Mechanizmy ochrony praworządności państw członkowskich w prawie Unii Europejskiej

-17%

Mechanizmy ochrony praworządności państw członkowskich w prawie Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

92,13  111,00

Format: pdf

Cena początkowa: 111,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 85,47 zł  


92,13

w tym VAT

Książka otrzymała wyróżnienie w XII edycji konkursu Wolters Kluwer Polska i „Przeglądu Sądowego” na książkę prawniczą najbardziej przydatną w praktyce wymiaru sprawiedliwości w 2019 roku.
Książka jest pierwszą na polskim rynku publikacją, w której w sposób przystępny i kompleksowy zostały omówione precedensowe zagadnienia prawne dotyczące ochrony praworządności państw członkowskich w prawie Unii Europejskiej. Autor wyjaśnia pojęcie praworządności (art. 2 TUE) i bada jego znaczenie w unijnym porządku prawnym, przedstawia też charakterystykę istniejących mechanizmów ochrony praworządności:


politycznych (procedura z art. 7 TUE, postępowanie Komisji na podstawie Komunikatu „Nowe ramy na rzecz umocnienia praworządności”),
sądowych (procedura uchybieniowa z art. 258–260 TFUE, ochrona praworządności w ramach postępowań przed sądami krajowymi i procedury prejudycjalnej z art. 267 TFUE).


W monografii została przeprowadzona krytyczna analiza najnowszych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczących omawianego zagadnienia oraz problemów prawnych odnoszących się postępowań prowadzonych na poziomie krajowym i unijnym w związku z niezależnością sądownictwa polskiego.
Książka otrzymała wyróżnienie w XII edycji konkursu Wolters Kluwer Polska i „Przeglądu Sądowego” na książkę prawniczą najbardziej przydatną w praktyce wymiaru sprawiedliwości w 2019 roku.
Adresaci:Publikacja jest przeznaczona dla przedstawicieli nauki prawa europejskiego, międzynarodowego i konstytucyjnego, jak również studentów prawa oraz sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, urzędników państwowych, polityków i działaczy organizacji pozarządowych, którzy chcą się dowiedzieć, za pomocą jakich narzędzi w ponadnarodowym unijnym porządku prawnym budowany jest system ochronny wobec poczynań niepraworządnego państwa, a także jaki to może mieć wpływ na jego system prawny.


Rok wydania2019
Liczba stron484
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-776-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  
  Słowo wstępne Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich | str.    15
  
  Wstęp | str.    19
  1. Moment konstytucyjny dla europejskiej praworządności | str.    19
  2. Przedmiot badań, cele i założenia badawcze | str.    24
  3. Uwagi dotyczące terminologii | str.    29
  4. Struktura dalszych rozważań | str.    32
  
  Część pierwsza
  Zagadnienia wprowadzające
  
  Rozdział I
  Punkt wyjścia: „przebudzenie” systemu ponadnarodowego | str.    37
  1. Wielkie otwarcie: wykorzystanie mechanizmów przystosowanych do ochrony praworządności | str.    37
  2. Stare sposoby, nowe kierunki: ochrona praworządności w zakresie zastosowania prawa Unii Europejskiej | str.    38
  2.1. Wyrok ASJP: objęcie zakresem zastosowania prawa unijnego statusu sądów krajowych | str.    40
  2.2. Wzmocnienie osi integracyjnej: Trybunał – sądy krajowe | str.    45
  2.3. Wprowadzenie konstytucyjnego „bezpiecznika” w razie zagrożenia dla praworządności | str.    49
  3. Wsparcie legislacyjne: budowa standardów sektorowych | str.    51
  
  Rozdział II
  Praworządność (art. 2 TUE) jako wartość podlegająca ochronie w relacji z państwem członkowskim Unii Europejskiej | str.    59
  1. Praworządność jako standard wymagany od państw członkowskich | str.    59
  1.1. Elementy praworządności w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości | str.    67
  1.2. Charakterystyka elementów praworządności wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości | str.    69
  1.3. Naruszenie praworządności przez państwo członkowskie | str.    75
  2. Charakter prawny praworządności: Klauzula tożsamości narodowej a rebours? | str.    79
  2.1. Praworządność jako wartość ponadnarodowego systemu prawnego Unii Europejskiej | str.    79
  2.2. Samodzielne znaczenie prawne wartości praworządności | str.    81
  2.3. Znaczenie prawne wartości praworządności w kontekście skuteczności systemowej (eff et utile) i klauzuli tożsamości narodowej (art. 4 ust. 2 TUE) | str.    83
  2.4. Znaczenie prawne klauzuli tożsamości narodowej (art. 4 ust. 2 TUE) w kontekście oceny prawa krajowego pod kątem prawa UE | str.    86
  2.5. Wnioski płynące ze sposobu oddziaływania klauzuli tożsamości narodowej na prawo unijne dla możliwego funkcjonowania wartości praworządności | str.    91
  2.6. Kolizja klauzuli tożsamości narodowej (art. 4 ust. 2 TUE) z wartością praworządności (art. 2 TUE) | str.    94
  3. Podsumowanie | str.    96
  
  Część druga
  Mechanizmy oceny politycznej
  
  Rozdział III
  Przed procedurą z art. 7 TUE | str.    103
  1. Komisja: nowe ramy na rzecz umocnienia praworządności | str.    103
  1.1. Uwagi wstępne | str.    103
  1.2. Podstawy prawne | str.    105
  1.3. Zakres zastosowania | str.    114
  1.4. Postępowanie na podstawie Komunikatu | str.    117
  1.4.1. Przesłanki uruchomienia mechanizmu | str.    117
  1.4.2. Aspekty proceduralne | str.    120
  1.4.3. Ocena postępowania na podstawie Komunikatu wobec Polski | str.    122
  1.5. Konsekwencje zastosowania mechanizmu | str.    130
  1.6. Rola Trybunału Sprawiedliwości | str.    137
  1.7. Relacja do pozostałych mechanizmów ochrony praworządności | str.    139
  2. Inicjatywy dotyczące monitorowania praworządności przez pozostałe podmioty uprawnione do wszczęcia procedury z art. 7 ust. 1 TUE | str.    140
  2.1. Parlament Europejski: Pakt Unii Europejskiej na rzecz demokracji, praworządności i praw podstawowych | str.    144
  2.2. Państwa członkowskie: Dialog na forum Rady Unii Europejskiej do Spraw Ogólnych | str.    147
  3. Podsumowanie | str.    150
  
  Rozdział IV
  Ochrona praworządności na podstawie art. 7 TUE | str.    156
  1. Uwagi wstępne | str.    156
  2. Podstawy prawne | str.    159
  3. Zakres zastosowania | str.    163
  4. Mechanizm prewencyjny (art. 7 ust. 1 TUE) | str.    167
  4.1. Przesłanki uruchomienia mechanizmu | str.    167
  4.2. Aspekty proceduralne | str.    171
  4.3. Konsekwencje zastosowania mechanizmu | str.    174
  4.4. Postępowanie na podstawie art. 7 ust. 1 TUE wobec Polski | str.    177
  5. Mechanizm pozwalający na stwierdzenie naruszenia praworządności
  (art. 7 ust. 2 TUE) | str.    180
  5.1. Przesłanki uruchomienia mechanizmu | str.    181
  5.2. Aspekty proceduralne | str.    182
  5.3. Konsekwencje zastosowania mechanizmu | str.    186
  6. Mechanizm sankcyjny (art. 7 ust. 3 TUE) | str.    188
  6.1. Przesłanki uruchomienia mechanizmu | str.    188
  6.2. Aspekty proceduralne | str.    189
  6.3. Konsekwencje zastosowania mechanizmu | str.    190
  7. Rola Trybunału Sprawiedliwości | str.    197
  8. Relacja do pozostałych mechanizmów ochrony praworządności | str.    203
  9. Podsumowanie | str.    207
  
  Część trzecia
  Mechanizmy sądowe
  
  Rozdział V
  Ochrona praworządności w ramach procedur z art. 258–260 TFUE | str.    215
  1. Uwagi wstępne | str.    215
  2. Podstawy prawne i zarys funkcjonowania procedury z art. 258 TFUE | str.    217
  3. Uruchomienie procedury z art. 258 TFUE w kontekście ochrony praworządności | str.    221
  3.1. Zakres zastosowania prawa unijnego w postępowaniu o stwierdzenie uchybienia | str.    221
  3.1.1. Tradycyjne podejście do zakresu zastosowania prawa UE | str.    221
  3.1.2. Skutki wyroku ASJP dla postępowań o stwierdzenie uchybienia | str.    229
  3.2. Charakter naruszenia i przedmiot postępowania o stwierdzenie uchybienia | str.    233
  3.3 Aspekty proceduralne | str.    244
  3.3.1. Postępowanie przyspieszone | str.    246
  3.3.2. Środki tymczasowe | str.    247
  4. Konsekwencje zastosowania mechanizmu | str.    252
  4.1. Skutki wyroku stwierdzającego uchybienie (art. 260 TFUE) | str.    252
  4.2. Skutki wyroku stwierdzającego uchybienie z perspektywy ochrony praworządności | str.    255
  4.3. Koncepcja zawieszania wypłat środków z funduszy unijnych w razie stwierdzenia w trybie art. 258 TFUE systemowego naruszenia praworządności przez państwo członkowskie | str.    262
  5. Wykorzystanie procedury z art. 259 TFUE | str.    265
  6. Ocena postępowań dotyczących elementów praworządności prowadzonych wobec Polski | str.    268
  6.1. Unijny standard niezależności sądu krajowego | str.    269
  6.2. Postępowanie dotyczące sądów powszechnych | str.    277
  6.3. Postępowanie dotyczące Sądu Najwyższego | str.    283
  7. Relacja do pozostałych mechanizmów ochrony praworządności | str.    290
  8. Podsumowanie | str.    296
  
  Rozdział VI
  Ochrona praworządności przez sądy krajowe | str.    303
  1. Ochrona praworządności realizowana przez sądy krajowe orzekające w państwie naruszającym praworządność | str.    303
  1.1. Uwagi wstępne | str.    303
  1.2. Mandat europejski sądów krajowych: najważniejsze narzędzia | str.    306
  1.2.1. Mechanizmy umożliwiające ochronę uprawnień jednostek i zapewnienie skuteczności ponadnarodowego systemu prawnego UE | str.    306
  1.2.1.1. Podstawy aksjologiczne | str.    306
  1.2.1.2. Mechanizmy stosowania prawa unijnego w krajowych porządkach prawnych | str.    308
  1.2.2. Współpraca sądów krajowych z Trybunałem Sprawiedliwości (art. 267 TFUE) | str.    315
  1.3. Wykorzystanie mandatu europejskiego sądów krajowych do ochrony praworządności | str.    321
  1.3.1. Zakres zastosowania prawa UE i wyrok ASJP w postępowaniach krajowych | str.    321
  1.3.1.1. Tradycyjne podejście do zakresu zastosowania prawa UE | str.    322
  1.3.1.2. Skutki wyroku ASJP dla postępowań przed sądami krajowymi | str.    326
  1.3.2. Przesłanki ochrony instytucjonalnego statusu sądu krajowego na mocy wyroku ASJP | str.    335
  1.3.3. Charakter naruszenia i przedmiot postępowania przed sądami krajowymi w kontekście praworządności | str.    344
  1.3.3.1. Fragmentacja ochrony praworządności przed sądami krajowymi | str.    344
  1.3.3.2. Proponowane rozwiązania dla sądów krajowych przy naruszeniach praworządności | str.    349
  1.3.4. Aspekty proceduralne | str.    353
  1.3.4.1. Uzasadnienie dla przyspieszonego postępowania prejudycjalnego | str.    353
  1.3.4.2. Środki tymczasowe | str.    355
  1.4. Ochrona mandatu europejskiego sądów krajowych jako osłona dla postępowań służących ochronie praworządności | str.    361
  1.5. Konsekwencje wykorzystania mandatu europejskiego przez sądy krajowe | str.    369
  1.6. Relacja do pozostałych mechanizmów | str.    373
  2. Ochrona praworządności realizowana przez sądy krajowe spoza państwa naruszającego praworządność | str.    375
  2.1. Uwagi wstępne | str.    375
  2.2. Konstytucyjne podstawy zasady wzajemnego zaufania w prawie Unii Europejskiej | str.    381
  2.3. Ochrona jednostki w świetle zasady wzajemnego zaufania | str.    383
  2.3.1. „Wyjątkowe okoliczności” mogące mieć wpływ na zasadę wzajemnego zaufania | str.    383
  2.3.2. Dowody wpływające na zasadę wzajemnego zaufania | str.    388
  2.3.3. Reakcja na „wyjątkowe okoliczności” w kontekście zasady wzajemnego zaufania | str.    390
  2.4. Ograniczenie zaufania do systemu prawnego państwa członkowskiego wobec naruszeń elementów praworządności (wyrok LM) | str.    394
  2.4.1. Ograniczenie zaufania do systemu państwa członkowskiego w kontekście ENA | str.    396
  2.4.2. Skutki ograniczenia zaufania do systemu prawnego w kontekście ENA | str.    400
  2.4.3. Implikacje wyroku LM dla sfery konstytucyjnej UE | str.    406
  2.4.4. Potencjalne skutki wypływające ze sfery konstytucyjnej UE dla sądów krajowych orzekających w państwie systemowo naruszającym praworządność | str.    409
  2.5. Rola Trybunału Sprawiedliwości | str.    411
  2.6. Relacja do pozostałych mechanizmów | str.    416
  3. Podsumowanie | str.    418
  
  Zakończenie | str.    429
  
  Bibliografia | str.    445
  
  Wykaz powołanych dokumentów | str.    465
  
  Wykaz aktów prawnych | str.    469
  
  Wykaz orzecznictwa | str.    473
RozwińZwiń