INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Autorka podjęła zasadę podejścia interdyscyplinarnego do badań, łącząc problemy z zakresu biologii, wiedzy o książce, historii sztuki, pedagogiki, historii oświaty. Stanowi to niepodważalny walor opracowanej monografii. Wielowątkowa praca zawiera poprawne zgromadzoną literaturę przedmiotu, duży wybór wydawnictw pomocniczych oraz rozległą i zróżnicowaną bazę źródłową. Załączona bibliografia jest imponująca. Wykorzystany został bogaty materiał ikonograficzny. Niewątpliwym osiągnięciem Autorki jest wyodrębnienie z całokształtu obfitej produkcji wydawniczej zestawów książek wykorzystywanych oprócz podręczników jako lektury szkolne dla klas początkowych. Badane problemy zostały ukazane w procesie przemian form plastycznych, doskonalenia się grafiki i ilustratorów, specjalizowania się wydawców. Autorka analizując walory estetyczne ilustracji, uwzględnia ich związek z tekstem i układem typograficznym. Dużą trudność, ale też i osiągnięcie monografii stanowi wydobycie z rozproszonych przekazów źródłowych informacji na temat działalności pedagogicznej, uznanych artystów, związanej z ilustracją książek dla dzieci oraz informacji o kształceniu grafików. [Z recenzji prof. dr hab. Kaliny Bartnickiej]
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-283-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
I. Ilustracja książkowa dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Konteksty rozwoju | 23 |
1. Polska idea pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym | 23 |
1.1. Geneza zagadnień estetycznej odnowy szaty graficznej książki na przełomieXIX i XX wieku | 23 |
1.2 Rozwój idei pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym | 33 |
2. Nurty formalne w polskiej ilustracji dla dzieci | 60 |
2.1. Estetyka książki dziecięcej przełomu XIX i XX wieku | 60 |
2.2. Ilustracja książki dla dzieci w okresie międzywojennym | 67 |
II. Projektowanie książki w kontekście kształcenia graficznego. Związki z kształceniemtypograficznym i poligraficznym | 99 |
1. Usamodzielnienie się grafiki jako sztuki stosowanej i artystycznej | 99 |
2. Kształcenie w zakresie projektowania szaty książki w szkolnictwie artystycznym na terenie Polski przed rokiem 1918 | 102 |
2.1. Kraków | 102 |
2.2. Warszawa | 105 |
2.3. Inne ośrodki na polskich terenach | 107 |
3. Kształcenie w zakresie grafiki na użytek książki w dwudziestoleciu międzywojennym | 109 |
3.1. Warszawa | 109 |
3.2. Kraków | 134 |
3.3. Lwów i Wilno | 141 |
3.4. Inne ośrodki w Drugiej Rzeczypospolitej | 149 |
III. Przesłanie wychowania przez sztukę a estetyka książki w okresie międzywojennym 167 | |
1. Cele wychowania estetycznego dzieci w Polsce a estetyka książki | 167 |
1.1. U progu wychowania estetycznego dzieci | 173 |
1.2. Wychowanie estetyczne dzieci na terenach polskich na przełomie XIX i XX wieku | 173 |
1.3. Wychowanie estetyczne dzieci w Polsce po roku 1918 | 182 |
1.3.1. Elementy koncepcji pedagogiki kultury. Aspekt wychowania estetycznego | 182 |
1.3.2. Związki kultury pięknej książki z praktyką wychowania estetycznego w zakresie plastyki | 189 |
2. Wychowawcze przesłania literatury i ilustracji w książkach dla dzieci | 195 |
2.1. Idee wychowawcze w literaturze i ilustracji dla młodego czytelnika przed odzyskaniem niepodległości | 195 |
2.2. Założenia wychowawcze w literaturze i ilustracji dla dzieci po 1918 roku | 202 |
3. Z tradycji teatru i filmu dla dzieci w okresie międzywojennym | 213 |
IV. Zakres lektury zalecanej w edukacji elementarnej i jej szata graficzna | 221 |
1. Założenia programowe dotyczące lektury adresowanej do dzieci w edukacji elementarnej | 221 |
1.1. Zakres lektury szkolnej dla klas elementarnych przed 1918 rokiem | 221 |
1.2. Wytyczne programów dotyczących doboru lektury oraz wykorzystania ilustracji książkowej w niepodległej Polsce | 226 |
1.3. Lektura dla dzieci w programach nauczania po roku 1932 | 233 |
1.4. Wskazania ministerialnych komisji oceniających książki dotyczące lektury dla uczniów | 238 |
2. Analiza szaty graficznej wyboru książek dla dzieci wykorzystywanego jako lektura szkolna | 246 |
2.1. Walory estetyczne wyboru książek wydanych przed rokiem 1918, uzupełniających naukę języka polskiego w klasach elementarnych | 246 |
2.2. Szata graficzna wybranej lektury bibliotek szkolnych adresowanej do dzieci w okresie niepodległości Polski | 258 |
2.3. Forma książek polecanych dzieciom przez Komisję Oceny Książek do Czytania dla Młodzieży Szkolnej | 264 |
2.3.1. Charakterystyka formy książek w kategorii konieczne oraz pożądane | 264 |
2.3.2. Estetyka wyboru książek w kategorii dopuszczone | 272 |
V. Ilustracja w książce dla polskiego dziecka w latach drugiej wojny światowej i okupacji | 297 |
1. Polskie dzieci i ich książki podczas wojny i okupacji | 297 |
2. Ilustracja w jawnej lekturze szkolnej | 306 |
2.1. Działalność edukacyjna i wychowawcza na rzecz dzieci podczas okupacji | 306 |
2.2. Obligatoryjna lektura szkolna dzieci i młodzieży podczas okupacji | 319 |
2.3 Wydawnictwa jawne dla dzieci oraz twórczość dla dzieci artystów grafików w czasie okupacji niemieckiej | 332 |
3. Aktywność artystów grafików- nauczycieli w czasie okupacji | 341 |
Zakończenie | 356 |
Wykaz skrótów | 365 |
Spis tabel | 367 |
Spis ilustracji | 369 |
Wykaz źródeł i opracowań | 373 |
Indeks osób | 409 |
Indeks ilustratorów | 425 |