Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,47  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


13,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce autor analizuje teorię dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem jej pedagogicznych implikacji dla współczesnych nauk społecznych. Koncepcja ta znalazła uznanie w świecie naukowym, ale pomimo tego jej recepcja podejmowana jest głównie poza granicami naszego kraju. Zajmuje się ona procesem ontogenetycznego rozwoju człowieka. Na tle innych tego typu teorii wyróżnia się tym, że w pozytywny sposób pojmuje dużą część zaburzeń psychicznych, zwłaszcza nerwice i psychonerwice. W inny sposób definiuje też zdrowie psychiczne i chorobę psychiczną. Zgodnie z nią część zaburzeń psychicznych dezintegrujących psychikę człowieka ma kluczowe znaczenie dla jego przyspieszonego rozwoju. Ten tok rozumowania teoria ta przenosi również na obszar zagadnień związanych z edukacją, zwłaszcza na problematykę uczniów zdolnych i związanych z nimi oddziaływań wychowawczych. Daje to rozległe pedagogiczne implikacje.
Głównym celem publikacji jest przedstawienie oryginalnej koncepcji wybitnego polskiego badacza w kontekście edukacyjnym. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy jej aplikacja w pedagogice i edukacji jest korzystna, czy też jest to koncepcja przestarzała, nieznajdująca już zastosowania.
Zastosowaną metodą badawczą, jest hermeneutyczna analiza rozpraw Dąbrowskiego, która polega na interpretacji i rozumieniu zobiektywizowanych źródeł kulturowych, jakimi są jego teksty. Analizowane są zatem prace autora teorii dezintegracji pozytywnej i wydobywane z nich te treści, które dają możliwość wglądu w to, w jaki sposób rozumiał on kwestie edukacyjne i społeczne oraz jak wpisują się one dzisiaj w nauki społeczne i praktykę oświatową.


Rok wydania2021
Liczba stron238
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-565-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp    9
  Rozdział    1
  Życie i dzieło Kazimierza Dąbrowskiego    15
  
  Rozdział    2
  Hermeneutyka pedagogiczna jako metoda badań teorii w naukach humanistycznych i społecznych    25
  
  Rozdział    3
  Główne terminy w teorii dezintegracji pozytywnej    35
  3.1. Dezintegracja    35
  3.2. Rozwój    37
  3.3. Potencjał rozwojowy    38
  3.4. Konflikt     39
  3.5. Emocje    42
  3.6. Przekroczenie cyklu biologicznego człowieka    45
  3.7. Wielopoziomowość    46
  3.8. Psychiczne środowisko wewnętrzne    47
  3.9. Esencja indywidualna i społeczna     48
  3.10. Zdrowie psychiczne    48
  3.11. Choroba psychiczna    49
  
  Rozdział    4
  Poziomy rozwoju według teorii dezintegracji pozytywnej    51
  4.1. Poziom I – integracja prymitywna/pierwotna    51
  4.2. Poziom II – dezintegracja jednopoziomowa    52
  4.3. Poziom III – dezintegracja wielopoziomowa spontaniczna    53
  4.4. Poziom IV – dezintegracja wielopoziomowa zorganizowana/usystematyzowana    54
  4.5. Poziom V – integracja wtórna/globalna (osobowość)    55
  
  Rozdział    5
  Dynamizmy – instynkty    57
  5.1. Koncepcja dynamizmów    57
  5.2. Wybrane dynamizmy – instynkty psychicznego środowiska wewnętrznego     64
  5.2.1. Ambiwalencje    64
  5.2.2. Ambitendencje    64
  5.2.3. Poczucie winy    64
  5.2.4. Poczucie niższości w stosunku do samego siebie    65
  5.2.5. Dynamizm przeróbki wewnątrzpsychicznej    65
  5.2.6. Dynamizm przedmiot–podmiot    66
  5.2.7. Dynamizm samowychowania i autopsychoterapii    67
  5.2.8. Nieprzystosowanie pozytywne    68
  5.2.9. Ośrodek dyspozycyjno-kierowniczy    68
  5.2.10. Czynnik trzeci    69
  5.2.11. Czynnik trzeci a wola mocy Fryderyka Nietzschego    71
  5.2.12. Instynkt rozwojowy    73
  5.2.13. Instynkt śmierci cząstkowej    74
  
  Rozdział    6
  Przykłady analiz rozwoju jednostek wybitnych na podstawie teorii dezintegracji pozytywnej    77
  6.1. Przykład wielkich osobowości    77
  6.2. Przykład wybitnej osobowości – Miguel de Unamuno    82
  6.3. Przykład dezintegracji negatywnej Ottona Weiningera    86
  6.4. Porównawcza analiza przypadku Michała Anioła w świetle teorii dezintegracji pozytywnej    88
  
  Rozdział    7
  Spór o spuściznę po Dąbrowskim. Kontrowersje i dylematy    93
  7.1. Poziom integracji prymitywnej (pierwotnej). Spór z Piechowskim    93
  7.2. Kwestia dezintegracji jednopoziomowej. Spór z Piechowskim    115
  7.3. Zarys własnej propozycji rozwoju teorii dezintegracji pozytywnej    118
  7.4. Wprowadzenie kategorii libido w rozumieniu Jungowskim do teorii dezintegracji pozytywnej    123
  
  Rozdział    8
  Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w edukacji szkolnej    129
  8.1. Wzmożona pobudliwość psychiczna/nadpobudliwość – nerwowość    129
  8.2. Uczniowie wybitnie zdolni    131
  8.3. Edukacja wczesnoszkolna w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej    140
  8.4. Szkoła    147
  8.5. Edukacja    152
  
  Rozdział    9
  Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w wychowaniu    161
  9.1. Rola doradcy – psychoterapeuty – nauczyciela w procesie dezintegracji pozytywnej    161
  9.2. Oddziaływania wychowawcze    172
  9.2.1. Budzenie niepokoju    173
  9.2.2. Metoda integracji i dezintegracji psychiki ucznia    173
  9.2.3. Metoda regresji pozytywnej    175
  9.2.4. Metoda pochwały i nagany    178
  
  Rozdział    10
  Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w obszarze społecznym    181
  10.1. Wymiar personalistyczno-społeczny teorii dezintegracji pozytywnej    181
  10.2. Stosunki społeczne w świetle teorii dezintegracji pozytywnej    195
  10.3. Konflikt w wymiarze społeczno-kulturowym    216
  10.4. Wartości – wymiar społeczny i indywidualny     219
  Zakończenie    225
  Bibliografia    229
  O autorze    237
RozwińZwiń