Zarządzanie publiczne w lokalnym sektorze kultury

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

19,9624,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Lokalny sektor kultury to tysiące instytucji kultury (IK) w Polsce – teatrów, muzeów, domów kultury, galerii czy bibliotek. W zdecydowanej większości podmioty te są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), z których największe znaczenie mają duże ośrodki miejskie, gdzie koncentrują się funkcje kulturalne całych regionów.
W monografii skupiono się na dwóch alternatywnych modelach zarządzania w lokalnym sektorze kultury – rynkowym i relacyjnym. Autor opisuje relację organizator (JST)-dyrektorzy IK, która odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu lokalnej polityki rozwoju kultury. Celem książki jest rozpoznanie tej zależności w świetle dwóch teorii: agencji i stewarda. Jakościowe studia przypadków zostały oparte na wywiadach pogłębionych z kilkudziesięcioma przedstawicielami administracji samorządowej oraz niemal wszystkimi menedżerami kultury z wybranego miasta.
Badania przeprowadzono w Łodzi, która współcześnie pozycjonuje się jako miasto kultury i sztuki oraz stara się intensywnie włączać kulturę w trajektorię swojego rozwoju. Przywołane opinie środowiska menedżerów kultury jednoznacznie wskazują na potrzebę zredefiniowania popularnego w wielu polskich miastach rynkowego modelu zarządzania sektorem kultury w kierunku szerszego oparcia go na współdziałaniu i zaufaniu.


Liczba stron178
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-380-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wstęp     11
  
  Rozdział 1. Zarządzanie publiczne w obliczu wyzwań współczesności    17
  1.1. Zarządzanie publiczne – definiowanie i specyfika    17
  1.1.1. Zarządzanie publiczne – geneza pojęcia    18
  1.1.2. Różnice między sektorem publicznym i prywatnym – otoczenie organizacji i zarządzanie relacjami z otoczeniem    20
  1.1.3. Różnice między sektorem publicznym i prywatnym – cechy charakterystyczne sektorów oraz postawy i zachowania w organizacji     22
  1.2. Modele zarządzania publicznego     25
  1.2.1. Tradycyjny model biurokratyczny     26
  1.2.2. Rynkowy model nowego zarządzania publicznego    29
  1.2.3. Relacyjny model nowego współrządzenia publicznego    32
  1.2.4. Analiza porównawcza modeli zarządzania publicznego     34
  1.3. Zarządzanie publiczne w sektorze kultury – model rynkowy czy relacyjny?    37
  
  Rozdział 2. Teoretyczny wymiar współczesnych modeli zarządzania publicznego    43
  2.1. Dotychczasowe próby powiązania modeli z koncepcjami teoretycznymi    44
  2.1.1. Istota nowej ekonomii instytucjonalnej    45
  2.1.2. Kluczowa rola instytucji w rozwoju sektora publicznego    47
  2.1.3. NEI a efektywność sektora publicznego    50
  2.2. Menedżer jako człowiek ekonomiczny (teoria agencji)     52
  2.3. Menedżer jako człowiek społeczny (teoria stewarda)    55
  2.4. Porównanie teorii agencji i teorii stewarda    56
  2.4.1. Czynniki psychologiczne    58
  2.4.2. Mechanizmy sytuacyjne    59
  
  Rozdział 3. Polityka rozwoju kultury jako kontekst zarządzania publicznego w sektorze kultury    61
  3.1. Modele polityki rozwoju kultury    61
  3.2. Polityka kulturalna Unii Europejskiej    64
  3.3. Wybrane modele narodowych polityk rozwoju kultury w Unii Europejskiej    67
  3.4. Polityka rozwoju kultury w Polsce – przeszłość i teraźniejszość    70
  3.5. Rola szczebla lokalnego i regionalnego w prowadzeniu polityki rozwoju kultury w mieście    78
  
  Rozdział 4. Problem badawczy oraz metodyka badań empirycznych    85
  4.1. Tło badania    85
  4.2. Cele badania, pytania badawcze    87
  4.3. Dobór miasta do badań i jego specyfika    88
  4.4. Model badawczy i operacjonalizacja pojęć    90
  4.5. Przebieg procesu badawczego    93
  
  Rozdział 5. Rola kultury w strategicznych i operacyjnych działaniach Łodzi    101
  5.1. Łódzka przygoda z kulturą    102
  5.2. Kultura w strategicznych i operacyjnych dokumentach rozwoju Łodzi    106
  5.3. Działania władz Łodzi i województwa w zakresie rozwoju kultury i wsparcia branż przemysłów kreatywnych    112
  5.4. Ocena oferty kulturalnej Łodzi na rynku krajowym    115
  5.5. Pozycja kulturalna Łodzi w skali międzynarodowej    126
  
  Rozdział 6. Rezultaty badań empirycznych    129
  6.1. Mechanizmy związane z typem menedżera i jego postawą    129
  6.2. Mechanizmy zależne od organizatora (JST) i jego filozofii zarządzania    132
  6.3. Postulaty poprawy relacji organizator (JST) – dyrektorzy IK    142
  
  Zakończenie    151
  Bibliografia    157
  Spis tabel    167
  Spis schematów    169
  Załącznik 1    171
  Załącznik 2    175
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia