POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
W numerze kontynuowana jest refleksja nad podstawowymi kategoriami dla praktyki literaturoznawczej. Znalazły się w nim artykuły podejmujące zagadnienie cezur, niezbędnych w porządkowaniu i problematyzowaniu procesu historycznoliterackiego. W roczniku spotykają się rozmaite spojrzenia na badawczą przydatność podziałów w rozwoju piśmiennictwa. Za warte czytelniczego wysiłku uznaliśmy teksty traktujące tytułowe pojęcie generalizująco, pytające o znaczenie dat granicznych w konkretnych biografiach twórczych, a także szukające sposobów periodyzacji rodzajów i gatunków literackich. Numer otwiera więc dyskusję na temat sensu i możliwości delimitowania procesów oraz zjawisk ważnych z perspektywy filologicznej.
W dziale „Pożytki Filologiczne” znalazły się także teksty niezwiązane z tematem wiodącym, poświęcone m.in. twórczości Mickiewicza, Barszczewskiego, Lenartowicza, a także problematyce przekładu tekstu poetyckiego.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 408 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Cezury. Od Redakcji | 9 |
I. Cezura − płynność − trwanie | |
EWA PACZOSKA, Progi i mosty. Kod temporalny w historiach literatury | 13 |
ANNA HORECZY, Początki humanizmu w Polsce − problemy z cezurą | 31 |
TOMASZ JEŻ, O (nie)przydatności cezury roku 1600 w historii muzyki | 45 |
DARIUSZ SEWERYN, Dwa przełomy.Wilhelm Dilthey i historycznokulturowe przesłanki science wars | 59 |
MAGDALENA BYSTRZAK, Słowacka postprzeszłość po 1918 roku. Kilka uwag wstępnych | 81 |
RAFAŁ MAJEREK, Rok 1989 w literaturze słowackiej − problematyczna cezura | 93 |
II. Przełom − twórca − dzieło | |
EWA KOSOWSKA, Cezura ocenzurowana. Raz jeszcze o Panu Tadeuszu | 109 |
ANNA RZEPNIEWSKA, Juliusz Słowacki − konstruktor przełomów we własnej twórczości. Znaki cezurowania w wierszu Ostatnie wspomnienie. Do Laury | 125 |
MAGDALENA SIWIEC, „Sytuacja” Norwida − „sytuacja” Baudelaire’a | 141 |
IWONA WĘGRZYN, Sarmatyzm i biedermeier. Granice, cezury, przepływy. W kręgu galicyjskich spadkobierców Soplicy | 161 |
MAREK DYBIZBAŃSKI, Granice romantyzmu w dziejach polskiej komedii według dziewiętnastowiecznej krytyki krajowej | 183 |
WERONIKA KOSTECKA, GRZEGORZ LESZCZYŃSKI, MACIEJ SKOWERA, | |
Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian − Korczak − Brzechwa | 203 |
ELŻBIETA DĄBROWICZ, Stulecie Tyrmanda. Cezura w biografii publicznej pisarza | 223 |
III. Granica − podział − delimitacja | |
ALEKSANDRA SIERMIŃSKA, Rola figury retorycznej w budowaniu modelu periodyzacji i wyznaczaniu cezur − przykład zastosowania syllepsis w poezji polskiej od średniowiecza do oświecenia | 243 |
WOJCIECH PIETRAS, Wers na pograniczach wersologii | 259 |
MARTA KARASIŃSKA, W poprzek gatunków. O potrzebie nowej taksonomii genologicznej dramatu | 275 |
POŻYTKI FILOLOGICZNE | |
MARTYNA OSUCH, Lepiej byś był w domu siedział... − analiza śladów lektury z wybranych egzemplarzy Peregrynacji do Ziemi Świętej Mikołaja Krzysztofa | |
Radziwiłła „Sierotki” jako przyczynek do badań nad dawną recepcją dzieła | 295 |
PAWEŁ KULIGOWSKI, Zbigniew Morsztyn spotyka Stephena Dedalusa | 315 |
ANDRZEJ FABIANOWSKI, Słowacki mentorem Mickiewicza w wierszu Mój Adamito... | 335 |
JAROSŁAW ŁAWSKI, Życie sieroty Jana Barszczewskiego − czarny romantyzm spoza modelu „antagonizmu wieszczów” | 349 |
MAGDALENA BARTNIKOWSKA-BIERNAT, Teofil Lenartowicz jako | |
wykładowca Akademii im. Adama Mickiewicza w Bolonii − na podstawie niepublikowanych źródeł Biblioteca Comunale dell’Archiginnasio | 365 |
OLGA PŁASZCZEWSKA, Maszyna do pisania, maszyna do zapamiętywania. Antonelli Aneddy zmagania z historią − z perspektywy tłumacza | 377 |
Indeks osób 391 | |
***** | |
Time marks. Introduction | 9 |
I. Time mark − Fluidity − Continuance | |
EWA PACZOSKA, Thresholds and Bridges. Temporal Code in Histories of Literature | 13 |
ANNA HORECZY, The Beginnings of Humanism in Poland − the Issue of Defining the Watershed Moment | 31 |
TOMASZ JEŻ, On the (Un)Usefulness of the Turning Point of 1600 in the History of Music | 45 |
DARIUSZ SEWERYN, Two breakthroughs.Wilhelm Dilthey and the Historical and Cultural Premises of Science Wars | 59 |
MAGDALENA BYSTRZAK,The Slovak Post-Past After 1918. A Few Preliminary Remarks | 81 |
RAFAŁ MAJEREK, The Year 1989 in Slovak Literature − a Problematic Breakthrough Moment | 93 |
II. Turning point − Author − Creation | |
EWA KOSOWSKA, Time Marks Censored. Once Again on Pan Tadeusz | 109 |
ANNA RZEPNIEWSKA, Juliusz Słowacki − an Engineer of Turning Points in His Literary Creation. Turning Points Traces in the Poem Ostatnie wspomnienie. Do Laury | 125 |
MAGDALENA SIWIEC, Norwid’s ‘Situation’ vs. Baudelaire’s ‘Situation’ | 141 |
IWONA WĘGRZYN, Sarmatism and Biedermeier. Borders, Time Frames, Shifts and Changes. Within the Circle of Soplica’s Galician Heirs | 161 |
MAREK DYBIZBAŃSKI, The Time Frames of Romanticism in the History of Polish Comedy According to the 19th-century Polish Criticism | 183 |
WERONIKA KOSTECKA, GRZEGORZ LESZCZYŃSKI, MACIEJ SKOWERA, | |
Milestones in the History of Polish Children’s and Young Adult Literature: Leśmian − Korczak − Brzechwa | 203 |
ELŻBIETA DĄBROWICZ, The Centenary of Tyrmand. A Time Mark in Writer’s Public Biography | 223 |
III. Border − Division − Delimitation | |
ALEKSANDRA SIERMIŃSKA, The Role of a Rhetorical Figure in Formulating a Model of Periodization and Establishing Time Marks. The Employment of Syllepsis in Polish Poetry From theMiddle Ages to the Enlightenment | 243 |
WOJCIECH PIETRAS, Grey Areas of Versology | 259 |
MARTA KARASIŃSKA, Across the Genres. On the Need for Alternative ‘Literary Genetics’ of Drama | 275 |
PHILOLOGY IN USE | |
MARTYNA OSUCH, ‘You should have stayed home...’ − an Analysis of Readers’ Notes Included in Some of the Copies of Peregrination to the Holy Land by Mikołaj Krzysztof ‘The Orphan’ Radziwiłł as a Trigger to a Study | |
on the Old-Time Reception of the Work | 295 |
PAWEŁ KULIGOWSKI, Zbigniew Morsztyn Meets Stephen Dedalus | 315 |
ANDRZEJ FABIANOWSKI, Słowacki as Mickiewicz’s Mentor in the Poem Mój Adamito... | 335 |
JAROSŁAW ŁAWSKI, Życie sieroty by Jan Barszczewski − Dark Romanticism Beyond the Model of “Antagonism of Bards” | 349 |
MAGDALENA BARTNIKOWSKA-BIERNAT, Teofil Lenartowicz as a Lecturer at Academia Adamo Mickiewicz in Bologne: Based on Unpublished Sources from Biblioteca Comunale dell’Archiginnasio | 365 |
OLGA PŁASZCZEWSKA, A Typewriter, a Memory Writer. Antonella Anedda’s Struggle with History − Translator’s Perspective | 377 |
Index 391 | |