EBOOKI WYDAWCY
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedstawiamy Czytelnikom książkę, będącą propozycją swoistej mapy paradygmatycznej. Ma ona charakter dezaktualizacji i aktualizacji kluczowych dla pedagogiki specjalnej zagadnień, a jej konstrukcja wyznacza autorską wizję rozwoju naukowego tej dyscypliny. Subiektywizm prezentowanego modelu związany jest głównie z wyborami, jakich autor musiał dokonać w książce. Ów problem podjął od podstaw, próbując ustalić czym jest paradygmat i jakim ulega zmianom, przy jednoczesnym uwzględnieniu odmienności znaczenia tego terminu w innych subdyscyplinach edukacji.
W prezentowanej publikacji autor odniósł się do dorobku wspomnianych subdyscyplin. Podjął zadanie określenia miejsca i istoty paradygmatu w naukach humanistycznych. Odwołał się do poglądów Thomasa S. Kuhna, będącego inicjatorem dyskusji paradygmatycznej, a także do prac Zbigniewa Kwiecińskiego, Bogusława Śliwerskiego, Lecha Witkowskiego, Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej, Bogusława Milerskiego, Joanny Rutkowiak, Krzysztofa Rubachy.
Autor musiał dokonać wyborów również w analizach dotyczących pedagogiki specjalnej. Wynikało to z tego, iż paradygmaty naukowe nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości rehabilitacyjnej lub mają w niej inny zakres, są inaczej określane lub rozumiane. Amadeusz Krause podjął się pewnego uporządkowania teoretycznego tych kategorii.
Treść książki przedstawiona została w trzech częściach zawierających po cztery rozdziały. Autor w części I przedstawia tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością, w części II rozważa o ryzyku i dylematach tworzenia paradygmatów w pedagogice specjalnej, w części III najbardziej obszerniej treściowo ukazuje przemiany paradygmatyczne w pedagogice specjalnej, aktualne (nowe) paradygmaty upowszechniane w tej nauce i ich społeczne konsekwencje.
Treść książki zamyka zakończenie w którym Autor stara się odpowiedzieć na pytanie: co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej?
Książka jest teoretyczną monografią współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej.
………………………..
[…] Duży walor książki stanowi ujmowanie paradygmatów pedagogiki specjalnej w kontekście zmian społecznych i ideologicznych, które były konsekwencją zmian, ogólnosystemowych w Polsce.
Książka zawiera syntetyczny obraz teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie przemian, ukazuje te jej aspekty, w których dokonały się humanistyczne przeobrażenia i te które są na te przeobrażenia oporne, pozorują je, stosują różnego rodzaju społeczne kamuflaże i tkwią nadal w okowach starych paradygmatów. Autor nadaje teoretycznym paradygmatom znaczącą role w określaniu tożsamości pedagogiki specjalnej i wyznaczaniu kierunków jej rozwoju. […]
z recenzji Prof. nadzw. dr hab. Aleksandry Maciarz
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-379-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autora | 9 |
Wprowadzenie 1. Pedagogika specjalna w procesie zmiany – od Historii szaleństwa Michela Foucaulta do Końca człowieka Francisa Fukuyamy | 13 |
Wprowadzenie 2. Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych | 21 |
Część 1. Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością | 44 |
Rozdział 1. Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego | 45 |
Rozdział 2. Szkoła w dynamicznej fazie przejścia – zaniechania i absurdy | 57 |
Rozdział 3. Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej | 67 |
Rozdział 4. Wychowanie – pedagogika specjalna w odwrocie? | 79 |
Część 2. Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień | 94 |
Rozdział 1. Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej | 95 |
Rozdział 2. Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu | 105 |
Rozdział 3. Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności | 109 |
Rozdział 4. Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej | 117 |
Część 3. Paradygmaty pedagogiki specjalnej | 134 |
Rozdział 1. Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej | 135 |
Rozdział 2. Paradygmatyczne dezaktualizacje – biologizm i rehabilitacja | 143 |
Rozdział 3. Paradygmatyczny kłopot z integracją | 153 |
Rozdział 4. Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej | 167 |
4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne | 167 |
4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności | 183 |
4.3. Paradygmat normalizacji środowiska | 189 |
4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii) | 198 |
Zakończenie Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej | 211 |
Bibliografia | 217 |