POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Niniejsza publikacja ukazuje praktyczny aspekt wdrożenia tzw. e-learningu na uczelniach wyższych. Próby wprowadzania tej formy nauczania były już podejmowane przez polskie szkoły wyższe, ale prawdziwą „eksplozję e-learningu” mogliśmy zaobserwować podczas
pandemii koronawirusa.
Książka została przygotowana jako pokłosie przemyśleń, działań i doświadczeń autorów, powstałych podczas organizacji nauczania w trybie zdalnym. Ważnym elementem są także opinie studentów, którzy z tych metod korzystali i którzy „na własnej skórze” poznali ich zalety oraz wady.
- Jak sprawić, aby wykład przekazywany na odległość angażował aktywność studenta?
- W jaki sposób prowadzić na odległość ćwiczenia, zapewniając autentykację uczestników?
- Jak bezkontaktowo przeprowadzać egzaminy oraz obrony prac dyplomowych?
Niewątpliwą zaletą książki jest omówienie zdalnego kształcenia w zakresie nauk technicznych i ścisłych. Właśnie na tych kierunkach student musi posiadać umiejętności praktyczne, nabywane w laboratoriach, w czasie ćwiczeń oraz prowadzonych doświadczeń.
Książka zawiera także część związaną z konkretnymi narzędziami do prowadzenia e-learningu. Autorzy oceniają je, porównują i poddają wielostronnej dyskusji. Warto skorzystać z doświadczeń tych, którzy używali tych programów i uzyskali określone skutki. Tego się nie wyczyta się w instrukcji obsługi, oferowanej przez producenta.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 355 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21835-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 13 |
Wstęp | 21 |
CZĘŚĆ I. ZDALNIE PROWADZONE WYKŁADY | 25 |
1. Metoda udostępniania studentom wykładów do samodzielnie aktywnie sterowanego ich przyswajania | 27 |
1.1. Wstęp | 27 |
1.2. Dawny entuzjazm i twarda konieczność | 27 |
1.3. Pierwsze rozwiązanie - na szybko | 28 |
1.4. Organizacja e-nauczania | 31 |
1.5. Rozwiązanie długofalowe | 31 |
1.6. Zastosowane ulepszenia | 32 |
1.7. Zalety użycia samoobsługowych wykładów | 34 |
1.8. Rola komentarza głosowego | 36 |
1.9. Dalsze zalety | 37 |
1.10. Podsumowanie | 38 |
2. Kształcenie w zakresie podstaw elektroniki wspomaganetechnikami e-learningowymi | 41 |
2.1. Wstęp | 41 |
2.2. Wprowadzenie w kontekst - istotność techniki analogowej | 42 |
2.3. W stronę realizmu - próba na małej grupie | 44 |
2.4. Rola technik e-learningowych - wsparcie | 45 |
2.5. Okres zagrożenia SARS-CoV-2: od wsparcia do zastępowania zajęć- instrumentarium domowe | 48 |
2.6. Systemy telekonferencyjne | 55 |
2.7. Rola narzędzi symulacyjnych | 57 |
2.8. Sprzętowe laboratorium na odległość | 61 |
2.9. Ukryty potencjał - wideodydaktyka | 62 |
CZĘŚĆ II. ĆWICZENIA LABORATORYJNE NA ODLEGŁOŚĆ | 65 |
3. Metodyka zdalnego prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z obszaru automatyki | 67 |
3.1. Metodyka prowadzenia laboratorium problemowego bazującego na ćwiczeniach eksperymentalnych | 68 |
3.2. Metodyka prowadzenia wykładu, laboratorium symulacji i projektu | 75 |
3.3. Podsumowanie | 82 |
4. Przygotowanie studentów do badań naukowych przez korzystanie z e-learningu na sprzętowych zajęciach laboratoryjnych | 85 |
4.1. Ciekawostki na wykładzie - inspirowanie studentów do pracy naukowej | 86 |
4.2. Wprowadzenie do zajęć z elektronicznej aparatury medycznej | 88 |
4.3. Nowe elementy w alternatywnych sprawozdaniach z wirtualnych ćwiczeń | 90 |
4.3.1. Pokazy w internecie zamiast ćwiczeń w laboratorium | 90 |
4.3.2. Badania literaturowe - unikatowość tematów przy dużej liczbie studentów | 92 |
4.3.3. Planowanie eksperymentu naukowego w ramach sprawozdania | 94 |
4.3.4. Częściowe wykonywanie badań naukowych przy realizacji zajęć projektowych | 97 |
4.4. Plan przygotowywania studentów do pracy naukowej w czasie wykładu w kolejnym semestrze zdalnym | 98 |
4.5. Podsumowanie | 99 |
5. E-learning w realizacji zajęć wykładowych i laboratoryjnych z zakresu systemów automatyki budynkowej | 101 |
5.1. Wstęp | 101 |
5.2. Wykłady | 104 |
5.3. Wykłady z elementami e-learningu - formuły i narzędzia | 105 |
5.4. Wykłady zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcja i doświadczenia | 108 |
5.5. Laboratoria | 112 |
5.6. Elementy e-learningu w organizacji laboratoriów automatyki budynkowej | 113 |
5.7. Laboratoria zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcje i doświadczenia | 115 |
5.8. Podsumowanie | 123 |
6. Zdalne przeprowadzanie ćwiczeń laboratoryjnych przy użyciu rzeczywistej aparatury do przedmiotu Integracja Systemów Pomiarowych | 129 |
6.1. Inspiracje | 129 |
6.2. Zasady prowadzenia zajęć laboratoryjnych | 131 |
6.3. Stanowiska laboratoryjne | 131 |
6.3.1. Struktura sprzętu | 131 |
6.3.2. Konfiguracja przygotowawcza | 132 |
6.3.3. Zasady zdalnej komunikacji | 133 |
6.4. Ćwiczenia zrealizowane zdalne | 133 |
6.4.1. Standardy RS232C oraz SCPI | 133 |
6.4.2. Standard Modbus | 135 |
6.4.3. Standardy RS-485, TDM | 136 |
6.5. Identyfikacja studenta | 139 |
6.6. Studenci - sprzężenie zwrotne | 140 |
6.7. Ćwiczenia w przygotowaniu | 141 |
6.7.1. Charakterystyka diody | 141 |
6.7.2. Mostek | 142 |
6.8. Podsumowanie | 142 |
7. Nauczanie zdalne w programowaniu, robotyce i informatyce śledczej. Narzędzia i metody prowadzenia laboratoriów | 145 |
7.1. Wstęp | 145 |
7.2. Laboratoria specjalistyczne | 146 |
7.2.1. Laboratorium informatyki śledczej | 146 |
7.2.2. Laboratorium robotyki | 150 |
7.2.3. Laboratorium programowania - język Python | 152 |
7.3. Podsumowanie | 153 |
8. Bariery i wyzwania w nauczaniu online elektroniki | 155 |
8.1. Wstęp | 155 |
8.2. Bariery | 156 |
8.3. Wyzwania | 157 |
8.3.1. Ideały i codzienność | 158 |
8.3.2. Organizacja laboratorium | 159 |
8.4. Nauczanie | 160 |
8.4.1. Narzędzia do przekazywania treści | 160 |
8.4.2. Narzędzia wspierające wirtualne zajęcia laboratoryjne | 161 |
8.4.3. Zajęcia laboratoryjne online w praktyce | 165 |
8.5. Podsumowanie | 166 |
9. Modyfikacje zajęć stacjonarnych pod kątem realizacji w formie wirtualnej na przykładzie przedmiotu Sieci transmisji danych | 171 |
9.1. Wstęp | 171 |
9.2. Zasady prowadzenia zajęć z przedmiotu Sieci transmisji danych przed przejściem na tryb zdalny | 173 |
9.2.1. Zajęcia wykładowe | 173 |
9.2.2. Zajęcia laboratoryjne | 174 |
9.2.3. Zajęcia projektowe | 176 |
9.2.4. Konsultacje i spotkania z prowadzącym | 177 |
9.2.5. Obecności na zajęciach, zaliczenia i egzamin końcowy | 177 |
9.3. Modyfikacje metodyki prowadzenia zajęć dla potrzeb realizacji zajęć zdalnych | 177 |
9.3.1. Zmiany w zajęciach wykładowych | 180 |
9.3.2. Zmiany w zajęciach laboratoryjnych | 181 |
9.3.3. Zmiany w zajęciach projektowych | 184 |
9.3.4. Zmiany ogólne w ramach kursu | 185 |
9.4. Kooperacja ze studentami i ich opinie | 186 |
9.5. Podsumowanie | 191 |
CZĘŚĆ III. JAK KONTROLOWAĆ WIEDZĘ STUDENTA BEZ OSOBISTEGO KONTAKTU 193 | |
10. Obrony online - wyzwania, problemy, doświadczenia | 195 |
10.1. Wstęp | 195 |
10.2. Organizacja, podstawy i wymagania prawne | 196 |
10.3. Okres zamknięcia uczelni, przygotowania i testy | 198 |
10.4. Organizacja i przeprowadzanie obron | 202 |
10.5. Podsumowanie | 205 |
CZĘŚĆ IV. PYTANIA FUNDAMENTALNE | 209 |
11. Autorytet nauczyciela akademickiego - jak budować i utrzymać w nauczaniu zdalnym? | 211 |
11.1. Wstęp | 211 |
11.1.1. Pojęcia podstawowe | 211 |
11.1.2. W jakim celu warto budować autorytet | 212 |
11.1.3. Świadome budowanie autorytetu | 214 |
11.2. Metody budowania autorytetu | 215 |
11.2.1. Personalny charakter autorytetu | 215 |
11.2.2. Wzajemny szacunek studenta i profesora | 217 |
11.2.3. Praca wspierana przez pasję | 220 |
11.2.4. Stawianie granic | 221 |
11.2.5. Równe traktowanie a praca ze studentami zdolnymi | 222 |
11.2.6. Więź jako element autorytetu | 224 |
11.2.7. Wizerunkowy składnik autorytetu | 225 |
11.2.8. Nauczyciel i profesjonalista | 228 |
11.2.9. Uczenie się jako proces ciągły | 230 |
11.2.10. Wzajemne wspieranie się autorytetów | 231 |
11.3. Podsumowanie | 233 |
12. Wieloaspektowość e-learningu przy nabywaniu przez studentów kompetencji związanych z kierowaniem projektami i rozwojem architektury systemów IT | 237 |
12.1. Wstęp | 237 |
12.2. Kompetencje architekta i kierownika projektu w branży informatycznej | 239 |
12.3. Uwarunkowania w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi | 240 |
12.4. Analiza rozwiązań w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi | 242 |
12.5. Nauczanie bazujące na projektach (Project-BasedLearning, PBL) | 244 |
12.6. Metody zdobywania i utrwalania wiedzy | 247 |
12.7. Rozwój kompetencji społecznych | 249 |
12.8. Problemy z przeprowadzaniem zajęć w czasach pandemii | 250 |
12.9. Przeprowadzenie egzaminu testowego wzorowanego na egzaminie certyfikowanym | 252 |
12.10. Zajęcia z architektury systemów informatycznych | 253 |
12.11. Rozwiązania na przyszłość | 256 |
12.12. Podsumowanie | 257 |
CZĘŚĆ V. OPINIE I SPOSTRZEŻENIA STUDENTÓW | 261 |
13. Narzędzia, metody i organizacja zdalnego nauczania w laboratorium automatyki okiem studenta | 263 |
13.1. Wstęp | 263 |
13.2. Pracujemy zdalnie - obecność i aktywność | 265 |
13.3. Student w okowach pracy zdalnej - opinie, refleksje | 269 |
13.4. Podsumowanie | 276 |
CZĘŚĆ VI. OMÓWIENIE WŁAŚCIWOŚCI NARZĘDZI I ICH PORÓWNANIE | 279 |
14. Metody i narzędzia wykorzystywane do nauczania zdalnego przez nauczycieli akademickich uczelni technicznej w okresie pandemii | 281 |
14.1. Wstęp | 281 |
14.2. Dostępne ogólnouczelniane narzędzia do nauczania zdalnego | 283 |
14.2.1. Uczelniana Platforma e-Learningowa (UPeL) | 283 |
14.2.2. ClickMeeting | 284 |
14.2.3. MS Teams | 285 |
14.3. Statystyka stosowanych metod i narzędzi z uwzględnieniem formy zajęć | 286 |
14.4. Uwagi i komentarze | 289 |
14.5. Podsumowanie | 290 |
15. Metodyka myślenia projektowego w zdalnym nauczaniu | 291 |
15.1. Wstęp | 291 |
15.2. Metoda tutoringu inspirowana metodyką myślenia projektowego | 292 |
15.3. Podsumowanie | 298 |
16. Analiza porównawcza popularnych narzędzi do telekonferencji | 299 |
16.1. Wstęp | 299 |
16.2. Wymagania dotyczące zajęć laboratoryjnych z informatyki | 300 |
16.3. ClickMeeting - jedyne oficjalne narzędzie do e-learningu na AGH przed koronawirusem | 304 |
16.4. Microsoft Teams | 307 |
16.5. Cisco Webex | 310 |
16.6. Zoom | 313 |
16.7. BigBlueButton | 316 |
16.8. Discord | 319 |
16.9. Google Meet i Hangout | 321 |
16.10. Skype (bezpłatna wersja) | 321 |
16.11. Signal | 323 |
16.12. Inne narzędzia | 323 |
16.13. Narzędzia do telekonferencji pod konkretne zastosowanie | 323 |
16.14. Podsumowanie | 326 |
17. Wykorzystanie MS Teams do prowadzenia zajęć z podstaw elektrotechniki | 329 |
17.1. Wstęp | 329 |
17.2. E-learning | 330 |
17.3. Podstawy elektrotechniki | 330 |
17.4. Wybór MS Teams | 332 |
17.5. Nowa rzeczywistość | 334 |
17.6. Elektrotechnika online | 335 |
17.7. MultiSim | 336 |
17.8. Prace pisemne i ocenianie | 338 |
17.9. Podsumowanie | 341 |
18. DokuWiki jako system do wygodnego tworzenia i udostępniania materiałów dydaktycznych | 343 |
18.1. Wstęp | 343 |
18.2. Problemy z często stosowanymi metodami przygotowania i zamieszczania treści | 344 |
18.3. DokuWiki - podstawowe zalety | 345 |
18.4. Wymagania techniczne i proces instalacji | 347 |
18.5. Hierarchia treści | 348 |
18.6. Uprawnienia dostępu | 349 |
18.7. Rozszerzenia | 349 |
18.8. Osadzanie treści jednej strony wiki na innej stronie | 351 |
18.9. Usuwanie stron i sekcji oraz zmiana nazw sekcji | 352 |
18.10. Organizacja treści | 352 |
18.11. Historia zmian | 354 |
18.12. Podsumowanie | 355 |