Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych XVIII wieku na klasyczną estetykę niemiecką

Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych XVIII wieku na klasyczną estetykę niemiecką

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

58,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

58,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nasze oceny estetyczne odnoszą się zarówno do piękna naturalnego,jak i do piękna, które powstało na mocy świadomego działanialudzkiego geniuszu. Co najmniej od czasów starożytnej Grecji pytanoo relacje między naturą a sztuką. Czy piękno, które tworzy człowiek,jest niezależne od świata naturalnego, czy wprost przeciwnie: nigdyby nie powstało, gdyby od zawsze nas nie otaczało? A jeżeli to naturastanowi inspirację dla artysty, to do jakiego stopnia kształtuje jegodzieła? Czy naśladując piękno zjawisk przyrody, jesteśmy tylkobiernymi odtwórcami, czy też działamy jak istoty obdarzone wolnąwolą i świadomością? Osiemnasty wiek można uznać za jedenz przełomowych okresów w dziejach estetyki filozoficznej, gdy idzieo rozwiązania tych kwestii. Każdy z omawianych estetyków (YvesMarie Andre, Jean-Baptiste Du Bos i Charles Batteux) w inny sposóbwidział współdziałanie natury i osobowości artysty, wpływając nasposób myślenia późniejszych myślicieli niemieckich (GottholdEphraim Lessing, Johann Wolfgang von Goethe, Immanuel Kanti Fryderyk Schiller).


Liczba stron328
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2537-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    7
  Rozdział I. ANDRÉ: PIĘKNO PITAGOREJSKIE A PIĘKNO NATURY    19
    1. Ogólne pojęcie piękna (piękno widzialne)    19
    2. Piękno moralne    34
    3. O pięknie w dziełach dowcipu    42
    4. O pięknie w muzyce    48
    5. Wartości artystyczne i psychologiczne warunkujące percepcję piękna    58
    6. Wdzięk ciała i ducha    71
    7. Podsumowanie    80
  Rozdział II. DU BOS: PIĘKNO JAKO POBUDZANIE NAMIĘTNOŚCI    83
    1. Przyroda i namiętności    83
    2. Krytyka stanowiska Platona wobec sztuki    93
    3. Poruszające naśladownictwo poruszających faktów świata natury    95
    4. Rymy i muzyka    102
    5. Muzyka, jaka była i jaka być powinna    112
    6. Arystotelesa koncepcja tragedii    114
    7. Sztuka malarska    116
    8. Pojęcie geniuszu    123
    9. Prawdziwość sądów o dziełach sztuki i zmysł smaku    135
  Rozdział III. BATTEUX: NAŚLADOWANIE PIĘKNEJ NATURY    141
    1. Naturalne źródła sztuk pięknych    141
    2. Koncepcja geniuszu    146
    3. Uzasadnienie zasady naśladownictwa przez przykłady    156
    4. Podstawowe prawa smaku    169
    5. Filozofia literatury    184
    6. Filozofia malarstwa i muzyki    192
    7. Zjednoczenie sztuk pięknych    196
  Rozdział IV. RECEPCJA I KRYTYKA    199
    1. Krytyka koncepcji Batteux dokonana przez Johanna Adolfa Schlegla    199
    2. Recepcja koncepcji Batteux w niemieckiej filozofii XVIII wieku    211
    3. Wpływ koncepcji Du Bos na poglądy Lessinga    214
      3.1. Koncepcja podziału sztuki    215
      3.2. Lessinga koncepcja rozdzielenia sztuk    224
      3.3. Siła wyrazu dramatu    231
      3.4. Geniusz a rymotwórca    235
      3.5. Katharsis    239
    4. Lessinga krytyka Batteux i naśladowania jako jedynej zasady wszystkich sztuk    246
    5. Krytyka Batteux dokonana przez Goethego    252
    6. Wpływ koncepcji Batteux na Krytykę władzy sądzenia, w interpretacji Miglioriniego    259
    7. Kantowska teoria smaku i władzy sądzenia    266
    8. Kantowska teoria naśladownictwa    275
    9. Trójgłos: Du Bos, Hume, Kant w kwestii towarzyskości    280
    10. Koncepcja wdzięku u Schillera w świetle filozofii André    282
    11. Idea „pięknej natury" w koncepcji Schillera w świetle filozofii Batteux    292
      11.1. Natura i naiwność    295
      11.2. Geniusz a natura naiwna    300
  ZAKOŃCZENIE    305
  BIBLIOGRAFIA    315
  THE INFLUENCE OF THE EGHTEENTH-CENTURY FRENCH ESTHETICIANS ON CLASSIC GERMAN ESTHETICS. SUMMARY    323
  INDEKS OSOBOWY    325
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia