INNE EBOOKI AUTORA
-30%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Myśl Nietzschego silnie oddziaływała na filozofię XX wieku, o czymświadczą liczne jej opracowania oraz fakt, jak wielu filozofów zainspirowała. Opracowanie to jest próbą oceny, czy projekt wielkiej i małej polityki tworzy pewną całość, system. Aby zrealizować powyższy cel, w pracy pomija się analizę genezy poglądów Nietzschego, by wyraźniej móc dostrzec, czy jego myśli są z sobą powiązane, a nie wikłać się w liczne analogie z ideami poprzedników,czy też tych, których on zainspirował. Faktem jest, że autor Ecce homo krytycznie odnosił się do większości znanych mu myślicieli i może wydawać się, że w twórczości nie nawiązywał do nich, jednak jego poglądy jak najbardziej powiązane są z tradycją filozoficzną.
Celem niniejszej pracy jest ocena, na ile głoszone przez Nietzschego twierdzenia są nowatorskie i istotne dla myśli polityczno-prawnej. Tylko dokładna znajomość jego poglądów, dotyczących jednostki, państwa i prawa, przybliży nas do odpowiedzi na pytanie, czy Nietzsche jest dynamitem, który już wybuchł, czy na eksplozję trzeba jeszcze poczekać? Czy my chcemy podpalić lont, czy pozostawić jego myśl jako niewypał?
Liczba stron | 360 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2447-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
I. EPISTEMOLOGIA | 25 |
Perspektywizm | 30 |
II. ONTOLOGIA | 39 |
Wola mocy | 48 |
Wieczny powrót | 54 |
MAŁA POLITYKA | 57 |
WPROWADZENIE: Krytyka współczesnej cywilizacji | 59 |
I. MORALNOŚĆ | 61 |
1. Geneza oraz funkcje moralności w kształtowaniu się życia społecznego | 61 |
2. Moralność panów i niewolników | 67 |
3. Dobro i zło | 69 |
4. Egoizm | 71 |
5. Litość i współczucie | 73 |
6. Krytyka uniwersalizmu moralnego | 76 |
7. Uwagi końcowe | 77 |
II. RELIGIA | 79 |
1. Geneza | 80 |
2. Chrześcijaństwo | 84 |
2.1. Znaczenie postaci Jezusa dla chrześcijaństwa | 84 |
2.2. Kościół i jego funkcje w życiu jednostki i społeczeństwa | 87 |
2.3. Śmierć Boga | 96 |
III. ZNACZENIE HISTORII W ŻYCIU WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA | 104 |
1. Historiozofia | 108 |
IV. PAŃSTWO | 113 |
1. Geneza | 113 |
2. Naród | 117 |
3. Funkcje państwa | 118 |
4. Uwagi końcowe | 122 |
V. PRAWO | 124 |
1. Geneza | 124 |
2. Prawo zwyczajowe | 127 |
3. Prawo karne | 128 |
3.1. Kara - znaczenie i funkcje | 129 |
3.2. Charakterystyka przestępcy | 132 |
4. Idea sprawiedliwości | 136 |
5. Prawo natury | 138 |
VI. KRYTYKA WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI POLITYCZNEJ | 145 |
1. Idee, ideologie, idealiści - refleksje ogólne | 145 |
2. Demokracja | 147 |
2.1. Egalitaryzm | 150 |
2.2. Wolność | 152 |
2.3. Odpowiedzialność | 152 |
2.4. Powszechne prawo wyborcze | 154 |
2.5. Partie polityczne | 156 |
2.6. System edukacyjny | 158 |
2.7. Uwagi końcowe | 161 |
3. Kapitalizm | 162 |
4. Socjalizm | 164 |
5. Anarchizm | 170 |
6. Feminizm | 172 |
7. Uwagi końcowe | 182 |
VII. WOJNA I POKÓJ - ICH FUNKCJE W PAŃSTWIE | 183 |
VIII. KULTURA I JEJ ZNACZENIE DLA ŻYCIA SPOŁECZNEGO I INSTYTUCJI PAŃSTWA | 187 |
1. Geneza | 187 |
2. Sztuka | 191 |
3. Filozofia i nauka | 197 |
4. Filisterstwo | 203 |
5. Uwagi końcowe | 203 |
PODSUMOWANIE: Nihilizm | 205 |
WIELKA POLITYKA | 211 |
WPROWADZENIE: Przewartościowanie wszystkich wartości | 213 |
I. GENEZA IDEI NADCZŁOWIEKA I EWOLUCJA POGLĄDÓW NIETZSCHEGO | 219 |
1. Geniusz | 221 |
2. Prawdziwy człowiek | 222 |
3. Wolny duch | 226 |
II. NADCZŁOWIEK | 230 |
1. Człowiek wyższy i człowiek ostatni | 230 |
2. Nadczłowiek | 233 |
2.1. Trzy przemiany ducha | 244 |
2.1.1. Wielbłąd – symbol zniewolonego człowieka | 244 |
2.1.2. Lew – symbol podjęcia walki z dotychczasowymi wartościami | 245 |
2.1.2.1. Introspekcja | 246 |
2.1.2.2. Akceptacja naturalności | 248 |
2.1.3. Dziecko – symbol nadczłowieka | 249 |
2.1.3.1. Sublimacja popędów | 251 |
2.1.3.2. Samoprzezwyciężenie | 255 |
2.1.3.3. Cierpienie | 256 |
2.1.3.4. Immoralizm | 260 |
2.1.3.5. Twórczość: praca, talent, zabawa | 267 |
2.1.3.6. Wolność | 271 |
III. NADCZŁOWIEK A PAŃSTWO I PRAWO | 273 |
IV. HODOWLA NADCZŁOWIEKA | 279 |
V. KASTY – NOWA ORGANIZACJA ŻYCIA SPOŁECZNEGO | 290 |
VI. IDEA UNIWERSALIZMU | 303 |
PODSUMOWANIE: Wiedza radosna | 315 |
ZAKOŃCZENIE | 323 |
BIBLIOGRAFIA | 347 |