POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
W monografii zaprezentowano wyniki jakościowego badania przeprowadzonego w projekcie H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science, którego celem było zbadanie roli komunikacji naukowej w kształtowaniu wiedzy, opinii i przekonań obywateli Unii Europejskiej na tematy związane z nauką. W Polsce, Hiszpanii, Portugalii, na Słowacji i we Włoszech przeprowadzono jednodniowe konsultacje społeczne, w których brało udział stu odpowiednio dobranych mieszkańców danego kraju. W niniejszej publikacji przedstawione zostały wyniki konsultacji zrealizowanych w Polsce – we wrześniu 2019 roku w Łodzi. W trakcie moderowanej dyskusji uczestnicy konsultacji podzielili się swoimi opiniami na temat komunikacji naukowej, w tym szans i barier upowszechniania informacji naukowej.
Publikacja składa się z czterech rozdziałów odpowiadających czterem tematom konsultacji – zmiany klimatyczne, szczepionki, GMO, medycyna alternatywna – oraz z podsumowania. Na podstawie wypowiedzi uczestników konsultacji przeprowadzonych w ramach projektu CONCISE udało się wysnuć wnioski na temat komunikacji naukowej dla omawianych tematów, jednak nie było możliwości znalezienia standardu dla komunikacji naukowej w Polsce, który mógłby stanowić uniwersalny drogowskaz dla naukowców, popularyzatorów nauki czy dziennikarzy. Każdy temat naukowy wymaga właściwej mu strategii komunikacyjnej. Dla każdego z tematów odbiorcy sformułowali odmienne preferencje dotyczące tego, skąd i w jakiej formie chcieliby otrzymywać informacje. Dlatego wydaje się uzasadnioną rekomendacją, aby osoby komunikujące treści naukowe w danym obszarze tematycznym wnikliwie rozpoznały preferencje odbiorców w tym zakresie, zanim przystąpią do komunikacji naukowej.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-553-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wstęp | 8 |
1. Porozmawiajmy o szczepionkach | 11 |
1.1. Wprowadzenie | 11 |
1.2. Skąd i od kogo dowiadujemy się o szczepionkach? | 14 |
1.2.1. Różnorodność mediów | 15 |
1.2.2. Proces poszukiwania i weryfikowania informacji | 21 |
1.2.3. Uwarunkowania właściwego przebiegu szczepień | 24 |
1.3. Zaufanie do źródeł i brak zaufania | 30 |
1.3.1. W stronę braku zaufania | 31 |
1.3.2. Lekarz jako najbardziej wiarygodne źródło informacji | 33 |
1.3.3. Proces pozyskiwania informacji | 38 |
1.4. Doskonalenie komunikacji naukowej w zakresie szczepień – opinie Polaków | 40 |
1.4.1. Media tradycyjna a cyfrowe | 40 |
1.5. Podsumowanie | 51 |
2. Medycyna alternatywna w opiniach Polaków | 54 |
2.1. Wprowadzenie | 54 |
2.2. Jak Polacy postrzegają temat medycyny alternatywnej? | 58 |
2.3. Źródła informacji na temat medycyny alternatywnej | 64 |
2.3.1. Z jakich źródeł informacji najchętniej korzystają Polacy? | 64 |
2.3.2. Z jakich mediów korzystają Polacy, aby pozyskać informacje na temat medycyny alternatywnej? | 69 |
2.4. Zaufanie do źródeł informacji | 76 |
2.4.1. Czym charakteryzuje się proces komunikacji, który sprzyja budowaniu zaufania lub nieufności do źródeł informacji na temat medycyny alternatywnej? | 76 |
2.4.2. Jakim źródłom informacji na temat medycyny alternatywnej ufają Polacy? | 79 |
2.4.3. Jakim źródłom informacji na temat medycyny alternatywnej Polacy nie ufają? | 82 |
2.4.4. W jaki sposób Polacy weryfikują informacje na temat medycyny alternatywnej? | 85 |
2.5. Propozycje Polaków, jak doskonalić komunikację w obszarze medycyny alternatywnej | 87 |
2.5.1. Nadawca komunikatu | 88 |
2.5.2. Kanały komunikacji | 94 |
2.5.3. Komunikat | 100 |
2.6. Podsumowanie | 104 |
3. Komunikacja naukowa w zakresie zmian klimatycznych | 106 |
3.1. Wprowadzenie | 106 |
3.2. Pozyskiwanie informacji naukowych na temat zmian klimatycznych | 111 |
3.2.1. Z jakich źródeł korzystają Polacy w kwestii zmian klimatycznych? | 111 |
3.2.2. Czy temat zmian klimatycznych jest bliski Polakom? | 122 |
3.2.3. Jak postrzegane są informacje dotyczące zmian klimatycznych? | 125 |
3.3. Zaufanie do informacji na temat zmian klimatycznych i jego budowanie | 131 |
3.3.1. Zaufanie a brak zaufania | 131 |
3.3.2. Co z autorytetami? | 137 |
3.3.3. Co decyduje o tym, że przekaz naukowy postrzegany jest jako wiarygodny? | 141 |
3.3.4. Czy wiedza na temat zmian klimatycznych wymaga legitymizacji? | 144 |
3.3.5. Strategie podejmowane w celu oceny wiarygodności komunikatów naukowych | 145 |
3.4. Oczekiwany sposób informowania na temat zmian klimatycznych | 156 |
3.4.1. Jakie treści powinien zawierać komunikat naukowy dotyczący zmian klimatycznych? | 156 |
3.4.2. Jakim językiem komunikować informacje naukowe o zmianach klimatycznych? | 159 |
3.4.3. Format przekazu optymalny z punktu widzenia upowszechniania informacji naukowej _ | 161 |
3.4.4. Kanały informacyjne rekomendowane w procesie komunikowania informacji naukowych na temat zmian klimatycznych | 164 |
3.4.5. Oczekiwani dostarczyciele informacji o zmianach klimatycznych | 167 |
3.4.6. Do kogo kierować przede wszystkim informacje naukowe dotyczące klimatu? | 171 |
3.5. Podsumowanie | 172 |
4. Polacy o genetycznych modyfikacjach organizmów | 175 |
4.1. Wprowadzenie | 175 |
4.2. Źródła wiedzy naukowej na temat organizmów modyfikowanych genetycznie | 180 |
4.2.1. Tradycyjne media | 180 |
4.2.2. Media cyfrowe | 184 |
4.2.3. Osoby z bliskiego i dalszego otoczenia | 187 |
4.2.4. Instytucje i organizacje przekazujące informacje na temat GMO | 192 |
4.2.5. Własne doświadczenia jako źródło wiedzy o GMO | 193 |
4.2.6. Ocena stopnia zainteresowania i wiedzy uczestników konsultacji na temat GMO | 195 |
4.3. Komunikaty naukowe zawierające informacje na temat GMO. Zaufanie czy nieufność? | 202 |
4.4. Komunikaty dotyczące GMO. Co buduje zaufanie, a co tworzy nieufność? | 204 |
4.5. Sposoby, za pomocą których uczestnicy konsultacji dokonują weryfikacji informacji na temat GMO | 208 |
4.6. Medium, za pomocą którego powinny być przekazywane informacje na temat GMO | 210 |
4.7. Cechy komunikatu naukowego na temat GMO | 210 |
4.7.1. Forma komunikatu | 210 |
4.7.2. Język przekazu | 213 |
4.7.3. Zawartość komunikatów | 215 |
4.8. Główni odbiorcy komunikatów na temat GMO | 218 |
4.9. Osoby, instytucje i grupy odpowiedzialne za przekazywanie treści | |
na temat GMO | 219 |
4.10. Podsumowanie | 221 |
5. Podsumowanie i wnioski końcowe | 223 |
5.1. Deklarowane wykorzystanie naukowych źródeł informacji | 224 |
5.2. Jakie podobieństwa i różnice ujawniają się pomiędzy aktualnymi i preferowanymi sposobami komunikowania treści naukowych? | 227 |
5.3. Jak komunikować treści naukowe, aby skutecznie docierały do odbiorców i aby Polacy im ufali? | 231 |
5.3.1. Dbałość o rzetelność naukową i standardy etyczne | 231 |
5.3.2. Proaktywne reagowanie na kwestionowanie stanu wiedzy | 232 |
5.3.3. Większa skuteczność rozpowszechniania wyników badań | 233 |
5.3.4. Zarażanie pasją i budzenie emocji | 233 |
5.4. Wnioski końcowe | 233 |
Bibliografia | 236 |
Summary | 244 |