POLECAMY
Format:
ibuk
Tom zawiera 22 artykuły dotyczące twórczości Owidiusza, jednego z najwspanialszych poetów starożytnego Rzymu i na pewno mistrza słowa, który w największym stopniu inspirował twórców kolejnych epok, na polu literatury, malarstwa oraz muzyki. Owidiusz pozostawił po sobie poezję niesłychanie barwną w środki wyrazu, do dziś budzącą zachwyt czytelników. Tragedia dożywotniego wygnania opromieniła jego niepowtarzalną legendą jako twórcy, który umiał bronić swojej samodzielności twórczej nawet wobec potężnego władcy Rzymu. Zebrane w tomie artykuły omawiają różnorodne aspekty poetyki i poezji Owidiusza, a także szeroko rozumianej recepcji tej poezji w następnych latach.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 434 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3764-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zamiast wstępu | 7 |
Jakub Pigoń „Fama novi fontis”. Aluzje metapoetyckie w opowiadaniu o odwiedzinach Minerwy na Helikonie (Owidiusz, „Metamorfozy” V 250–293) | 9 |
Barbara Hartleb-Kropidło Boscy opiekunowie Rzymian. Kult Larów w „Kalendarzu poetyckim” Owidiusza | 29 |
Idaliana Kaczor Sacrum słowem sławione – religia i mity Rzymian w „Fasti” Owidiusza | 47 |
Piotr Bering Co możemy wyczytać z pierwodruku „Przemian” w przekładzie Kicińskiego? | 81 |
Aleksandra Arndt Z XIX-wiecznego wokabularza erotycznego. Miłosny wymiar „Metamorfoz” w szacie językowej Brunona hr. Kicińskiego | 99 |
Aleksander Wojciech Mikołajczak Ryby i ludzie w „Halieutica” Owidiusza – retrospektywne refleksje tłumacza | 133 |
Edyta Gryksa Ars venandi w twórczości Owidiusza na marginesie „Cynegetica” Gracjusza Faliskusa. Wybrane aspekty | 143 |
Anna Kucz Kobiety w „Cynegetica” Nemezjana w kontekście Owidiuszowego lęku wobec Diany | 157 |
Maria Maślanka-Soro Mit Argonautów w „Komedii” Dantego | 171 |
Antoni Bobrowski List Ojnone do Parysa (Ovid. Her. 5) w „Troilusie i Criseydzie” Chaucera | 191 |
Radosław Rusnak „Sprośny Satyr” czy uczony sylen? Mitologiczna glosa do „Satyra” Jana Kochanowskiego (w. 195–196) | 215 |
Monika Miazek-Męczyńska „Epistolae Quindecim” Marka Alexandra Boyda (1563–1601), albo jak Szkot odpisał Owidiuszowym heroinom | 41 |
Elżbieta Wesołowska Szekspir odwiedza Owidiusza | 269 |
Justyna Zaborowska-Musiał Twórczość Owidiusza w jezuickiej dydaktyce szkolnej XVI–XVIII w. | 285 |
Marlena Puk „Swoisty paradoks: pełen wdzięku Owidiusz ulubieńcem wzniosłego Metastasia”– Sulmończyk u osiemnastowiecznego poety włoskiego | 315 |
Ewa Skwara „Ariadna na Naksos” w malarstwie | 335 |
Radosław Piętka Owidiusz filmowy | 359 |
Anna Gawarecka Dlaczego Owidiusz? Ponowoczesne biografie alternatywne wielkiego poety | 381 |
Dawid Barbarzak Poeta z naszego miasta. Owidiusz w tożsamości Sulmony i Konstancy | 399 |