Bojownice czy wariatki? Obraz sufrażystek angielskich w prasie polskiej (1911-1914)

Bojownice czy wariatki? Obraz sufrażystek angielskich w prasie polskiej (1911-1914)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,80 zł  


37,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem prezentowanej książki jest interdyscyplinarna analiza obrazu sufrażystek angielskich przedstawionego w szeroko rozumianych tekstach dziennikarskich. W polu badawczym znalazły się tytuły prasowe zróżnicowane pod względem częstotliwości ukazywania się (dzienniki, tygodniki, miesięczniki), wydawane w trzech dzielnicach Polski, przeznaczone dla różnych odbiorców, charakteryzujące się rozmaitym profilem wydawniczym. Szczegółowym badaniom poddano liczne gatunki wypowiedzi prasowej, poczynając od telegraficznych depeszy, wzmianek, informacji, przez korespondencje i polemiki, na wielostronicowych artykułach publicystycznych kończąc. Za ważny element współtworzący medialny obraz sufrażystek uznano również fotografie, rysunki oraz przedstawienia satyryczne. [ze Wstępu]


Rok wydania2016
Liczba stron298
KategoriaHistoria społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-922-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     9
  Wstęp     11
  I. Obraz sufrażystek angielskich na łamach polskich czasopism kobiecych     21
    1. Czasopisma adresowane do kobiet przed pierwszą wojną światową    21
    2. Czy polskie emancypantki interesowała angielska kampania Votes for Women?    23
    3. Organizacje sufrażystek w Wielkiej Brytanii    28
    4. Mozaika emancypacyjnych poglądów: „Bluszcz”     33
    5. Feministyczny portret sufrażystek: „Nowe Słowo” i „Ster”     71
    6. Egzotyczny pejzaż: „Tygodnik Mód i Powieści” oraz „Dobra Gospodyni”     100
    7. Kobiece punkty widzenia     116
  II. Sufrażystki angielskie w konwencji satyryczno-humorystycznej 117
    1. Czasopisma satyryczno-humorystyczne     117
    2. Karykaturalne przedstawienia: „Mucha”     122
    3. Familiaryzacja sufrażystek: „Kurier Świąteczny”     128
    4. Erotyka i komizm: „Kolce”    132
    5. Aktualne szkice: „Sowizdrzał”    140
    6. Satyryczny obraz sufrażystek    144
  III. Wizerunki sufrażystek angielskich w polskich periodykach publicystycznych     147
    1. Czasopisma publicystyczne przed pierwszą wojną światową     147
    2. Retoryczność materiałów wizualnych i ich wpływ na kształtowanie obrazu sufrażystek    148
    3. Realizm krytyczny: „Tygodnik Ilustrowany”    154
    4. Sensacyjny fenomen: „Nowości Ilustrowane” i „Miesiąc Ilustrowany”     158
    5. Atrakcyjne nowiny: „Świat” i „Nowe Wolne Chwile”     184
    6. Dwugłos damsko-męski: „Złoty Róg”     193
    7. Świat tradycyjnych wartości: „Pochodnia”, „Biesiada Literacka”, pisma katolickie i ludowe     200
    8. Sufrażystki demonizowane: „Ziarno” i „Kronika Powszechna”    208
    9. Sylwetka Emmeline Pankhurst    213
    10. Antyetos sufrażystek     218
  IV. Obraz sufrażystek angielskich w prasie codziennej     225
    1. Depesze i telegramy     225
    2. Kampania Votes for Women w dziennikach w 1911 roku     227
    3. Najpopularniejsze motywy walki o polityczne równouprawnienie w 1912 roku    234
    4. Eksplozja ataków terrorystycznych w 1913 roku     245
    5. Przed wybuchem wojny. Obraz działań sufrażystek w 1914 roku     257
    6. Kampania Votes for Women jako news prasowy    264
  V. Zakończenie    267
  VI. Bibliografia    273
  VII. Indeks nazwisk     293
RozwińZwiń