Pedagogika przygody a harcerstwo

Studium teoretyczne

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,25  24,40

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,40 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,79 zł  


20,25

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Inspiracją do napisania książki były obserwacje dotyczące sposobów wykorzystywania metody pedagogiki przygody w pracy harcerskiej i (nie)świadomego stosowania wszystkich założeń edukacji przygodowej. Pedagogiką przygody często zajmują się byli lub obecni instruktorzy harcerscy, co nasuwa pytanie: czy i jaki potencjał widzą instruktorzy w tej metodzie? Powodów, dla których warto zbadać relacje obu nurtów – harcerskiego i edukacji przygodowej, jest kilka: ich wspólne korzenie, łączenie działań w tych nurtach przez instruktorów harcerskich, zbliżone (choć niejednakowe) założenia metodyczne.


Autorka próbuje odpowiedzieć na pytania, jakie są związki pedagogiki przygody i harcerstwa oraz czy zasadne jest utożsamianie obu tych nurtów. Poddaje analizie – pod kątem teoretycznym – metody obu systemów wychowawczych, z uwzględnieniem tła ideowego oraz organizacyjnego.


******


Adventure Pedagogy and Scouting. A Theoretical Study


The author attempts to answer the question concerning the relations between adventure pedagogy and scouting. She also asks if equating both of them is justified. She analyses – from a theoretical point of view – the methods of both education systems, including their ideological and organizational background.


Rok wydania2021
Liczba stron318
KategoriaHistoria wychowania
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5048-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    11
  
  ROZDZIAŁ 1. KORZENIE I ZAŁOŻENIA PEDAGOGIKI PRZYGODY NA ŚWIECIE 17
  1.1. Korzenie pedagogiki przygody    17
  1.2. Kurt Hahn i jego poglądy pedagogiczne    25
  1.3. Nurty edukacji przygodowej    30
  
  ROZDZIAŁ 2. PRAKTYKA PEDAGOGIKI PRZYGODY NA ŚWIECIE 44
  2.1. Outward Bound    44
  2.2. EOE Network    58
  2.3. Wilderness    60
  
  ROZDZIAŁ 3. OBRAZ PEDAGOGIKI PRZYGODY W POLSCE 65
  3.1. Polska pedagogika przygody w nauce    71
  3.2. Polska pedagogika przygody w praktyce    80
  3.3. Organizacje propagujące idee pedagogiki przygody    83
  3.4. Pedagogika przygody jako jeden z elementów projektów    92
  
  ROZDZIAŁ 4. PEDAGOGIKA PRZYGODY JAKO METODA 96
  4.1. Założenia pedagogiki przygody    96
  4.2. Przygoda – wyzwanie    105
  4.3. Grupa    108
  4.4. Współpraca    115
  4.5. Rozwiązywanie problemów    118
  4.6. Poszerzanie strefy komfortu    120
  4.7. Dobrowolność    121
  4.8. Uczenie się przez działanie    122
  4.9. Refleksja    124
  4.10. Przyroda – środek „wspomagający”    126
  4.11. Program – jako projekt    132
  4.12. Prowadzący    136
  
  ROZDZIAŁ 5. ORGANIZACJE HARCERSKIE W POLSCE 141
  5.1. Przemiany w ruchu harcerskim    141
  5.2. Badania ruchu harcerskiego    145
  5.3. Polskie organizacje działające w kraju i na obczyźnie    148
  5.4. Międzynarodowe organizacje skautowe    171
  
  ROZDZIAŁ 6. PROBLEMY RUCHU HARCERSKIEGO 177
  6.1. Aktualny stan ruchu harcerskiego    178
  6.2. Dyskusja wokół wartości    180
  6.3. Zmienna liczebność    187
  6.4. Razem czy osobno?    192
  6.5. Laboratorium społeczeństwa obywatelskiego    195
  6.6. Harcerstwo w szkole    197
  6.7. Finansowanie projektów    198
  6.8. Problemy kadrowe    199
  
  ROZDZIAŁ 7. METODA HARCERSKA 203
  7.1. Metoda harcerska – wspólne elementy    203
  7.2. Metoda we współczesnych „podręcznikach harcerskich”    208
  7.3. Metoda harcerska w poszczególnych organizacjach    212
  7.4. Metoda harcerska w publikacjach    218
  7.5. Metoda harcerska – co wiedzą o niej instruktorzy    220
  7.6. Wzorzec drużynowego, instruktora    222
  7.7. Harcerska przygoda    225
  
  ROZDZIAŁ 8. METODA HARCERSKA A METODA PRZYGODOWA – TOŻSAME CZY ROZBIEŻNE? 229
  8.1. Przygoda    231
  8.2. Elementy metody – wspólne czy rozbieżne?    237
  
  ROZDZIAŁ 9. „PEDAGOGIKA PRZYGODY” – CZY ISTNIEJE? 248
  9.1. Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina czy nurt?    256
  9.2. Pedagogika harcerska    270
  9.3. Edukacja przygodowa a harcerstwo    273
  9.4. Rozwijanie kompetencji miękkich    275
  
  ZAKOŃCZENIE 283
  Bibliografia    287
  Indeks osobowy    311
  Spis tabel    315
  Spis rysunków    316
  Spis fotografii    317
RozwińZwiń