POLECAMY
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Jakie są typy oporu młodego człowieka w okresie dorastania występujące w szkole i gdzie tkwią jego źródła to najczęściej zadawane pytania przez współczesnego nauczyciela oraz rodziców. Książka pomaga zrozumieć problematykę oporu, przedstawiając jego podstawy w aspekcie filozoficznym, psychologicznym i pedagogicznym. Prezentuje również wyniki badań, pozwalających stwierdzić, jakimi cechami charakteryzują się uczniowie marginalizowani w szkole.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-320-0 |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I | 14 |
1. Paradygmat oporu. Podstawy teoretyczne | 15 |
1.1. Droga do racjonalności emancypacyjnej w refl eksji fi lozofi cznej | 15 |
1.2. Refl eksyjne wyjście poza samego siebie. Interpretacja psychologiczna | 26 |
1.2.1. Proces indywiduacji w procesie uspołecznienia | 27 |
1.2.2. Nabywanie kompetencji do interakcji w warunkach trudnych | 31 |
1.2.3. Kompetencje komunikacyjne | 35 |
1.2.4. Kompetencje komunikacyjne w stadiach dojrzałości moralnej | 38 |
1.3. Otwarcie na konfl ikt w dyskursie jako pedagogiczna refl eksja | 43 |
1.3.1. Socjalizacja krytyczna | 44 |
1.3.2. Język krytyki i możliwości | 46 |
1.3.3. Szkoła jako otwarta arena dyskursu | 48 |
1.3.4. Nauczyciel — intelektualista w służbie zmiany | 53 |
1.3.5. Dekonstrukcja kultury jako element pracy nauczyciela | 57 |
1.4. Kierunki badań naukowych w perspektywie paradygmatu oporu | 61 |
2. Opór jako kategoria analityczna | 67 |
2.1. Egzemplifi kacja pojęcia „opór” | 67 |
2.2. Formy oporu w edukacji | 76 |
2.2.1. Opór czynny i bierny | 76 |
2.2.2. Typologia oporu | 79 |
2.2.3. Postawa wobec szkoły a opór | 83 |
2.2.4. Typy oporu występujące w szkole | 85 |
2.2.4.1. Opór transformatywny | 86 |
2.2.4.2. Opór akomodacyjny | 88 |
2.2.4.3. Opór bierny | 90 |
2.2.4.4. Opór agresywny | 92 |
2.2.5. Ambiwalencja — nieredukowalny składnik oporu | 95 |
Część II | 104 |
3. Okres dorastania. Specyfi ka kryzysu i oporu | 105 |
3.1. Interpretacja oporu w okresie dorastania w koncepcji epigenezy rozwoju człowieka Erika H. Eriksona | 105 |
3.2. Okres dorastania | 113 |
3.2.1. Zadania rozwojowe | 113 |
3.2.2. Zaspokojenie potrzeby tożsamości jako dominujące zadanie egzystencjalne w okresie dorastania | 116 |
3.2.3. Wyzwania tożsamości | 121 |
3.2.4. Opór wobec sytuacji trudnej. Mechanizmy obronne w okresie dorastania | 125 |
3.2.5. Zagrożenie zagubieniem tożsamości | 131 |
3.3. Moratorium rozwojowe — szansa wykorzystania możliwości człowieka | 134 |
Część III | 138 |
4. Skutki oporu wobec systemu | 139 |
4.1. Marginalizacja/emancypacja oporu ucznia w szkole. Problematyka badawcza | 139 |
4.2. Procedura badania empirycznego | 143 |
4.3. Techniki analizy. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 146 |
5. Opór młodzieży wobec szkoły jako systemu społecznego | 151 |
5.1. Ogólna charakterystyka typów oporu | 151 |
5.2. Czynniki różnicujące występowanie typów oporu | 160 |
5.2.1. Czynniki odnoszące się do szkoły | 160 |
5.2.1.1. Typ szkoły | 160 |
5.2.1.2. Poziom klasy szkolnej | 169 |
5.2.1.3. Motywy wyboru szkoły | 174 |
5.2.1.4. Wiek szkolny | 176 |
5.2.1.5. Plany kształcenia | 186 |
5.2.1.6. Akceptacja w klasie | 191 |
5.2.1.7. Miejsce w klasie | 194 |
5.2.1.8. Uczucia towarzyszące uczniowi po wejściu do szkoły | 198 |
5.2.2. Czynniki odnoszące się do ucznia i jego rodziny | 203 |
5.2.2.1. Płeć | 203 |
5.2.2.2. Typ miejsca zamieszkania | 207 |
5.2.2.3. Zmiany w strukturze rodziny | 213 |
5.2.2.4. Stan zdrowia ucznia | 218 |
5.2.2.5. Wiek i wykształcenie rodziców | 223 |
5.2.2.6. Status społeczno-zawodowy rodziców | 244 |
5.2.2.7. Wzory osobowe i ich źródła | 257 |
Podsumowanie wyników | 269 |
Zakończenie | 273 |
Bibliografia | 277 |