POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Książka jest pokłosiem interdyscyplinarnej konferencji Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI, która odbyła się w 2019 roku w Poznaniu i stanowiła kontynuację zainteresowania doświadczeniami wojennymi ludności cywilnej. Praca prezentuje szerokie spektrum dramatycznych, często przemilczanych dziecięcych doświadczeń wojennych w wieku XX i XXI w różnych częściach świata (Polska, Białoruś, nazistowskie Niemcy, Hiszpania, Korea, Japonia, Rwanda, Sierra Leone, Syria), ich reprezentacji artystycznych, w tym również muzycznych. Bolesnym i trudnym tematem jest między innymi proceder rekrutowania dzieci do działań zbrojnych w konkretnych sytuacjach wojennych. Doświadczenia czasu wojny to problem nie tylko tych, którzy przeżyli, ale również następnych generacji – w tym tomie znaczące miejsce zajmuje więc kwestia pamięci i przepracowywania traumatycznych wydarzeń.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 392 |
Kategoria | Wiek XX |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3784-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Dzieci wojny w różnych stronach świata 11 | |
Magdalena M. Baran, Dzieci, co mają skrzydła. Szkic o „najbardziej ludzkiej zbrodni” | 13 |
Bożena Józefów-Czerwińska, Nazistowska ideologia, metody działania a losy młodych generacji w czasie II wojny światowej | 25 |
Judyta Wachowska, Hiszpańskie przypadki dzieci wojną pokaleczonych: nowa powieść historyczna, pamięć i historia | 41 |
Grażyna Strnad Dzieci wojny koreańskiej w Polsce | 61 |
Justyna Jaworowicz-Zimny, Reprezentacja wojennego doświadczenie dziecka w japońskiej kulturze popularnej i fanowskiej | 71 |
Na wojnie. Fenomen dzieci-żołnierzy | 87 |
Michał Jadwiszczok, Dzieci-żołnierze | 89 |
Marzena Srebro, Dzieci-żołnierze. Aspekty prawne | 103 |
Dzieci po wojnie. Kwestie pamięci 127 | |
Inna Shved, Druga wojna światowa w ustnych opowieściach „dzieci wojennej Brześczyzny”(według zapisów z lat 2010–2018)129 | |
Małgorzata Grzywacz, Gdy nikt nie ma odwagi mówić. Demmin 1945 i później | 147 |
Krzysztof Szwajca, Pamięć zbolała – o niemożności pamiętania Zagłady | 161 |
Małgorzata Okupnik, Nazistowskie zbrodnie dzieciobójstwa. O rozliczeniowych książkach drugiego pokolenia | 173 |
Rozmowa Magdaleny Sachy z Magdaleną Grzebałkowską, autorką książki 1945. Wojna i pokój | 197 |
Dzieciom o wojnie209 | |
Jacek Konik, W poszukiwaniu odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Kilka uwag o działalności instytucji edukacyjnych i muzealnych w kontekście nauczania o Holokauście | 211 |
Joanna Ostrowska, Performans wojenny. Strategie opowiadania dzieciom o wojnie w muzeach i miejscach pamięci | 225 |
Artystyczne reprezentacje dziecięcego doświadczenia wojny | 237 |
Beata Przymuszała, Dziecko i Zagłada – przedwczesna dojrzałość a/i dysocjacja | 239 |
Agnieszka Kulig, Praktyka podmiotu etycznego w filmie Korczak Andrzeja Wajdy | 251 |
Dziecko w obliczu wojny. Interpretacje muzyczne | 265 |
Ewa Fabiańska-Jelińska, Kołysanka na fortepian solo (2019) | 267 |
Maria Rutkowska, Kołysanka na fortepian solo Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – interpretacja odbiciem duszy…? | 271 |
Elżbieta Wasyłyk, Sen o domu | 275 |
Dominik Puk, O przeklinaniu wojny przez Lidię Zielińską. Dźwiękowisko V: Nie podoba mi się to… | 279 |
Noty o autorach | 297 |