E-learning na uczelniach. Koncepcje, organizacja, wdrażanie

Koncepcje, organizacja, wdrażanie

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza publikacja ukazuje praktyczny aspekt wdrożenia tzw. e-learningu na uczelniach wyższych. Próby wprowadzania tej formy nauczania były już podejmowane przez polskie szkoły wyższe, ale prawdziwą „eksplozję e-learningu” mogliśmy zaobserwować podczas
pandemii koronawirusa.


Książka została przygotowana jako pokłosie przemyśleń, działań i doświadczeń autorów, powstałych podczas organizacji nauczania w trybie zdalnym. Ważnym elementem są także opinie studentów, którzy z tych metod korzystali i którzy „na własnej skórze” poznali ich zalety oraz wady.


- Jak sprawić, aby wykład przekazywany na odległość angażował aktywność studenta?
- W jaki sposób prowadzić na odległość ćwiczenia, zapewniając autentykację uczestników?
- Jak bezkontaktowo przeprowadzać egzaminy oraz obrony prac dyplomowych?


Niewątpliwą zaletą książki jest omówienie zdalnego kształcenia w zakresie nauk technicznych i ścisłych. Właśnie na tych kierunkach student musi posiadać umiejętności praktyczne, nabywane w laboratoriach, w czasie ćwiczeń oraz prowadzonych doświadczeń.


Książka zawiera także część związaną z konkretnymi narzędziami do prowadzenia e-learningu. Autorzy oceniają je, porównują i poddają wielostronnej dyskusji. Warto skorzystać z doświadczeń tych, którzy używali tych programów i uzyskali określone skutki. Tego się nie wyczyta się w instrukcji obsługi, oferowanej przez producenta.


Rok wydania2021
Liczba stron355
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21835-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie     13
  Wstęp     21
  CZĘŚĆ I. ZDALNIE PROWADZONE WYKŁADY    25
  1. Metoda udostępniania studentom wykładów do samodzielnie aktywnie sterowanego ich przyswajania     27
    1.1. Wstęp     27
    1.2. Dawny entuzjazm i twarda konieczność     27
    1.3. Pierwsze rozwiązanie - na szybko     28
    1.4. Organizacja e-nauczania     31
    1.5. Rozwiązanie długofalowe     31
    1.6. Zastosowane ulepszenia     32
    1.7. Zalety użycia samoobsługowych wykładów     34
    1.8. Rola komentarza głosowego     36
    1.9. Dalsze zalety     37
    1.10. Podsumowanie     38
  2. Kształcenie w zakresie podstaw elektroniki wspomaganetechnikami e-learningowymi     41
    2.1. Wstęp     41
    2.2. Wprowadzenie w kontekst - istotność techniki analogowej     42
    2.3. W stronę realizmu - próba na małej grupie     44
    2.4. Rola technik e-learningowych - wsparcie     45
    2.5. Okres zagrożenia SARS-CoV-2: od wsparcia do zastępowania zajęć- instrumentarium domowe     48
    2.6. Systemy telekonferencyjne     55
    2.7. Rola narzędzi symulacyjnych     57
    2.8. Sprzętowe laboratorium na odległość     61
    2.9. Ukryty potencjał - wideodydaktyka     62
  CZĘŚĆ II. ĆWICZENIA LABORATORYJNE NA ODLEGŁOŚĆ    65
  3. Metodyka zdalnego prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z obszaru automatyki     67
    3.1. Metodyka prowadzenia laboratorium problemowego bazującego na ćwiczeniach eksperymentalnych     68
    3.2. Metodyka prowadzenia wykładu, laboratorium symulacji i projektu    75
    3.3. Podsumowanie     82
  4. Przygotowanie studentów do badań naukowych przez korzystanie z e-learningu na sprzętowych zajęciach laboratoryjnych     85
    4.1. Ciekawostki na wykładzie - inspirowanie studentów do pracy naukowej     86
    4.2. Wprowadzenie do zajęć z elektronicznej aparatury medycznej     88
    4.3. Nowe elementy w alternatywnych sprawozdaniach z wirtualnych ćwiczeń     90
      4.3.1. Pokazy w internecie zamiast ćwiczeń w laboratorium     90
      4.3.2. Badania literaturowe - unikatowość tematów przy dużej liczbie studentów     92
      4.3.3. Planowanie eksperymentu naukowego w ramach sprawozdania     94
      4.3.4. Częściowe wykonywanie badań naukowych przy realizacji zajęć projektowych     97
    4.4. Plan przygotowywania studentów do pracy naukowej w czasie wykładu w kolejnym semestrze zdalnym     98
    4.5. Podsumowanie     99
  5. E-learning w realizacji zajęć wykładowych i laboratoryjnych z zakresu systemów automatyki budynkowej     101
    5.1. Wstęp     101
    5.2. Wykłady     104
    5.3. Wykłady z elementami e-learningu - formuły i narzędzia     105
    5.4. Wykłady zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcja i doświadczenia     108
    5.5. Laboratoria     112
    5.6. Elementy e-learningu w organizacji laboratoriów automatyki budynkowej     113
    5.7. Laboratoria zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcje i doświadczenia     115
    5.8. Podsumowanie     123
  6. Zdalne przeprowadzanie ćwiczeń laboratoryjnych przy użyciu rzeczywistej aparatury do przedmiotu Integracja Systemów Pomiarowych     129
    6.1. Inspiracje     129
    6.2. Zasady prowadzenia zajęć laboratoryjnych     131
    6.3. Stanowiska laboratoryjne     131
      6.3.1. Struktura sprzętu     131
      6.3.2. Konfiguracja przygotowawcza     132
      6.3.3. Zasady zdalnej komunikacji     133
    6.4. Ćwiczenia zrealizowane zdalne     133
      6.4.1. Standardy RS232C oraz SCPI     133
      6.4.2. Standard Modbus     135
      6.4.3. Standardy RS-485, TDM     136
    6.5. Identyfikacja studenta     139
    6.6. Studenci - sprzężenie zwrotne     140
    6.7. Ćwiczenia w przygotowaniu     141
      6.7.1. Charakterystyka diody     141
      6.7.2. Mostek     142
    6.8. Podsumowanie     142
  7. Nauczanie zdalne w programowaniu, robotyce i informatyce śledczej. Narzędzia i metody prowadzenia laboratoriów     145
    7.1. Wstęp     145
    7.2. Laboratoria specjalistyczne     146
      7.2.1. Laboratorium informatyki śledczej     146
      7.2.2. Laboratorium robotyki     150
      7.2.3. Laboratorium programowania - język Python     152
    7.3. Podsumowanie     153
  8. Bariery i wyzwania w nauczaniu online elektroniki     155
    8.1. Wstęp     155
    8.2. Bariery     156
    8.3. Wyzwania     157
      8.3.1. Ideały i codzienność     158
      8.3.2. Organizacja laboratorium     159
    8.4. Nauczanie     160
      8.4.1. Narzędzia do przekazywania treści     160
      8.4.2. Narzędzia wspierające wirtualne zajęcia laboratoryjne     161
      8.4.3. Zajęcia laboratoryjne online w praktyce     165
    8.5. Podsumowanie     166
  9. Modyfikacje zajęć stacjonarnych pod kątem realizacji w formie wirtualnej na przykładzie przedmiotu Sieci transmisji danych     171
    9.1. Wstęp     171
    9.2. Zasady prowadzenia zajęć z przedmiotu Sieci transmisji danych przed przejściem na tryb zdalny     173
      9.2.1. Zajęcia wykładowe     173
      9.2.2. Zajęcia laboratoryjne     174
      9.2.3. Zajęcia projektowe     176
      9.2.4. Konsultacje i spotkania z prowadzącym     177
      9.2.5. Obecności na zajęciach, zaliczenia i egzamin końcowy     177
    9.3. Modyfikacje metodyki prowadzenia zajęć dla potrzeb realizacji zajęć zdalnych     177
      9.3.1. Zmiany w zajęciach wykładowych     180
      9.3.2. Zmiany w zajęciach laboratoryjnych     181
      9.3.3. Zmiany w zajęciach projektowych     184
      9.3.4. Zmiany ogólne w ramach kursu     185
    9.4. Kooperacja ze studentami i ich opinie     186
    9.5. Podsumowanie     191
  CZĘŚĆ III. JAK KONTROLOWAĆ WIEDZĘ STUDENTA BEZ OSOBISTEGO KONTAKTU 193
  10. Obrony online - wyzwania, problemy, doświadczenia     195
    10.1. Wstęp     195
    10.2. Organizacja, podstawy i wymagania prawne     196
    10.3. Okres zamknięcia uczelni, przygotowania i testy     198
    10.4. Organizacja i przeprowadzanie obron     202
    10.5. Podsumowanie     205
  CZĘŚĆ IV. PYTANIA FUNDAMENTALNE    209
  11. Autorytet nauczyciela akademickiego - jak budować i utrzymać w nauczaniu zdalnym?     211
    11.1. Wstęp     211
      11.1.1. Pojęcia podstawowe     211
      11.1.2. W jakim celu warto budować autorytet     212
      11.1.3. Świadome budowanie autorytetu     214
    11.2. Metody budowania autorytetu     215
      11.2.1. Personalny charakter autorytetu     215
      11.2.2. Wzajemny szacunek studenta i profesora     217
      11.2.3. Praca wspierana przez pasję     220
      11.2.4. Stawianie granic     221
      11.2.5. Równe traktowanie a praca ze studentami zdolnymi     222
      11.2.6. Więź jako element autorytetu     224
      11.2.7. Wizerunkowy składnik autorytetu     225
      11.2.8. Nauczyciel i profesjonalista     228
      11.2.9. Uczenie się jako proces ciągły     230
      11.2.10. Wzajemne wspieranie się autorytetów     231
    11.3. Podsumowanie     233
  12. Wieloaspektowość e-learningu przy nabywaniu przez studentów kompetencji związanych z kierowaniem projektami i rozwojem architektury systemów IT     237
    12.1. Wstęp     237
    12.2. Kompetencje architekta i kierownika projektu w branży informatycznej     239
    12.3. Uwarunkowania w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi     240
    12.4. Analiza rozwiązań w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi     242
    12.5. Nauczanie bazujące na projektach (Project-BasedLearning, PBL)     244
    12.6. Metody zdobywania i utrwalania wiedzy     247
    12.7. Rozwój kompetencji społecznych     249
    12.8. Problemy z przeprowadzaniem zajęć w czasach pandemii     250
    12.9. Przeprowadzenie egzaminu testowego wzorowanego na egzaminie certyfikowanym     252
    12.10. Zajęcia z architektury systemów informatycznych     253
    12.11. Rozwiązania na przyszłość     256
    12.12. Podsumowanie     257
  CZĘŚĆ V. OPINIE I SPOSTRZEŻENIA STUDENTÓW    261
  13. Narzędzia, metody i organizacja zdalnego nauczania w laboratorium automatyki okiem studenta     263
    13.1. Wstęp     263
    13.2. Pracujemy zdalnie - obecność i aktywność     265
    13.3. Student w okowach pracy zdalnej - opinie, refleksje     269
    13.4. Podsumowanie     276
  CZĘŚĆ VI. OMÓWIENIE WŁAŚCIWOŚCI NARZĘDZI I ICH PORÓWNANIE    279
  14. Metody i narzędzia wykorzystywane do nauczania zdalnego przez nauczycieli akademickich uczelni technicznej w okresie pandemii     281
    14.1. Wstęp     281
    14.2. Dostępne ogólnouczelniane narzędzia do nauczania zdalnego     283
      14.2.1. Uczelniana Platforma e-Learningowa (UPeL)     283
      14.2.2. ClickMeeting     284
      14.2.3. MS Teams     285
    14.3. Statystyka stosowanych metod i narzędzi z uwzględnieniem formy zajęć     286
    14.4. Uwagi i komentarze     289
    14.5. Podsumowanie     290
  15. Metodyka myślenia projektowego w zdalnym nauczaniu     291
    15.1. Wstęp     291
    15.2. Metoda tutoringu inspirowana metodyką myślenia projektowego     292
    15.3. Podsumowanie     298
  16. Analiza porównawcza popularnych narzędzi do telekonferencji     299
    16.1. Wstęp     299
    16.2. Wymagania dotyczące zajęć laboratoryjnych z informatyki     300
    16.3. ClickMeeting - jedyne oficjalne narzędzie do e-learningu na AGH przed koronawirusem     304
    16.4. Microsoft Teams     307
    16.5. Cisco Webex     310
    16.6. Zoom     313
    16.7. BigBlueButton     316
    16.8. Discord     319
    16.9. Google Meet i Hangout     321
    16.10. Skype (bezpłatna wersja)     321
    16.11. Signal     323
    16.12. Inne narzędzia     323
    16.13. Narzędzia do telekonferencji pod konkretne zastosowanie     323
    16.14. Podsumowanie     326
  17. Wykorzystanie MS Teams do prowadzenia zajęć z podstaw elektrotechniki     329
    17.1. Wstęp     329
    17.2. E-learning     330
    17.3. Podstawy elektrotechniki     330
    17.4. Wybór MS Teams     332
    17.5. Nowa rzeczywistość     334
    17.6. Elektrotechnika online     335
    17.7. MultiSim     336
    17.8. Prace pisemne i ocenianie     338
    17.9. Podsumowanie     341
  18. DokuWiki jako system do wygodnego tworzenia i udostępniania materiałów dydaktycznych     343
    18.1. Wstęp     343
    18.2. Problemy z często stosowanymi metodami przygotowania i zamieszczania treści     344
    18.3. DokuWiki - podstawowe zalety     345
    18.4. Wymagania techniczne i proces instalacji     347
    18.5. Hierarchia treści     348
    18.6. Uprawnienia dostępu     349
    18.7. Rozszerzenia     349
    18.8. Osadzanie treści jednej strony wiki na innej stronie     351
    18.9. Usuwanie stron i sekcji oraz zmiana nazw sekcji     352
    18.10. Organizacja treści     352
    18.11. Historia zmian     354
    18.12. Podsumowanie     355
RozwińZwiń