Projekty graficzne poza podręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945

Projekty graficzne poza podręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

46,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 46,20 zł  


46,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka podjęła zasadę podejścia interdyscyplinarnego do badań, łącząc problemy z zakresu biologii, wiedzy o książce, historii sztuki, pedagogiki, historii oświaty. Stanowi to niepodważalny walor opracowanej monografii. Wielowątkowa praca zawiera poprawne zgromadzoną literaturę przedmiotu, duży wybór wydawnictw pomocniczych oraz rozległą i zróżnicowaną bazę źródłową. Załączona bibliografia jest imponująca. Wykorzystany został bogaty materiał ikonograficzny. Niewątpliwym osiągnięciem Autorki jest wyodrębnienie z całokształtu obfitej produkcji wydawniczej zestawów książek wykorzystywanych oprócz podręczników jako lektury szkolne dla klas początkowych. Badane problemy zostały ukazane w procesie przemian form plastycznych, doskonalenia się grafiki i ilustratorów, specjalizowania się wydawców. Autorka analizując walory estetyczne ilustracji, uwzględnia ich związek z tekstem i układem typograficznym. Dużą trudność, ale też i osiągnięcie monografii stanowi wydobycie z rozproszonych przekazów źródłowych informacji na temat działalności pedagogicznej, uznanych artystów, związanej z ilustracją książek dla dzieci oraz informacji o kształceniu grafików. [Z recenzji prof. dr hab. Kaliny Bartnickiej]


Rok wydania2013
Liczba stron432
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-283-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  I. Ilustracja książkowa dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Konteksty rozwoju     23
    1. Polska idea pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym     23
      1.1. Geneza zagadnień estetycznej odnowy szaty graficznej książki na przełomieXIX i XX wieku     23
      1.2 Rozwój idei pięknej książki w dwudziestoleciu międzywojennym    33
    2. Nurty formalne w polskiej ilustracji dla dzieci    60
      2.1. Estetyka książki dziecięcej przełomu XIX i XX wieku    60
      2.2. Ilustracja książki dla dzieci w okresie międzywojennym     67
  II. Projektowanie książki w kontekście kształcenia graficznego. Związki z kształceniemtypograficznym i poligraficznym     99
    1. Usamodzielnienie się grafiki jako sztuki stosowanej i artystycznej    99
    2. Kształcenie w zakresie projektowania szaty książki w szkolnictwie artystycznym na terenie Polski przed rokiem 1918     102
      2.1. Kraków     102
      2.2. Warszawa     105
      2.3. Inne ośrodki na polskich terenach    107
    3. Kształcenie w zakresie grafiki na użytek książki w dwudziestoleciu międzywojennym    109
      3.1. Warszawa     109
      3.2. Kraków    134
      3.3. Lwów i Wilno     141
      3.4. Inne ośrodki w Drugiej Rzeczypospolitej     149
  III. Przesłanie wychowania przez sztukę a estetyka książki w okresie międzywojennym 167
    1. Cele wychowania estetycznego dzieci w Polsce a estetyka książki    167
      1.1. U progu wychowania estetycznego dzieci     173
      1.2. Wychowanie estetyczne dzieci na terenach polskich na przełomie XIX i XX wieku     173
      1.3. Wychowanie estetyczne dzieci w Polsce po roku 1918     182
        1.3.1. Elementy koncepcji pedagogiki kultury. Aspekt wychowania estetycznego     182
        1.3.2. Związki kultury pięknej książki z praktyką wychowania estetycznego w zakresie plastyki    189
    2. Wychowawcze przesłania literatury i ilustracji w książkach dla dzieci     195
      2.1. Idee wychowawcze w literaturze i ilustracji dla młodego czytelnika przed odzyskaniem niepodległości     195
      2.2. Założenia wychowawcze w literaturze i ilustracji dla dzieci po 1918 roku     202
    3. Z tradycji teatru i filmu dla dzieci w okresie międzywojennym    213
  IV. Zakres lektury zalecanej w edukacji elementarnej i jej szata graficzna     221
    1. Założenia programowe dotyczące lektury adresowanej do dzieci w edukacji elementarnej    221
      1.1. Zakres lektury szkolnej dla klas elementarnych przed 1918 rokiem    221
      1.2. Wytyczne programów dotyczących doboru lektury oraz wykorzystania ilustracji książkowej w niepodległej Polsce     226
      1.3. Lektura dla dzieci w programach nauczania po roku 1932    233
      1.4. Wskazania ministerialnych komisji oceniających książki dotyczące lektury dla uczniów    238
    2. Analiza szaty graficznej wyboru książek dla dzieci wykorzystywanego jako lektura szkolna     246
      2.1. Walory estetyczne wyboru książek wydanych przed rokiem 1918, uzupełniających naukę języka polskiego w klasach elementarnych     246
      2.2. Szata graficzna wybranej lektury bibliotek szkolnych adresowanej do dzieci w okresie niepodległości Polski     258
      2.3. Forma książek polecanych dzieciom przez Komisję Oceny Książek do Czytania dla Młodzieży Szkolnej     264
        2.3.1. Charakterystyka formy książek w kategorii konieczne oraz pożądane     264
        2.3.2. Estetyka wyboru książek w kategorii dopuszczone     272
  V. Ilustracja w książce dla polskiego dziecka w latach drugiej wojny światowej i okupacji     297
    1. Polskie dzieci i ich książki podczas wojny i okupacji    297
    2. Ilustracja w jawnej lekturze szkolnej     306
      2.1. Działalność edukacyjna i wychowawcza na rzecz dzieci podczas okupacji    306
      2.2. Obligatoryjna lektura szkolna dzieci i młodzieży podczas okupacji     319
      2.3 Wydawnictwa jawne dla dzieci oraz twórczość dla dzieci artystów grafików w czasie okupacji niemieckiej     332
    3. Aktywność artystów grafików- nauczycieli w czasie okupacji     341
  Zakończenie    356
  Wykaz skrótów     365
  Spis tabel    367
  Spis ilustracji     369
  Wykaz źródeł i opracowań     373
  Indeks osób    409
  Indeks ilustratorów     425
RozwińZwiń