POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W książce autor analizuje teorię dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem jej pedagogicznych implikacji dla współczesnych nauk społecznych. Koncepcja ta znalazła uznanie w świecie naukowym, ale pomimo tego jej recepcja podejmowana jest głównie poza granicami naszego kraju. Zajmuje się ona procesem ontogenetycznego rozwoju człowieka. Na tle innych tego typu teorii wyróżnia się tym, że w pozytywny sposób pojmuje dużą część zaburzeń psychicznych, zwłaszcza nerwice i psychonerwice. W inny sposób definiuje też zdrowie psychiczne i chorobę psychiczną. Zgodnie z nią część zaburzeń psychicznych dezintegrujących psychikę człowieka ma kluczowe znaczenie dla jego przyspieszonego rozwoju. Ten tok rozumowania teoria ta przenosi również na obszar zagadnień związanych z edukacją, zwłaszcza na problematykę uczniów zdolnych i związanych z nimi oddziaływań wychowawczych. Daje to rozległe pedagogiczne implikacje.
Głównym celem publikacji jest przedstawienie oryginalnej koncepcji wybitnego polskiego badacza w kontekście edukacyjnym. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy jej aplikacja w pedagogice i edukacji jest korzystna, czy też jest to koncepcja przestarzała, nieznajdująca już zastosowania.
Zastosowaną metodą badawczą, jest hermeneutyczna analiza rozpraw Dąbrowskiego, która polega na interpretacji i rozumieniu zobiektywizowanych źródeł kulturowych, jakimi są jego teksty. Analizowane są zatem prace autora teorii dezintegracji pozytywnej i wydobywane z nich te treści, które dają możliwość wglądu w to, w jaki sposób rozumiał on kwestie edukacyjne i społeczne oraz jak wpisują się one dzisiaj w nauki społeczne i praktykę oświatową.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 238 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-565-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 9 |
Rozdział | 1 |
Życie i dzieło Kazimierza Dąbrowskiego | 15 |
Rozdział | 2 |
Hermeneutyka pedagogiczna jako metoda badań teorii w naukach humanistycznych i społecznych | 25 |
Rozdział | 3 |
Główne terminy w teorii dezintegracji pozytywnej | 35 |
3.1. Dezintegracja | 35 |
3.2. Rozwój | 37 |
3.3. Potencjał rozwojowy | 38 |
3.4. Konflikt | 39 |
3.5. Emocje | 42 |
3.6. Przekroczenie cyklu biologicznego człowieka | 45 |
3.7. Wielopoziomowość | 46 |
3.8. Psychiczne środowisko wewnętrzne | 47 |
3.9. Esencja indywidualna i społeczna | 48 |
3.10. Zdrowie psychiczne | 48 |
3.11. Choroba psychiczna | 49 |
Rozdział | 4 |
Poziomy rozwoju według teorii dezintegracji pozytywnej | 51 |
4.1. Poziom I – integracja prymitywna/pierwotna | 51 |
4.2. Poziom II – dezintegracja jednopoziomowa | 52 |
4.3. Poziom III – dezintegracja wielopoziomowa spontaniczna | 53 |
4.4. Poziom IV – dezintegracja wielopoziomowa zorganizowana/usystematyzowana | 54 |
4.5. Poziom V – integracja wtórna/globalna (osobowość) | 55 |
Rozdział | 5 |
Dynamizmy – instynkty | 57 |
5.1. Koncepcja dynamizmów | 57 |
5.2. Wybrane dynamizmy – instynkty psychicznego środowiska wewnętrznego | 64 |
5.2.1. Ambiwalencje | 64 |
5.2.2. Ambitendencje | 64 |
5.2.3. Poczucie winy | 64 |
5.2.4. Poczucie niższości w stosunku do samego siebie | 65 |
5.2.5. Dynamizm przeróbki wewnątrzpsychicznej | 65 |
5.2.6. Dynamizm przedmiot–podmiot | 66 |
5.2.7. Dynamizm samowychowania i autopsychoterapii | 67 |
5.2.8. Nieprzystosowanie pozytywne | 68 |
5.2.9. Ośrodek dyspozycyjno-kierowniczy | 68 |
5.2.10. Czynnik trzeci | 69 |
5.2.11. Czynnik trzeci a wola mocy Fryderyka Nietzschego | 71 |
5.2.12. Instynkt rozwojowy | 73 |
5.2.13. Instynkt śmierci cząstkowej | 74 |
Rozdział | 6 |
Przykłady analiz rozwoju jednostek wybitnych na podstawie teorii dezintegracji pozytywnej | 77 |
6.1. Przykład wielkich osobowości | 77 |
6.2. Przykład wybitnej osobowości – Miguel de Unamuno | 82 |
6.3. Przykład dezintegracji negatywnej Ottona Weiningera | 86 |
6.4. Porównawcza analiza przypadku Michała Anioła w świetle teorii dezintegracji pozytywnej | 88 |
Rozdział | 7 |
Spór o spuściznę po Dąbrowskim. Kontrowersje i dylematy | 93 |
7.1. Poziom integracji prymitywnej (pierwotnej). Spór z Piechowskim | 93 |
7.2. Kwestia dezintegracji jednopoziomowej. Spór z Piechowskim | 115 |
7.3. Zarys własnej propozycji rozwoju teorii dezintegracji pozytywnej | 118 |
7.4. Wprowadzenie kategorii libido w rozumieniu Jungowskim do teorii dezintegracji pozytywnej | 123 |
Rozdział | 8 |
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w edukacji szkolnej | 129 |
8.1. Wzmożona pobudliwość psychiczna/nadpobudliwość – nerwowość | 129 |
8.2. Uczniowie wybitnie zdolni | 131 |
8.3. Edukacja wczesnoszkolna w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej | 140 |
8.4. Szkoła | 147 |
8.5. Edukacja | 152 |
Rozdział | 9 |
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w wychowaniu | 161 |
9.1. Rola doradcy – psychoterapeuty – nauczyciela w procesie dezintegracji pozytywnej | 161 |
9.2. Oddziaływania wychowawcze | 172 |
9.2.1. Budzenie niepokoju | 173 |
9.2.2. Metoda integracji i dezintegracji psychiki ucznia | 173 |
9.2.3. Metoda regresji pozytywnej | 175 |
9.2.4. Metoda pochwały i nagany | 178 |
Rozdział | 10 |
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w obszarze społecznym | 181 |
10.1. Wymiar personalistyczno-społeczny teorii dezintegracji pozytywnej | 181 |
10.2. Stosunki społeczne w świetle teorii dezintegracji pozytywnej | 195 |
10.3. Konflikt w wymiarze społeczno-kulturowym | 216 |
10.4. Wartości – wymiar społeczny i indywidualny | 219 |
Zakończenie | 225 |
Bibliografia | 229 |
O autorze | 237 |