Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu

-36%

Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,32  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


24,32

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jakie są typy oporu młodego człowieka w okresie dorastania występujące w szkole i gdzie tkwią jego źródła to najczęściej zadawane pytania przez współczesnego nauczyciela oraz rodziców. Książka pomaga zrozumieć problematykę oporu, przedstawiając jego podstawy w aspekcie filozoficznym, psychologicznym i pedagogicznym. Prezentuje również wyniki badań, pozwalających stwierdzić, jakimi cechami charakteryzują się uczniowie marginalizowani w szkole.


Rok wydania2011
Liczba stron288
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-320-0
Numer wydania3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Część I    14
    1. Paradygmat oporu. Podstawy teoretyczne    15
      1.1. Droga do racjonalności emancypacyjnej w refl eksji fi lozofi cznej    15
      1.2. Refl eksyjne wyjście poza samego siebie. Interpretacja psychologiczna    26
        1.2.1. Proces indywiduacji w procesie uspołecznienia    27
        1.2.2. Nabywanie kompetencji do interakcji w warunkach trudnych    31
        1.2.3. Kompetencje komunikacyjne    35
        1.2.4. Kompetencje komunikacyjne w stadiach dojrzałości moralnej    38
      1.3. Otwarcie na konfl ikt w dyskursie jako pedagogiczna refl eksja    43
        1.3.1. Socjalizacja krytyczna    44
        1.3.2. Język krytyki i możliwości    46
        1.3.3. Szkoła jako otwarta arena dyskursu    48
        1.3.4. Nauczyciel — intelektualista w służbie zmiany    53
        1.3.5. Dekonstrukcja kultury jako element pracy nauczyciela    57
      1.4. Kierunki badań naukowych w perspektywie paradygmatu oporu    61
    2. Opór jako kategoria analityczna    67
      2.1. Egzemplifi kacja pojęcia „opór”    67
      2.2. Formy oporu w edukacji    76
        2.2.1. Opór czynny i bierny    76
        2.2.2. Typologia oporu    79
        2.2.3. Postawa wobec szkoły a opór    83
        2.2.4. Typy oporu występujące w szkole    85
          2.2.4.1. Opór transformatywny    86
          2.2.4.2. Opór akomodacyjny    88
          2.2.4.3. Opór bierny    90
          2.2.4.4. Opór agresywny    92
        2.2.5. Ambiwalencja — nieredukowalny składnik oporu    95
  Część II    104
    3. Okres dorastania. Specyfi ka kryzysu i oporu    105
      3.1. Interpretacja oporu w okresie dorastania w koncepcji epigenezy rozwoju człowieka Erika H. Eriksona    105
      3.2. Okres dorastania    113
        3.2.1. Zadania rozwojowe    113
        3.2.2. Zaspokojenie potrzeby tożsamości jako dominujące zadanie egzystencjalne w okresie dorastania    116
        3.2.3. Wyzwania tożsamości    121
        3.2.4. Opór wobec sytuacji trudnej. Mechanizmy obronne w okresie dorastania    125
        3.2.5. Zagrożenie zagubieniem tożsamości    131
      3.3. Moratorium rozwojowe — szansa wykorzystania możliwości człowieka    134
  Część III    138
    4. Skutki oporu wobec systemu    139
      4.1. Marginalizacja/emancypacja oporu ucznia w szkole. Problematyka badawcza    139
      4.2. Procedura badania empirycznego    143
      4.3. Techniki analizy. Metoda, techniki i narzędzia badawcze    146
    5. Opór młodzieży wobec szkoły jako systemu społecznego    151
      5.1. Ogólna charakterystyka typów oporu    151
      5.2. Czynniki różnicujące występowanie typów oporu    160
        5.2.1. Czynniki odnoszące się do szkoły    160
          5.2.1.1. Typ szkoły    160
          5.2.1.2. Poziom klasy szkolnej    169
          5.2.1.3. Motywy wyboru szkoły    174
          5.2.1.4. Wiek szkolny    176
          5.2.1.5. Plany kształcenia    186
          5.2.1.6. Akceptacja w klasie    191
          5.2.1.7. Miejsce w klasie    194
          5.2.1.8. Uczucia towarzyszące uczniowi po wejściu do szkoły    198
        5.2.2. Czynniki odnoszące się do ucznia i jego rodziny    203
          5.2.2.1. Płeć    203
          5.2.2.2. Typ miejsca zamieszkania    207
          5.2.2.3. Zmiany w strukturze rodziny    213
          5.2.2.4. Stan zdrowia ucznia    218
          5.2.2.5. Wiek i wykształcenie rodziców    223
          5.2.2.6. Status społeczno-zawodowy rodziców    244
          5.2.2.7. Wzory osobowe i ich źródła    257
  Podsumowanie wyników    269
  Zakończenie    273
  Bibliografia    277
RozwińZwiń