Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji

-22%

Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji

Rozwój i stan obecny

13 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

46,80  60,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

46,8060,00

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Współczesna pedagogika specjalna to dyscyplina wiedzy zajmująca się problemami edukacji, rehabilitacji, wspomagania rozwoju oraz przygotowania do życia osób niepełnosprawnych (z różnym stopniem złożoności i głębokości zaburzeń rozwojowych) na miarę indywidualnych możliwości poznawczych tych osób. Specyfikę zadań charakteryzuje coraz szersze otwarcie nie tylko na kwestie integracji społecznej, ale także zainteresowanie takimi kategoriami niepełnosprawności, które dotychczas (z wielu względów) nie znajdowały właściwego im miejsca w działaniach teoretycznych i praktycznych. Do ważnych zagadnień, wymagających pogłębionej eksploracji empirycznej, wnikliwszego poznania - w celu nakreślenia koncepcji służących praktyce pedagogicznej - należą problemy życiowe oraz normalizacyjne jednostki z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku (jeszcze do dnia dzisiejszego dość ogólnie kwalifikowanej do kategorii głuchoniewidomych).


Rok wydania2010
Liczba stron448
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2499-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  Rozdział 1. ZJAWISKO GŁUCHOŚLEPOTY - ANALIZA WYBRANEJ LITERATURY    23
    1.1. Istota głuchoślepoty oraz podstawowe definicje    24
    1.2. Klasyfikacje oraz kryteria diagnostyczne    41
    1.3. Etiologia i fenomenologia złożonej niepełnosprawności u osób w różnym wieku    47
      1.3.1. Zespół wrodzonej różyczki    47
      1.3.2. Słuchowo-wzrokowe zespoły uwarunkowane genetycznie    50
      1.3.3. Zespoły słuchowo-wzrokowe dziedziczone w sposób autosomalny recesywny    51
      1.3.4. Zespoły słuchowo-wzrokowe dziedziczone w sposób autosomalny dominujący    56
      1.3.5. Zespoły słuchowo-wzrokowe, których dziedziczenie związane jest z płcią    57
      1.3.6. Zespoły słuchowo-wzrokowe przekazywane w innym mechanizmie (dziedziczenie mitochondrialne)    58
      1.3.7. Zespoły słuchowo-wzrokowe o niejasnym sposobie dziedziczenia    58
    1.4. Konsekwencje głuchoślepoty ze szczególnym uwzględnieniem głuchoślepoty wrodzonej i/lub wcześnie nabytej    62
      1.4.1. Specyfika rozwoju fizycznego    62
      4.1.2. Charakterystyka poznania otaczającej rzeczywistości    67
      4.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem    73
      4.1.4. Orientacja i przemieszczanie się w przestrzeni    80
      4.1.5. Możliwości społecznego uczestnictwa i aktywności    84
    1.5. Wsparcie społeczne, edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w świecie w kontekście historycznym    86
    1.6. Głuchoślepota w świetle wybranych badań empirycznych    90
  Rozdział 2. EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE    102
    2.1. Edukacja i rehabilitacja głuchoniewidomych dzieci i młodzieży - aspekt historyczny oraz stan obecny    103
      2.1.1. Początki edukacji głuchoniewidomych w Polsce    104
      2.1.2. Edukacja głuchoniewidomych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille'a w Bydgoszczy    108
      2.1.3. Oddział dla Dzieci Głuchoniewidomych w Laskach    112
      2.1.4. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu    114
    2.2. Wsparcie społeczne dzieci, młodzieży, osób dorosłych głuchoniewidomych oraz rodziców mający głuchoniewidome dziecko - organizacje pozarządowe (Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym)    117
  Rozdział 3. EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH W ROSJI    140
    3.1. Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych dzieci i młodzieży - aspekt historyczny/stan obecny    141
    3.2. Wsparcie społeczno-rehabilitacyjne dzieci, młodzieży, osób dorosłych głuchoniewidomych oraz ich rodzin - organizacje pozarządowe    166
  Rozdział 4. SYLWETKI WYBRANYCH OSÓB DZIAŁAJĄCYCH NA RZECZ GŁUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE I ROSJI - ANALIZA BIOGRAFICZNA    174
    4.1. Sylwetki wybranych specjalistów działających na rzecz głuchoniewidomych w Polsce    175
      4.1.1. Maria Grzegorzewska    175
      4.1.2. Bogdan Szczepankowski    181
      4.1.3. Tadeusz Majewski    188
      4.1.4. Siostra Emmanuela Jezierska    197
      4.1.5. Elżbieta Oleksiak    203
      4.1.6. Krystyna Klugiewicz    209
      4.1.7. Grażyna Glińska    212
      4.1.8. Ryszard Stryjecki    216
      4.1.9. Hanna Pracharczyk    223
      4.1.10. Hanna Rudomska    227
      4.1.11. Małgorzata Książek    231
      4.1.12. Małgorzata Benisz    237
    4.2. Sylwetki wybranych specjalistów działających na rzecz głuchoniewidomych w Rosji    241
      4.2.1. Helena Graczewa    241
      4.2.2. Lew Wygotski    248
      4.2.3. Iwan Sokolański    257
      4.2.4. Augusta Jarmolenko    272
      4.2.5. Aleksander Mieszczeriakow    278
      4.2.6. Ewald Ilienkow    287
      4.2.7. Walery Czułkow    291
      4.2.8. Albin Aprauszew    296
      4.2.9. Elwira Szakienowa    303
      4.2.10. Tatiana Basiłowa    306
      4.2.11. Irina Sołomatina    313
      4.2.12. Galina Epifanowa    316
  Rozdział 5. SYLWETKI WYBRANYCH OSÓB GŁUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE I ROSJI (ANALIZA BIOGRAFICZNA)    318
    5.1. Sylwetki wybranych osób głuchoniewidomych w Polsce    319
      5.1.1. Krystyna Hryszkiewicz    319
      5.1.2. Józef Mendruń    323
      5.1.3. Grzegorz Kozłowski    331
      5.1.4. Bohdan Jacórzyński    338
      5.1.5. Elżbieta Gubernator-Syposz    343
      5.1.6. Maciej Szanser    348
      5.1.7. Grzegorz Jakubiec    353
      5.1.8. Michał Ostrowski    356
      5.1.9. Elwira Jagiełło    362
      5.1.10. Jadwiga i Roman Ryglowie    367
    5.2. Sylwetki wybranych osób głuchoniewidomych w Rosji    372
      5.2.1. Olga Skorochodowa    372
      5.2.2. Siergiej Sirotkin    376
      5.2.3. Aleksander Suworow    381
      5.2.4. Jurij Lernier    392
      5.2.5. Natalia Kryłatowa    395
      5.2.6. Natalia Kremniowa    400
      5.2.7. Lilia Kaszapowa    404
      5.2.8. Andriej Markow    407
  PODSUMOWANIE - próba analizy i syntezy systemowych porównań edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji    412
  BIBLIOGRAFIA    421
  Education and rehabilitation of deaf blind people in Poland and Russia (past development and current state) (Summary)    435
  ???????? ? ???????????? ??????????? ? ?????? ? ?????? (???????? ? ?????????? ????????) (??????????)    437
  ANEKS    439
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia