INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia koncentruje się wokół rozważań na temat szczególnej roli nauczycieli- wychowawców, wykraczającej poza stricte dydaktyczne wymagania, na ich relacjach z uczniami, mających na celu wspieranie i pomaganie im w zmaganiu się z sytuacjami stresującymi, trudnymi, w procesach podejmowania decyzji. Działania te wymagają uważności, identyfikacji potrzeb ucznia, w kontekście znajomości jego sytuacji edukacyjnej i życiowej, mobilizacji do podjęcia działań i zastosowania zróżnicowanych strategii pomocowych, przede wszystkim opartych na efektywnej komunikacji z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie niezbędne są też rozbudowane kompetencje społeczne, które nauczyciel-wychowawca może wykorzystać w procesach wspierania uczniów.
Zawarte w monografii wyniki badań (realizowanych w różnych paradygmatach badawczych) pochodzą z wielu rozmaitych ujęć badawczych. Ich wyniki posłużyły do zilustrowania (nie)wspierającej roli wychowawców klas, z uwzględnieniem ich kompetencji społecznych, diagnozowanych z perspektywy uczniowskiej i nauczycielskiej. Zadaniem tej refleksji jest przede wszystkim wskazanie na procesy pomocy i wsparcia adresowanego do uczniów, obecne w przestrzeni szkoły, które kreuje nauczyciel-wychowawca. Publikacja jest adresowana zarówno do teoretyków zajmujących się edukacją, w tym takimi subdyscyplinami pedagogiki, jak poradnictwo, pedagogika szkoły, pedeutologia, jak też do praktyków, decydentów wpływających na kształt szkoły, a przede wszystkim samych nauczycieli.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3842-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. O pomaganiu i wspieraniu w systemie edukacyjnym | 11 |
2. Rola nauczyciela-wychowawcy we wspieraniu ucznia (między założeniami a realiami) | 20 |
3. O roli wychowawcy oczami uczestników relacji (przyczynki narracyjne) | 39 |
4. Nauczycielskie kompetencje społeczne – refleksje wprowadzające | 57 |
5. Nastolatki o swoich wychowawcach | 70 |
5.1. Metodologiczne podstawy badań | 70 |
5.2. Wybrane aspekty roli wychowawcy w perspektywie uczniowskiej | 75 |
5.3. Uczniowskie oceny i emocje wobec wychowawcy | 90 |
5.4. Wychowawcy wobec problemu uczniowskiego – poszukiwanie wsparcia z inicjatywy nastolatków (percepcja adolescentów) | 113 |
5.5. Wychowawcy wobec problemu zespołu klasowego (percepcja adolescentów) | 125 |
5.6. Słowami uczniów – adolescenci o swoich wychowawcach | 134 |
6. Nauczyciele o swoich kompetencjach społecznych | 145 |
6.1. Metodologiczne podstawy badań | 145 |
6.2. Profil nauczycielskich kompetencji społecznych | 150 |
7. Możliwości rozwoju nauczycielskich kompetencji społecznych – refleksje podsumowujące | 160 |
Postscriptum | 171 |
Bibliografia | 173 |
Summary: The Teacher (Not) Supporting the Pupil – the Importance of Teachers’ Social Competences | 181 |