Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i początku XX wieku

-20%

Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i początku XX wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,80  36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

28,8036,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Chyba najistotniejszą właściwością światopoglądu członków społeczności tradycyjnych, w tym też dawnych społeczności chłopskich, jest postrzeganie i interpretowanie otaczającej rzeczywistości w perspektywie religijnej. Zasadnicza, kulturowa funkcja, jaką pełni religijność ludowa, to nadanie sensu zarówno rozciągającemu się wokół światu we wszystkich jego aspektach, jak i egzystencji człowieka poprzez budowanie w nim poczucia nieprzypadkowości spotykających go kolei losu. Podstawą różnorodnych zabiegów – od gestów magicznych po obrzędy i folklor (rozumiany jako sztuka słowa) – mających nadać określone znaczenia rzeczywistości była(i często jest nadal) świadomość bezpośredniego, genetycznego związku świata ludzi ze sferą sacrum. By świat miał sens, wierzenia muszą stanowić względnie spójny system wyobrażeń, co nie wyklucza jego wewnętrznego skomplikowania czy wysokiego stopnia złożoności. Tak jest zwłaszcza w odniesieniu do chłopskich kultur tradycyjnych, które charakteryzuje heterogeniczność i wielowarstwowość wierzeń. Wynika ona z faktu, iż na podstawowy zespół chłopskich wyobrażeń o świecie złożyły się treści samorodne, czasami sięgające swymi korzeniami w archaiczną przeszłość,oraz wyrastające z chrześcijaństwa, których włączenie w obręb ludowej wizji świata. Czesław Hernas przyrównał do szczepienia na żywym drzewie.Oczywiście, występowanie elementów niezgodnych z nauką Kościoła nie oznacza od razu, że mamy do czynienia z treściami wywodzącymi się z epoki przedchrześcijańskiej. Obraz ludowej religijności komplikuje bowiem historyczna zmienność jej samej oraz religii chrześcijańskiej,a przede wszystkim – wieloraki wpływ innych obiegów kulturowych zarówno wewnątrz etnicznych (kultury dworu, miasta, mniejszości religijnych itp.), jak i interetnicznych (kultur, w tym też ludowych, sąsiadujących narodów).


Liczba stron323
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2553-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Rozdział 1. Świat przedstawiony ludowych bajek ajtiologicznych    25
    1.1. Czas    26
    1.2. Przestrzeń    38
    1.3. Postacie    56
    1.4. Fabuła    68
  Rozdział 2. Miejsce bajek ajtiologicznych w polskiej kulturze ludowej    86
    2.1. Koncepcje mitoznawcze w badaniach folklorystycznych    86
    2.2. Mit w ujęciu Bronisława Malinowskiego    103
    2.3. Aitia w kulturze ludowej    110
  Rozdział 3. Problem słowiańskiej kosmogonii dualistycznej    136
    3.1. Folklor a religia Słowian    138
    3.2. Krytyka źródeł    160
    3.3. Ab ovo    169
  Zakończenie    183
  Nota bibliograficzna    189
  Bibliografia    191
  Indeks wątków    221
  Indeks osobowy    223
  Summary    229
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia