INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autor podejmuje zadanie przyjrzenia się wypowiedziom medialnym reprezentującym gatunek, który można określić jako telewizyjny magazyn sportowy „na żywo”. Przyjętą tu perspektywą, niestosowaną dotąd w genologii, jest gramatyka komunikacyjna, rozwijana przez Aleksego Awdiejewa i Grażynę Habrajską, nawiązująca m.in. do prac takich autorów, jak Michael Alexander Kirkwood Halliday, John Austin, John Searle oraz, w mniejszym zakresie, Dan Sperber i Deirdre Wilson. Istotą zastosowanego podejścia jest przekonanie, że każdy tekst potencjalnie może być potraktowany zarówno jako ciąg mikroaktów mowy, jak i całościowy komunikat, będący makroaktem realizującym określony wzorzec gatunkowy. Gatunek zaś jest w tym ujęciu rozumiany jako uogólniony, standardowy scenariusz, według którego poszczególne teksty są komponowane przez nadawców oraz interpretowane przez odbiorców.
Ze Wstępu
Liczba stron | 246 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-295-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE | 13 |
Rozdział 1. Gatunek – przegląd stanowisk teoretycznych | 15 |
1.1. Kognitywizm w genologii | 23 |
1.2. O nieoznaczoności gatunkowej tekstów | 33 |
1.3. Podejścia pragmatyczne w genologii | 35 |
1.4. Akt mowy a gatunek | 40 |
1.5. Komunikatywizm w genologii | 42 |
Rozdział 2. Gatunek jako standardowy scenariusz | 53 |
2.1. Scenariusz gatunkowy jako obiekt badawczy | 58 |
2.2. Scenariusz genologiczny telewizyjnego magazynu sportowego „na żywo” | 64 |
2.2.1. Sekwencja scen w telewizyjnym magazynie sportowym „na żywo” | 64 |
2.2.2. Kolejność elementów strukturalnych | 77 |
2.2.3. Uczestnicy telewizyjnego magazynu sportowego „na żywo” | 102 |
2.2.4. Warunki uruchamiające skrypt | 105 |
2.2.5. Rezultat scenariusza | 109 |
CZĘŚĆ II. POZIOMY KOMUNIKACYJNE GATUNKU | 111 |
Rozdział 3. Poziom ideacyjny scenariusza genologicznego | 113 |
3.1. Operatory ideacyjne | 119 |
3.1.1. Tytuły | 120 |
3.1.2. Tytuły materiałów dodatkowych | 121 |
3.1.3. Zmiana tematu | 123 |
3.1.4. Zajawki zawartości wydania | 126 |
3.1.5. Prezentacja uczestników | 127 |
3.1.6. Aktualizacja czasowa scenariusza | 129 |
3.1.7. Operatory sensu indeksalnego | 130 |
3.2. Struktura sensu ideacyjnego w scenariuszu genologicznym | 133 |
3.3. Kompresja i kondensacja sensu ideacyjnego | 141 |
3.3.1. Kompresja i kondensacja na poziomie scenariusza genologicznego | 144 |
Rozdział 4. Poziom interakcyjny scenariusza genologicznego | 149 |
4.1. Typy kontaktów językowych w gramatyce komunikacyjnej a scenariusz genologiczny | 151 |
4.1.1. Typy kontaktów językowych między uczestnikami programu | 153 |
4.1.2. Typy kontaktów językowych między uczestnikami programu a widzami | 166 |
4.2. Układ interakcyjny telewizyjnego magazynu sportowego „na żywo” | 169 |
4.2.1. Diada interakcyjna | 170 |
4.3. Operatory interakcyjne | 175 |
4.3.1. Operatory interakcyjne w telewizyjnych magazynach sportowych „na żywo” | 178 |
4.4. Strategie interakcyjne w telewizyjnym magazynie sportowym „na żywo” | 190 |
4.4.1. Strategie informacyjno-weryfikacyjne | 193 |
4.4.2. Strategie aksjologiczno-emotywne | 196 |
4.4.3. Strategie behawioralne | 198 |
Rozdział 5. Poziom organizacji dyskursu w scenariuszu genologicznym | 203 |
5.1. Operatory organizacji przekazu informacyjnego w telewizyjnym magazynie sportowym „na żywo” | 203 |
5.1.1. Operatory dyskursu | 204 |
5.1.2. Operatory metatekstowe | 209 |
5.1.3. Operatory organizacji treści | 213 |
5.2. Stylistyczny aspekt poziomu organizacji dyskursu | 217 |
W ramach podsumowania | 221 |
Literatura | 233 |