Doświadczenie religijne. Elementy analizy interdyscyplinarnej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

41,30  59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

41,3059,00

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czym jest doświadczenie religijne? Na czym polega jego „inność” w porównaniu na przykład z doświadczeniami estetycznymi, erotycznymi czy też przeżyciami w otoczeniu przyrody? Czy doświadczenie religijne charakteryzują specyficzne emocje, czyli takie, które pojawiają się wyłącznie w odniesieniu do Boga/bóstwa? Czy (jedynie?) pozytywne skutki pozwalają odróżnić autentyczne (prawdziwe) doświadczenia religijne od rzekomych (fałszywych) doświadczeń religijnych?


Książka stanowi próbę uchwycenia i adekwatnego opisu rdzenia doświadczenia religijnego przez posłużenie się odmiennymi perspektywami badawczymi filozofii, psychologii, religioznawstwa i zastosowanie ich do analizy tekstów tak różnych klasyków teorii religii, jak F.D.E. Schleiermacher, W. James, R. Otto czy twórca psychologii analitycznej C.G. Jung.


„Do zalet pracy należy najpierw zaliczyć sięgnięcie przez Autora do dzieł ważnych dla teorii religii i cenionych myślicieli. To właśnie ich ujęcia, które nie zawsze są u nas szerzej znane, są w rozprawie tej nie tylko prezentowane, ale i poddawane krytyce i dyskusji. Warto wspomnieć, że tytułowe zagadnienie pracy Machoń wydobywa nieraz spod innych warstw analizowanych pism, odkrywając jego znaczenie i ukryty niejednokrotnie sens. Przykładem mogą być Mowy o religii F. Schleiermachera, w których często nie wprost jest mowa o doświadczeniu religijnym. (…) Autor traktuje przy tym twórczo przedmiot badań: wychodzi od tekstów klasyków, wskazując na trwałe rysy doświadczenia religijnego, by następnie w oparciu o nie sformułować tezy dotyczące jego obecnych form a nawet wariantów. (…)
Książka może liczyć na szerokie grono odbiorców: od studentów psychologii, filozofii i religioznawstwa, po teologów i osoby głębiej zainteresowane współczesną duchowością oraz przykuwającym uwagę zagadnieniem doświadczenia religijnego. Wśród czytelników znajdą się z pewnością zarówno specjaliści tematyki, jak i osoby rozpoczynające dopiero przygodę z naukową refleksją o religii. Ci, którzy sięgną po recenzowaną tu pozycję odniosą z niej niewątpliwe korzyści, gdyż praca ta nie tylko zaznajamia z meandrami tematyki doświadczenia religijnego, ale nadto czyni to zrozumiale i przekonująco szkicuje ważne, dyskutowane i sporne kwestie w jej obrębie”.
Prof. dr hab. Marek Szulakiewicz (z recenzji)


Rok wydania2021
Liczba stron236
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22031-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Skróty    9
  Wprowadzenie     11
  Rozdział I. Friedrich D.E. Schleiermacher: Doświadczenie religijne istotą religii wewnętrznej? 17
  Wstęp     17
    1. Elementy biografii i teorii     18
    2. Istotą religii „nie jest ani myślenie, ani działanie, lecz ogląd i uczucie”    21
    3. Ku religii wewnętrznej – doświadczenie religijne     27
      3.1. Pobożność, nastrojenie religijne, fantazja    30
      3.2. Pamięć, natura, doktryny religijne    32
    4. Dyskusja    35
  Rozdział II. William James: Doświadczenie religijne silną emocją? 39
  Wstęp     39
    1. Metoda badawcza    40
    2. Charakterystyczne cechy doświadczenia religijnego     44
      2.1. Prywatność     44
      2.2. Bezpośredniość    45
      2.3. Uroczystość    47
      2.4. Powaga     47
      2.5. Silna emocjonalność     48
        2.5.1. Teoria emocji Jamesa-Langego    49
        2.5.2. Doświadczenie religijne silnym przeżyciem emocjonalnym    51
    3. Dyskusja    55
  Rozdział III. Rudolf Otto: Doświadczenie religijne przeżyciem harmonii kontrastu tajemnicy budzącej grozę i fascynującej?     63
    1. Doświadczenie religijne a (brakująca) definicja religii    63
    2. „Doświadczenie” a „przeżycie”     66
    3. Tekst w kontekście życia    68
    4. Religia w jej części irracjonalnej i racjonalnej    72
    5. Uczucia religijne     76
    6. Numinosum jako harmonia kontrastu mysterium tremendum et fascinans    79
    7. „Świętość” jako harmonia elementów irracjonalnych i racjonalnych     83
    8. Dyskusja    84
    9. Podsumowanie    93
  Rozdział IV. Carl Gustav Jung: Doświadczenie religijne zakorzenione w nieświadomości zbiorowej?     95
  Wstęp     95
    1. Związki dzieła z życiem     96
    2. Psychologia analityczna – przeciwieństwo „psychologii bez duszy”    103
    3. Religia jako relacja     105
      3.1. Temat religii i chrześcijaństwa w twórczości Carla Gustava Junga     105
      3.2. Dominująca, wewnętrzna i nieświadoma natura religii    107
    4. Doświadczenie religijne istotą religii    110
      4.1. Bezpośredniość, gwałtowność, charakter absolutny     111
      4.2. Uzdrawiające skutki działania archetypów    116
      4.3. Doświadczenie religijne w wyznaniach, dogmatach i praktykach religijnych    121
    5. Dyskusja    126
  Rozdział V. Ignacy Loyola: Doświadczenie religijne w Ćwiczeniach duchowych?    135
    1. Iñigo i jego Ćwiczenia duchowe     135
    2. Doświadczenie religijne w ramach metody    143
      2.1. Termin w tekście     143
      2.2. Doświadczenie religijne w procesie ćwiczeń     145
        2.2.1. Doświadczenie w modlitwie     146
        2.2.2. Powtórzenia kontemplacji i zastosowanie zmysłów     150
        2.2.3. Różnorodność doświadczeń w zróżnicowaniu metody    154
        2.2.4. Dramatyczność, emocjonalność, pocieszenie i strapienie duchowe     157
        2.2.5. Doświadczenie w rozeznawaniu duchów    165
    3. W służbie decyzji    171
      3.1. Udzielający ćwiczeń jako świadek    171
      3.2. Od doświadczenia do świadczenia o Bogu     174
    4. Dyskusja    178
  Rozdział VI. Przeżycie sportowe rodzajem doświadczenia religijnego?    183
  Wstęp     183
    1. Filozofia sportu: historia i współczesność    184
    2. Przeżycie sportowe jako wartość    187
      2.1. Intensywność, niepowtarzalność, poznanie    188
      2.2. Charakter społeczny, ludyczny, identyfikacyjny     190
      2.3. Elitaryzm, egalitaryzm, estetyka    194
    3. Przeżycie sportowe a doświadczenie religijne    196
      3.1. Silna emocjonalność, wiara, rytuały    198
      3.2. Uroczystość, uwielbienie, poświęcenie    200
    4. Podsumowanie    202
  Zakończenie    205
  Wykaz literatury    215
  Indeks osób    227
  Indeks rzeczy    229
  Zusammenfassung
  Religiöse Erfahrung. Komponenten einer interdisziplinären Analyse    235
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia