Autorzy artykułów opublikowanych w numerze piszą m. in. o: kształceniu rozumienia tekstu pisanego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością, gotowości integracyjnej i aprobacie społecznej uczniów liceów, reintegracji społecznej osób bezdomnych, usamodzielnieniu niesprawnych intelektualnie wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych. W dziale „Materiały i sprawozdania z badań” znajdują się teksty poświęcone problemom, z jakimi zmagają się nauczyciele dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz funkcjonowaniu w społeczeństwie dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnościami.


Rok wydania2019
Liczba stron262
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  A R T Y K U Ł Y
  Tomasz Leś – Współzależność i asymetria w relacjach pedagogiki z filozofią    9
  Barbara Murawska – Kształcenie rozumienia tekstu pisanego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wybrane zagadnienia    31
  Zenon Gajdzica – Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością    42
  Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski – Gotowość do akceptacji rówieśników z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni edukacyjnej    56
  Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich – Gotowość integracyjna a aprobata społeczna uczniów liceum w kontekście wybranych zmiennych demograficznych    75
  Agnieszka Kowalska – Inkluzyjna edukacja ustawiczna w procesie reintegracji społecznej osób bezdomnych    91
  Ewa Skrzetuska – Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji    106
  Monika Skura – „Społeczeństwo dla wszystkich”, czy tylko „szkoła dla wszystkich” – opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej    119
  Anida Szafrańska – Usamodzielnienie niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych    139
  
  C O L L O Q U I A
  Paula Guerra, Piotr Zańko – Educational contexts of cultural resistance in Poland and Portugal. An introduction to research    155
  Katarzyna Brzosko-Barratt – Designing a pre-service CLIL teacher education program    173
  
  M A T E R I A Ł Y I S P R A W O Z D A N I A Z B A D A Ń
  Beata Antoszewska, Małgorzata Moszyńska – Doświadczenia nauczycieli szkół przyszpitalnych w paradygmacie inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami
  edukacyjnymi    194
  Aleksandra Berkowska, Anna Kowalewska, Joanna Mazur – Uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w zależności od stanu zdrowia uczniów oraz wybranych
  czynników kontekstowych    207
  
  Kamila Miler-Zdanowska – Sytuacja społeczna i relacje rówieśnicze ucznia z niepełnosprawnością wzroku    223
  Ewelina Młynarczyk-Karabin – Nowe technologie a funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie    239
  
  R E C E N Z J A
  Adam Fijałkowski – Joachim Bahlcke, Kalwinizm i Jednota braci czeskich w Europie Środkowej i Środkowo-Wschodniej. Studia na temat społecznego i kulturowego znaczenia wyznania reformowanego w okresie wczesnonowożytnym, pod red. Romana Mnicha    252
  Noty o Autorach    255
  
  A R T I C L E S
  Tomasz Leś – Interdependence and asymmetry in the relationships between pedagogy and philosophy    9
  Barbara Murawska – Early primary literacy development. Selected issues    31
  Zenon Gajdzica – Selected aspects of time in two concepts of inclusive education of learners with disabilities    42
  Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski – Readiness to accept peers with intellectual disabilities in a common learning space    56
  Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich – Inclusive readiness, social desirability and the importance of some demographic variables regarding a sample of high
  school students    75
  Agnieszka Kowalska – Inclusive adult education in the process of social reintegration of homeless people    91
  Ewa Skrzetuska – Teachers’ reflection as a basis for inclusive activities in education    106
  Monika Skura – “Society for all” or just “school for all” – the opinions of teachers from special, integration and regular schools    119
  Anida Szafrańska – Empowerment of intellectually disabled students of special educational centres    139
  
  C O L L O Q U I A
  Paula Guerra, Piotr Zańko – Educational contexts of cultural resistance in Poland and Portugal. An introduction to research    155
  Katarzyna Brzosko-Barratt – Designing a pre-service CLIL teacher education program    173
  
  M A T E R I A L S A N D R E S E A R C H R E P O R T S
  Beata Antoszewska, Małgorzata Moszyńska – Experiences of hospital school teachers’ in the paradigm of inclusion of students with special educational needs    194
  Aleksandra Berkowska, Anna Kowalewska, Joanna Mazur – Participation in classes and extracurricular activities depending on students’ health and selected contextual
  factors    207
  
  Kamila Miler-Zdanowska – Social situation and peer relations of students with visual impairment    223
  Ewelina Młynarczyk-Karabin – New technologies and the functioning of people with disabilities in society    239
  
  R E V I E W
  Adam Fijałkowski – Joachim Bahlcke, Kalwinizm i Jednota braci czeskich w Europie Środkowej i Środkowo-Wschodniej. Studia na temat społecznego i kulturowego znaczenia wyznania reformowanego w okresie wczesnonowożytnym, (ed.) Roman Mnich    252
  Contributors to this issue    255
RozwińZwiń