Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe

-35%

Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,20  48,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 48,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,72 zł  


31,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jeszcze dwie, trzy dekady temu pojęcia „kultura popularna” i „nauka” wydawały się całkowicie rozłączne. Badanie popkultury uznawane było za zajęcie „niepoważne”. Muzyka, moda, reklama, mydlane opery, bohaterowie gier komputerowych itp. – wszystko to zdawało się mało istotne w porównaniu z polityką, ekonomią, filozofią czy kulturą wysoką (której symbolami mogą być muzyka Beethovena czy dramaty Szekspira). Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej.


Przechadzając się po największych księgarniach Waszyngtonu czy Londynu, ma się niekiedy wrażenie, że amerykańska i brytyjska wiedza o społeczeństwie została zdominowana przez zagadnienia związane z popkulturą. Ileż to książek napisano o lalce Barbie! Ileż monografii doczekała się amerykańska piosenkarka Madonna! Na półkach księgarskich dzieła poświęcone tym „pop-super-bohaterom” zdają się wypierać klasyczne interpretacje dzieł Dostojewskiego czy Zoli.


Również w Polsce rośnie zainteresowanie popkulturą – także w kontekście naukowym (w ostatnim okresie pojawiła się duża liczba publikacji poświęconych różnym poptendencjom czy popzjawiskom). Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, wpisuje się więc w „popularną” tendencję we współczesnych naukach o kulturze i edukacji. Będzie stanowić – jak wierzymy – interesujący „przypis” do dyskusji na temat współczesnych konstrukcji tożsamości w kontekście ich swoistej „popkulturyzacji”.


Agnieszka Gromkowska-Melosik


Zbyszko Melosik


Rok wydania2010
Liczba stron330
KategoriaTeoria kultury
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-579-9
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Zbyszko Melosik Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika    9
  Janusz Barański Rola antropologii w badaniach kultury popularnej i tożsamości    27
  Witold Jakubowski Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”    41
  Marcin Jaworski Refleksyjny i kulturotwórczy charakter kultury popularnej    55
  Tomasz Borgul Frankfurtczyków teoria represywności „przemysłu kulturalnego” a budowanie fałszywej tożsamości społecznej    67
  Agnieszka Ogonowska Tożsamość translacyjna, pamięć kulturowa i nowe media. O rozumieniu siebie i rzeczywistości społecznej poprzez współczesne narracje filmowe i telewizyjne    77
  Roman Kubicki Metafizyczne podteksty tożsamości możliwych w światach kultury popularnej    91
  Bogusław Śliwerski Pedagog w blogosferze    107
  Agnieszka Cybal-Michalska Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej    129
  Maciej Bernasiewicz Znak zodiaku Baran, fan Tokio Hotel, wróg hip-hopu – tożsamość nastolatka w popkulturze    141
  Zbyszko Melosik Ciało jako przedmiot studiów kulturowych    153
  Agnieszka Gromkowska-Melosik Badania kulturowe w perspektywie społecznego konstruktywizmu (na przykładzie tożsamości kobiet)    167
  Mariola Bieńko Sposoby posługiwania się tożsamością seksualną w kulturze popularnej    181
  Agnieszka Gromkowska-Melosik Power Girl i kontrowersje wokół (pop)kulturowej emancypacji kobiet współczesnych    205
  Zbyszko Melosik Wielo(pop)kulturowe spektakle ciała i seksualności    231
  Ewa Bielska Dyskurs wokół kategorii LGBT/queer podejmowany na forach internetowych deklarujących identyfikację z wartościami katolickimi (wybrane egzemplifikacje)    257
  Adam Roter, Karolina Olszańska Metamorfozy tożsamości jako skutek percepcji kultury makeover    283
  Grażyna Gajewska Świadome lalki i śpiewające maszyny. Literatura science fiction w dyskursie feministycznym    295
  Małgorzata Jacyno Boys in White. Narracje medyczne w kulturze popularnej    309
  Zuzanna Buchowska Indiańskie maskotki sportowe – odtwarzanie indiańskiej tożsamości?    321
RozwińZwiń