Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość

-35%

Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość

22 ocen

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,70  58,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 58,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,12 zł  


37,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem niniejszego tomu jest przybliżenie czytelnikowi niżej wymienionych sfer pop-kultury, które nie tylko dają nam możliwość oderwania się od rzeczywistości, lecz są również formą interakcji z nią i próbą włączenia nas samych do dyskursu codzienności.


Część pierwsza obejmuje tematykę popularnych zachowań we współczesnym świecie, część druga wskazuje na współczesnych bohaterów kina oraz to w jaki sposób wpływają oni na stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania. W trzeciej części autorzy wskazują na problem literatury popularnej, a w kolejnej omawiają problematykę muzyki popularnej i dziennikarstwa muzycznego. W ostatniej części wskazano na tradycyjne wątki, motywy oraz instytucje oraz ich nowe popkulturowe ujęcie.


Problem naukowej dyskusji nad zjawiskiem kultury popularnej wiąże się nierozerwalnie z kłopotliwą potrzebą stworzenia względnie jednolitej definicji tego specyficznego typu kultury oraz określenia płaszczyzn, na których się przejawia. Przedsięwzięcie to wydaje się jednak skazane z góry na porażkę z tej przyczyny, iż o ile wszyscy zgadzamy się, że kultura popularna kształtuje w istotny sposób nasze życie codzienne, to trudno nam jasno wskazać klarowną granicę określającą pole jej bezpośredniego oddziaływania. Kultura popularna stała się tym samym immanentną częścią życia w społeczeństwach współczesnych, przy jednoczesnym rozmyciu jej konceptualnej jednoznaczności. Wydaje się dziś przenikać społeczną praktykę oraz zbiorowe światopoglądy tak silnie, że tracimy z oczu wyraźnie odrębną specyfikę jej charakteru. Charakter ten określany jest zarówno przez dające się wyróżnić mechanizmy jej działania, jak i nowe formy kulturowej ekspresji.


Książka stanowi próbę ukazania fenomenu kultury popularnej w kontekście jej społecznego funkcjonowania. Zawarte w niej artykuły odzwierciedlają ważniejsze punkty odniesienia w dyskusji na temat zasięgu fenomenu kultury popularnej poprzez zaznaczenie najważniejszych pól przedmiotowych, w których się ona przejawia. Autorzy zawartych w książce tekstów starają się ukazać problem przenikania poszczególnych sfer kultury przez elementy kultury popularnej oraz ich społeczny wydźwięk. Zawarte w tomie artykuły dotykają takich obszarów jak media, literatura, czy też edukacja. Ich różnorodność ma wskazywać na niejednoznaczność zjawiska kultury popularnej i jej jednoczesną wszechobecność we współczesnym świecie. Niniejszy tom tym samym wpisuje się w ramy popularnych dziś studiów kulturowych, które jako perspektywa badawcza z konieczności muszą posiadać charakter interdyscyplinarny.


Rok wydania2013
Liczba stron428
KategoriaTeoria kultury
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-578-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  
  
  Część I
  
  Kultura popularna, sztuka i edukacja
  
  
  
  Witold Jakubowski
  
  Wychowanie estetyczne vs. edukacja przez sztukę, czyli kilka refleksji o edukacyjnym potencjale sztuki popularnej
  
  
  
  Monika Adamska-Staroń
  
  Człowiek w świecie kultury popularnej
  
  
  
  Katarzyna Barańska
  
  Tożsamość zdeponowana. Czy muzea powinny budować i chronić tożsamość w obliczu unifikującej siły masowej kultury popularnej?
  
  
  
  Katarzyna Plebańczyk
  
  Gry miejskie czynnikiem kształtowania tożsamości kulturowej
  
  
  
  Radosław Nawrocki
  
  Demokratyczne aspekty kultury popularnej. Przypadek hip-hopu
  
  
  
  Szymon Nożyński
  
  (Nie)oficjalna muzyka popularna
  
  
  
  Olga Mazurek-Lipka
  
  Bollywoodzki sen i tożsamość współczesnych Hindusów
  
  
  
  Część II
  
  Media, kultura popularna i tożsamość
  
  
  
  Daria Hejwosz
  
  Popkulturowe rekonstrukcje polityki. Między Barackiem Obamą a Bono
  
  
  
  Edyta Zierkiewicz
  
  Co to znaczy być Amazonką w Polsce, czyli jak media uczestniczą w konstruowaniu tożsamości biospołecznych
  
  
  
  Marta Wrońska
  
  Kultura medialna w kontekście edukacyjnym
  
  
  
  Stanisław Lenik
  
  Tożsamość narodowa w perspektywie praktyk medialnych
  
  
  
  Dawid Kaiser
  
  Obrazy ojcostwa w reklamie współczesnej
  
  
  
  Karolina Domagalska-Nowak
  
  Hiperrzeczywiści idole. Studium przypadku – Alexander Rybak
  
  
  
  Jacek Sieradzan
  
  Medialne wizerunki Madonny a rzeczywistość
  
  
  
  Część III
  
  Szkoła, kultura popularna i młodzież
  
  
  
  Andrzej Ćwikliński
  
  Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej
  
  Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży
  
  
  
  Ryszard Pęczkowski
  
  Budowanie tożsamości szkoły. O warunkach koniecznych
  
  
  
  Monika Szufnarowska
  
  Wytwory kultury masowej w zadaniach podręcznikowych do kształcenia polonistycznego
  
  
  
  Agnieszka Iwanicka
  
  Edutainment – sposób na edukację w dobie kultury popularnej
  
  
  
  Natalia Walter
  
  Web 2.0 w edukacji jako efekt zmiany kulturowej
  
  
  
  Aneta Banaszak
  
  Kształtowanie tożsamości i stylu życia współczesnej młodzieży w kontekście kultury popularnej oraz kapitału społecznego
  
  
  
  Część IV
  
  Duchowość, płeć i kultura popularna
  
  
  
  Karolina Slovenko
  
  Spotkanie popkultury z buddyzmem
  
  
  
  Zbigniew Pasek, Katarzyna Skowronek
  
  Społeczne konstruowanie nowej duchowości a kultura popularna
  
  
  
  Zbyszko Melosik
  
  McDonald’s i przemiany kultury współczesnej
  
  
  
  Sylwia Jaskulska
  
  Stereotypy płci mają się dobrze: co myśli uczeń, że myśli dziewczyna, a co chłopak? Z wypowiedzi gimnazjalistów
  
  
  
  Izabela Łapińska
  
  Deifikacja erotycznego ciała – tożsamość odziana w porno-chic
  
  
  
  Krzysztof Wąż
  
  Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej
  
  
  
  Dorota Zaworska-Nikoniuk
  
  Seksualność wyzwolona? O seksualności kobiety w czasopismach poradniczych, magazynach luksusowych i prasie feministycznej
RozwińZwiń