Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI

Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest pokłosiem interdyscyplinarnej konferencji Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI, która odbyła się w 2019 roku w Poznaniu i stanowiła kontynuację zainteresowania doświadczeniami wojennymi ludności cywilnej. Praca prezentuje szerokie spektrum dramatycznych, często przemilczanych dziecięcych doświadczeń wojennych w wieku XX i XXI w różnych częściach świata (Polska, Białoruś, nazistowskie Niemcy, Hiszpania, Korea, Japonia, Rwanda, Sierra Leone, Syria), ich reprezentacji artystycznych, w tym również muzycznych. Bolesnym i trudnym tematem jest między innymi proceder rekrutowania dzieci do działań zbrojnych w konkretnych sytuacjach wojennych. Doświadczenia czasu wojny to problem nie tylko tych, którzy przeżyli, ale również następnych generacji – w tym tomie znaczące miejsce zajmuje więc kwestia pamięci i przepracowywania traumatycznych wydarzeń.


Rok wydania2021
Liczba stron392
KategoriaWiek XX
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3784-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Dzieci wojny w różnych stronach świata 11
    Magdalena M. Baran, Dzieci, co mają skrzydła. Szkic o „najbardziej ludzkiej zbrodni”    13
    Bożena Józefów-Czerwińska, Nazistowska ideologia, metody działania a losy młodych generacji w czasie II wojny światowej    25
    Judyta Wachowska, Hiszpańskie przypadki dzieci wojną pokaleczonych: nowa powieść historyczna, pamięć i historia    41
    Grażyna Strnad Dzieci wojny koreańskiej w Polsce    61
    Justyna Jaworowicz-Zimny, Reprezentacja wojennego doświadczenie dziecka w japońskiej kulturze popularnej i fanowskiej    71
  Na wojnie. Fenomen dzieci-żołnierzy     87
    Michał Jadwiszczok, Dzieci-żołnierze    89
    Marzena Srebro, Dzieci-żołnierze. Aspekty prawne    103
  Dzieci po wojnie. Kwestie pamięci 127
    Inna Shved, Druga wojna światowa w ustnych opowieściach „dzieci wojennej Brześczyzny”(według zapisów z lat 2010–2018)129
    Małgorzata Grzywacz, Gdy nikt nie ma odwagi mówić. Demmin 1945 i później    147
    Krzysztof Szwajca, Pamięć zbolała – o niemożności pamiętania Zagłady     161
    Małgorzata Okupnik, Nazistowskie zbrodnie dzieciobójstwa. O rozliczeniowych książkach drugiego pokolenia    173
    Rozmowa Magdaleny Sachy z Magdaleną Grzebałkowską, autorką książki 1945. Wojna i pokój    197
  Dzieciom o wojnie209
    Jacek Konik, W poszukiwaniu odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Kilka uwag o działalności instytucji edukacyjnych i muzealnych w kontekście nauczania o Holokauście    211
    Joanna Ostrowska, Performans wojenny. Strategie opowiadania dzieciom o wojnie w muzeach i miejscach pamięci    225
  Artystyczne reprezentacje dziecięcego doświadczenia wojny     237
    Beata Przymuszała, Dziecko i Zagłada – przedwczesna dojrzałość a/i dysocjacja    239
    Agnieszka Kulig, Praktyka podmiotu etycznego w filmie Korczak Andrzeja Wajdy     251
  Dziecko w obliczu wojny. Interpretacje muzyczne    265
    Ewa Fabiańska-Jelińska, Kołysanka na fortepian solo (2019)     267
    Maria Rutkowska, Kołysanka na fortepian solo Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – interpretacja odbiciem duszy…?     271
    Elżbieta Wasyłyk, Sen o domu    275
    Dominik Puk, O przeklinaniu wojny przez Lidię Zielińską. Dźwiękowisko V: Nie podoba mi się to…    279
  Noty o autorach    297
RozwińZwiń