Wojskowa kariera zawodowa w doświadczeniach kobiet

Wojskowa kariera zawodowa w doświadczeniach kobiet

Studium socjopedagogiczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji podjęto zagadnienie wojskowej kariery zawodowej w doświadczeniach kobiet – żołnierek korpusu oficerskiego Wojska Polskiego. W przekonaniu autorki jest ono istotne zarówno w wymiarze społecznym, jak i naukowym. Społeczne znaczenie tematu wpisuje się w szerszy kontekst procesu przemian kulturowych w obszarze ról płciowych. Z jednej strony oznacza stopniowe porzucanie przekonań o deterministycznym wpływie płci na wybory edukacyjne i zawodowe. Z drugiej wskazuje na wciąż obecny tradycjonalizm założeń związanych z zakresem powinności wpisujących się w pojęcie męskości i kobiecości. Odzwierciedla to m.in. specyfika podziału sfery zawodowej na sfeminizowaną i zmaskulinizowaną. O potrzebie naukowej eksploracji zjawiska świadczy niewielka liczba publikacji i badań poświęconych obecności kobiet w przestrzeni militarnej. Z powyższych względów autorka przyjęła jakościowy wgląd w obszar doświadczeń zawodowych kobiet korpusu oficerskiego Wojska Polskiego za szansę wzbogacenia dotychczasowej wiedzy. Świadczy o tym również przyjęta w pracy perspektywa socjopedagogiczna, która pozwala na rekonstrukcję wojskowej kariery zawodowej i analizę procesów jej konstruowania w ujęciu złożonych doświadczeń socjalizacyjnych, edukacyjnych i zawodowych.


Rok wydania2020
Liczba stron348
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3782-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  Rozdział 1. Praca i kariera zawodowa kobiet    15
    1.1. Założenia teoretyczne i definicje podstawowych pojęć    15
      1.1.1. Koncepcje płci i jej znaczenie w badaniach społecznych    17
      1.1.2. Od pracy kobiet do kariery zawodowej kobiet    26
    1.2. Kobieta i kariera w perspektywie badań pedagogicznych oraz kontrowersje wokół roli zawodowej kobiet    45
  Rozdział 2. Czynniki społeczne i indywidualne a rozwój kariery zawodowej kobiet 51
    2.1. Doświadczenia socjalizacyjne    51
      2.1.1. Rodzinna socjalizacja do ról związanych z płcią    65
      2.1.2. Socjalizacja rodzajowa w przestrzeni edukacyjnej    69
      2.1.3. Mass media i kulturowe wizerunki kobiecości    73
    2.2. Życie prywatne kobiet kariery    76
  Rozdział 3. Kariery zawodowe kobiet w wojsku – dynamika dostępu w kontekście historycznymi współczesnym    82
    3.1. Wojsko i hegemoniczna męskość    82
    3.2. Wojsko jako organizacja pracy (mężczyzn i kobiet)    85
    3.3. Historia dostępu kobiet do służby i kariery wojskowej – prawne regulacje    100
    3.4. Kryteria organizacyjne regulujące przebieg kariery wojskowej    109
    3.5. Znaczenie edukacji w dostępie do kariery w Wojsku Polskim    120
  Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych    133
    4.1. Przedmiot badań    135
    4.2. Cel badań    136
    4.3. Problemy badawcze    137
    4.4. Charakterystyka metody badawczej    137
    4.5. Dobór rozmówczyń, sposób organizacji badań    140
  Rozdział 5. Doświadczenia socjalizacyjne i edukacyjne badanych kobiet    149
    5.1. Doświadczenia socjalizacyjne    149
      5.1.1. Przestrzeń socjalizacji w kontekście przyszłej roli zawodowej    154
        5.1.1.1. Socjalizacja w grupie rówieśniczej – płeć dzieciństwa    154
        5.1.1.2. Socjalizacja na osiedlu wojskowym – normalizacja doświadczeń    157
        5.1.1.3. Socjalizacja w środowisku wiejskim – konstruowanie własnej wyjątkowości    158
    5.2. Doświadczenia edukacyjne    161
      5.2.1. Aspiracje edukacyjne    161
      5.2.2. Zainteresowania    165
      5.2.3. Mobilność    168
  Rozdział 6. Konstruowanie kariery w percepcji badanych – doświadczenia okresu służby kandydackiej 171
    6.1. Motywy wyboru zawodu żołnierki    171
      6.1.1. Motywy instrumentalne    171
      6.1.2. Motywy autoteliczne    174
    6.2. Reakcje rodziny i znajomych    177
    6.3. Trudności i bariery w byciu studentką uczelni wojskowej    179
      6.3.1. Okres unitarny jako jedno z najtrudniejszych doświadczeń    181
      6.3.2. Relacje z kobietami    185
      6.3.3. Relacje z mężczyznami (studenci, kadra naukowa, dowódcza)    189
  Rozdział 7. Konstruowanie kariery w percepcji badanych – doświadczenia okresu służby zawodowej    204
    7.1. Adaptacja do roli zawodowej żołnierki    204
    7.2. Specyfika zawodowej służby wojskowej    219
    7.3. Żołnierskość w doświadczeniu badanych    223
      7.3.1. Definicja żołnierza    223
      7.3.2. Definicja żołnierki    227
        7.3.2.1. Stosunek wobec ciała i seksualności    238
        7.3.2.2. Stosunek wobec służby i roli zawodowej    245
        7.3.2.3. Stosunek wobec innych żołnierek    247
  Rozdział 8. Znaczenia nadawane pojęciu kariery    253
    8.1. Definicja wojskowej kariery zawodowej w rozumieniu badanych    253
      8.1.1. Poczucie kariery wsparte nagrodą zewnętrzną (awansem) – ujęcie mieszane    253
        8.1.1.1. Kariera jako wewnętrzne spełnienie    254
        8.1.1.2. Kariera jako rozwój kompetencji    255
        8.1.1.3. Kariera jako równoważenie ról rodzinnych i zawodowych    256
        8.1.1.4. Kariera jako wyjście poza schemat „karierowicza”    256
      8.1.2. Klasyczne ujęcie kariery    257
        8.1.2.1. Kariera jako awans na wyższy stopień    257
        8.1.2.2. Kariera jako mobilność „na ścieżce dowódczej”    258
        8.1.2.3. Kariera jako splot okoliczności związanych z awansem    259
    8.2. Kariera własna w percepcji badanych    262
      8.2.1. „Zwrot ku karierze”    262
        8.2.1.1. Narracja typu: „Nadal robię karierę”    263
        8.2.1.2. Narracja typu: „Myślę, że zrobiłam karierę”    263
        8.2.1.3. Narracja typu: „Zaczynam robić karierę”    264
        8.2.1.4. Narracja typu: „Jeszcze nie robię kariery”    265
      8.2.2. „Odwrót od kariery”    266
        8.2.2.1. Narracja typu: „Chcę robić to, co lubię. Nie jestem zainteresowana karierą”    266
        8.2.2.2. Narracja typu: „W tej jednostce nie zrobię kariery”    267
        8.2.2.3. Narracja typu: „Nie spełniam standardów związanych z karierą”    267
  Rozdział 9. Doświadczenie kariery w odniesieniu do znaczeń nadawanych własnej płci    269
    9.1. Kariera zawodowa a płeć    269
      9.1.1. Stereotyp w obszarze predyspozycji (szklane ściany) – kariera kobiet vs ścieżka dowódcza    270
      9.1.2. Stereotyp w obszarze kompetencji (szklany sufit) – kariera kobiet vs wiedza i umiejętności    274
      9.1.3. Autostereotyp protekcji – kobieca seksualność vs rozwój kariery    275
      9.1.4. Obniżenie aspiracji – kariera kobiet vs macierzyństwo    277
    9.2. Aspiracje zawodowe żołnierek    279
  Rozdział 10. Czynniki społeczne i kulturowe oraz psychologiczne w procesie konstruowania kariery 284
    10.1. Czynniki utrudniające rozwój kariery    285
      10.1.1. Bezpośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania kariery    286
        10.1.1.1. Szklany sufit i szklane ściany    286
        10.1.1.2. Macierzyństwo jako obszar dyskryminacji i wykluczenia w dostępie do kariery    290
        10.1.1.3. Macierzyństwo jako czynnik utrudniający rozwój kariery    290
        10.1.1.4. Rodzina vs wymóg mobilności jako czynnik utrudniający rozwój kariery    297
      10.1.2. Pośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania kariery    299
        10.1.2.1. Klimat pracy w świetle stereotypów płci    299
    10.2. Czynniki wspomagające rozwój kariery    302
      10.2.1. Wewnętrzne uwarunkowania kariery    302
      10.2.2. Uwarunkowania kariery – ujęcie mieszane    306
      10.2.3. Zewnętrzne uwarunkowania kariery    308
      10.2.4. Związek uczuciowy jako pośrednia forma wpływu wspomagającego proces konstruowania kariery    309
  Podsumowanie badań własnych    315
  Zakończenie    323
  Bibliografia    327
  Spis wykresów    346
  Summary. Women’s Experience of their Military Careers. A Socio-pedagogical Study    347
RozwińZwiń