Komunikacja naukowa w Polsce

Szczepionki, medycyna alternatywna, zmiany klimatyczne, GMO pod lupą

1 opinia

Format:

ibuk

W monografii zaprezentowano wyniki jakościowego badania przeprowadzonego w projekcie H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science, którego celem było zbadanie roli komunikacji naukowej w kształtowaniu wiedzy, opinii i przekonań obywateli Unii Europejskiej na tematy związane z nauką. W Polsce, Hiszpanii, Portugalii, na Słowacji i we Włoszech przeprowadzono jednodniowe konsultacje społeczne, w których brało udział stu odpowiednio dobranych mieszkańców danego kraju. W niniejszej publikacji przedstawione zostały wyniki konsultacji zrealizowanych w Polsce – we wrześniu 2019 roku w Łodzi. W trakcie moderowanej dyskusji uczestnicy konsultacji podzielili się swoimi opiniami na temat komunikacji naukowej, w tym szans i barier upowszechniania informacji naukowej.
Publikacja składa się z czterech rozdziałów odpowiadających czterem tematom konsultacji – zmiany klimatyczne, szczepionki, GMO, medycyna alternatywna – oraz z podsumowania. Na podstawie wypowiedzi uczestników konsultacji przeprowadzonych w ramach projektu CONCISE udało się wysnuć wnioski na temat komunikacji naukowej dla omawianych tematów, jednak nie było możliwości znalezienia standardu dla komunikacji naukowej w Polsce, który mógłby stanowić uniwersalny drogowskaz dla naukowców, popularyzatorów nauki czy dziennikarzy. Każdy temat naukowy wymaga właściwej mu strategii komunikacyjnej. Dla każdego z tematów odbiorcy sformułowali odmienne preferencje dotyczące tego, skąd i w jakiej formie chcieliby otrzymywać informacje. Dlatego wydaje się uzasadnioną rekomendacją, aby osoby komunikujące treści naukowe w danym obszarze tematycznym wnikliwie rozpoznały preferencje odbiorców w tym zakresie, zanim przystąpią do komunikacji naukowej.


Rok wydania2021
Liczba stron246
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-553-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
  
  Wstęp     8
  
  1. Porozmawiajmy o szczepionkach    11
  1.1. Wprowadzenie    11
  1.2. Skąd i od kogo dowiadujemy się o szczepionkach?    14
  1.2.1. Różnorodność mediów     15
  1.2.2. Proces poszukiwania i weryfikowania informacji    21
  1.2.3. Uwarunkowania właściwego przebiegu szczepień    24
  1.3. Zaufanie do źródeł i brak zaufania     30
  1.3.1. W stronę braku zaufania    31
  1.3.2. Lekarz jako najbardziej wiarygodne źródło informacji    33
  1.3.3. Proces pozyskiwania informacji    38
  1.4. Doskonalenie komunikacji naukowej w zakresie szczepień – opinie Polaków    40
  1.4.1. Media tradycyjna a cyfrowe     40
  1.5. Podsumowanie    51
  
  2. Medycyna alternatywna w opiniach Polaków    54
  2.1. Wprowadzenie    54
  2.2. Jak Polacy postrzegają temat medycyny alternatywnej?    58
  2.3. Źródła informacji na temat medycyny alternatywnej    64
  2.3.1. Z jakich źródeł informacji najchętniej korzystają Polacy?    64
  2.3.2. Z jakich mediów korzystają Polacy, aby pozyskać informacje na temat medycyny alternatywnej?     69
  2.4. Zaufanie do źródeł informacji     76
  2.4.1. Czym charakteryzuje się proces komunikacji, który sprzyja budowaniu zaufania lub nieufności do źródeł informacji na temat medycyny alternatywnej?     76
  2.4.2. Jakim źródłom informacji na temat medycyny alternatywnej ufają Polacy?     79
  2.4.3. Jakim źródłom informacji na temat medycyny alternatywnej Polacy nie ufają?     82
  2.4.4. W jaki sposób Polacy weryfikują informacje na temat medycyny alternatywnej?     85
  2.5. Propozycje Polaków, jak doskonalić komunikację w obszarze medycyny alternatywnej     87
  2.5.1. Nadawca komunikatu     88
  2.5.2. Kanały komunikacji     94
  2.5.3. Komunikat     100
  2.6. Podsumowanie     104
  
  3. Komunikacja naukowa w zakresie zmian klimatycznych     106
  3.1. Wprowadzenie     106
  3.2. Pozyskiwanie informacji naukowych na temat zmian klimatycznych     111
  3.2.1. Z jakich źródeł korzystają Polacy w kwestii zmian klimatycznych?     111
  3.2.2. Czy temat zmian klimatycznych jest bliski Polakom?     122
  3.2.3. Jak postrzegane są informacje dotyczące zmian klimatycznych?     125
  3.3. Zaufanie do informacji na temat zmian klimatycznych i jego budowanie     131
  3.3.1. Zaufanie a brak zaufania     131
  3.3.2. Co z autorytetami?     137
  3.3.3. Co decyduje o tym, że przekaz naukowy postrzegany jest jako wiarygodny?     141
  3.3.4. Czy wiedza na temat zmian klimatycznych wymaga legitymizacji?     144
  3.3.5. Strategie podejmowane w celu oceny wiarygodności komunikatów naukowych     145
  3.4. Oczekiwany sposób informowania na temat zmian klimatycznych     156
  3.4.1. Jakie treści powinien zawierać komunikat naukowy dotyczący zmian klimatycznych?     156
  3.4.2. Jakim językiem komunikować informacje naukowe o zmianach klimatycznych?     159
  3.4.3. Format przekazu optymalny z punktu widzenia upowszechniania informacji naukowej _     161
  3.4.4. Kanały informacyjne rekomendowane w procesie komunikowania informacji naukowych na temat zmian klimatycznych     164
  3.4.5. Oczekiwani dostarczyciele informacji o zmianach klimatycznych     167
  3.4.6. Do kogo kierować przede wszystkim informacje naukowe dotyczące klimatu?     171
  3.5. Podsumowanie     172
  
  4. Polacy o genetycznych modyfikacjach organizmów     175
  4.1. Wprowadzenie     175
  4.2. Źródła wiedzy naukowej na temat organizmów modyfikowanych genetycznie     180
  4.2.1. Tradycyjne media     180
  4.2.2. Media cyfrowe     184
  4.2.3. Osoby z bliskiego i dalszego otoczenia     187
  4.2.4. Instytucje i organizacje przekazujące informacje na temat GMO     192
  4.2.5. Własne doświadczenia jako źródło wiedzy o GMO     193
  4.2.6. Ocena stopnia zainteresowania i wiedzy uczestników konsultacji na temat GMO     195
  4.3. Komunikaty naukowe zawierające informacje na temat GMO. Zaufanie czy nieufność?     202
  4.4. Komunikaty dotyczące GMO. Co buduje zaufanie, a co tworzy nieufność?     204
  4.5. Sposoby, za pomocą których uczestnicy konsultacji dokonują weryfikacji informacji na temat GMO     208
  4.6. Medium, za pomocą którego powinny być przekazywane informacje na temat GMO     210
  4.7. Cechy komunikatu naukowego na temat GMO     210
  4.7.1. Forma komunikatu     210
  4.7.2. Język przekazu     213
  4.7.3. Zawartość komunikatów     215
  4.8. Główni odbiorcy komunikatów na temat GMO     218
  4.9. Osoby, instytucje i grupy odpowiedzialne za przekazywanie treści
  na temat GMO     219
  4.10. Podsumowanie     221
  
  5. Podsumowanie i wnioski końcowe     223
  5.1. Deklarowane wykorzystanie naukowych źródeł informacji     224
  5.2. Jakie podobieństwa i różnice ujawniają się pomiędzy aktualnymi i preferowanymi sposobami komunikowania treści naukowych?     227
  5.3. Jak komunikować treści naukowe, aby skutecznie docierały do odbiorców i aby Polacy im ufali?     231
  5.3.1. Dbałość o rzetelność naukową i standardy etyczne     231
  5.3.2. Proaktywne reagowanie na kwestionowanie stanu wiedzy     232
  5.3.3. Większa skuteczność rozpowszechniania wyników badań     233
  5.3.4. Zarażanie pasją i budzenie emocji     233
  5.4. Wnioski końcowe     233
  
  Bibliografia     236
  
  Summary     244
RozwińZwiń