POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Jak rozwijać umiejętności społeczne dzieci w przyjemny i skuteczny sposób? Przez zabawę!
Przedstawiamy książkę, która krok po kroku wyjaśnia, jak nauczyć dzieci w wieku 5–12 lat:
• zawierania przyjaźni,
• czekania na swoją kolej,
• proszenia o pomoc i oferowania pomocy,
• używania odpowiednich słów,
• kontrolowania swojego zachowania,
• wyrażania emocji.
Ta książka to prawdziwa „skrzynka narzędziowa” nauczyciela, pedagoga, wychowawcy. Zawiera kompletne, rzetelne informacje na temat interwencji przez zabawę rozwijającą umiejętności społeczne dzieci – od wskazówek dotyczących tworzenia grupy po gotowe scenariusze interwencji.
Dodatkowym atutem książki jest uwzględnienie specyfiki terapii zabawą skierowanej do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Aleksandra Jaworska-Surma |
ISBN-13 | 978-83-01-21513-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 8 |
Wprowadzenie | 9 |
I. Podstawy | 12 |
Rozdział 1. Empiryczne dowody na skuteczność zabawy grupowej jako interwencji psychologicznej dla dzieci | 15 |
Rozdział 2. Zabawa grupowa w interwencjach dla dzieci o specjalnych potrzebach | 23 |
Rozdział 3. Tworzenie grup do realizacji interwencji opartych na zabawie grupowej | 33 |
Rozdział 4. Strategie formułowania poleceń oraz kształtowania zachowań dzieci | 42 |
Rozdział 5. Rola opiekunów dziecka w procesie generalizacji umiejętności nabytych podczas interwencji grupowych | 51 |
II. Sekwencje umiejętności niezbędnych w zabawie grupowej | 63 |
1. Komunikowanie się | 66 |
2. Przyjazna rozmowa | 67 |
3. Przedstawianie się | 67 |
4. Przedstawianie innych | 68 |
5. Włączanie się do rozmowy | 68 |
6. Dołączanie do zabawy grupowej | 69 |
7. Opowiadanie o sobie | 69 |
8. Dzielenie się czymś z innymi | 70 |
9. Dowiadywanie się czegoś o innych | 70 |
10. Aktywne słuchanie | 71 |
11. Mówienie komplementów | 71 |
12. Przyjmowanie komplementów | 71 |
13. Okazywanie szacunku innym | 72 |
14. Szacunek dla osobistej przestrzeni innych | 73 |
15. Nieprzeszkadzanie innym | 73 |
16. Samokontrola | 74 |
17. Rozpoznawanie uczuć i emocji | 74 |
18. Wyrażanie uczuć i emocji | 75 |
19. Rozumienie wskazówek płynących z otoczenia społecznego | 75 |
20. Wykazywanie zainteresowania uczuciami innych | 76 |
21. Radzenie sobie ze stresem | 76 |
22. Radzenie sobie z lękiem | 77 |
23. Radzenie sobie ze złością | 77 |
24. Radzenie sobie ze złością drugiej osoby | 78 |
25. Radzenie sobie z odrzuceniem | 79 |
26. Radzenie sobie z wykluczeniem | 79 |
27. Radzenie sobie z nudą | 80 |
28. Wyznaczanie celów i osiąganie ich | 80 |
29. Rozwiązywanie codziennych problemów | 81 |
30. Grupowe rozwiązywanie problemów | 82 |
31. Stosowanie się do poleceń | 82 |
32. Koncentrowanie uwagi | 83 |
33. Wytrwałość w realizacji zadania | 83 |
34. Samodzielna praca | 84 |
35. Współpraca | 84 |
36. Czekanie na swoją kolejność | 85 |
37. Umiejętność współzawodnictwa | 86 |
38. Cierpliwość | 86 |
39. Asertywność | 86 |
40. Mówienie NIE | 87 |
41. Akceptowanie czyjegoś NIE | 87 |
42. Proszenie o pomoc | 88 |
43. Pomaganie innym | 88 |
III. Interwencje wykorzystujące zabawę grupową | 91 |
ZWIERANIE I PODTRZYMYWANIE ZNAJOMOŚCI | 91 |
1. Poznaj-piłka | 94 |
2. Papuga | 96 |
3. Samoloty z imionami | 98 |
4. Samoloty z rozmowami (kontynuacja gry Samoloty z imionami) | 100 |
5. Głuchy telefon na mój temat | 102 |
6. Obrazkowy słowniczek zainteresowań | 104 |
7. Wspólne cechy w kapeluszu | 106 |
8. Naklejka z komplementem | 108 |
9. Prowadzenie wywiadu i prezentacja | 110 |
ROZPOZNAAWANIE EMOCJI I OPOWIEDNIE ICH WYRAŻANIE | 109 |
1. Kostki uczuć | 112 |
2. Kamienna Twarz | 114 |
3. Rozpoznawanie wyrazu twarzy | 116 |
4. Zapamiętaj emocje | 118 |
5. Zawody w układanie słowniczka emocji | 120 |
6. Berek z emocjami | 122 |
7. Szarady z emocjami | 124 |
8. Kostka z uczuciami i doznaniami | 126 |
STOSOWANIE SIĘ DO POLECEŃ I KONTROA IMPULSÓW | 125 |
1. Czerwone światło, zielone światło | 128 |
2. Wyspy | 130 |
3. Rysowanie kontroli impulsów | 132 |
4. Nieruchome posągi | 134 |
5. 5. Kłębuszek | 136 |
6. Szalony taniec | 138 |
7. Wszystko się pomieszało | 140 |
8. Wyścigi z zasłoniętymi oczami | 142 |
DZIELENIE SIĘ, DOŁĄCZANIE DO GRUPY I WSPÓŁPRACA W GRUPIE | 141 |
1. Pajęczyna | 144 |
2. Małpka w kocyku | 146 |
3. Śnieżna kula | 148 |
4. Układanka obrazkowa | 150 |
5. Piramida | 152 |
6. Na kogo wypadnie, na tego bęc | 154 |
7. Dobranoc, Azorku | 156 |
8. Mumia | 158 |
9. Wspólne tworzenie historii | 160 |
RADZENIE SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ | 159 |
1. Wyrzuć to z siebie w formie sztuki | 162 |
2. Zawody w wymyślaniu sposobów na radzenie sobie ze złością | 164 |
3. Rzut woreczkiem z groszkami | 166 |
4. Zły gorący ziemniak | 168 |
5. Dalej, wiewiórko! | 170 |
6. Ciepło–zimno | 172 |
7. Oddawanie książki | 174 |
8. Złość do kosza | 176 |
RADZENIE SOBIE Z LĘKIEM I STRESEM | 175 |
1. Relaksujący kot | 178 |
2. Zmieniające się pory roku | 180 |
3. Jestem balonikiem | 182 |
4. Chrrr… | 184 |
5. Wyobraź sobie, że jesteś tutaj | 186 |
6. Rysowanie muzyki | 188 |
7. Kołysząca się łódź | 190 |
8. Kolorowanki z numerami | 192 |
OKREŚLANIE PRZESTRZENI OSOBISTEj | 191 |
1. Wkraczanie w przestrzeń osobistą | 194 |
2. Wirowanie w przestrzeni | 196 |
3. Muzyczne kształty | 198 |
4. Bańki przestrzeni osobistej | 200 |
5. Krąg przestrzeni osobistej | 202 |
6. Koła hula-hoop | 204 |
7. Mamo/tato, czy mogę? | 206 |
8. Skaczące piłki | 208 |
9. Zgadywanie granic przestrzeni osobistej | 210 |
SKUTECZNE PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE CZASEM | 209 |
1. Ile to zabiera czasu? | 212 |
2. Wyścigi w ubieraniu się | 214 |
3. Zwyczaje poranne | 216 |
4. Mój dzień | 218 |
5. Podchody | 220 |
6. Zaplanujmy podróż! | 222 |
7. Zaprogramuj robota | 224 |
8. Restauracja | 226 |
IV. Wnioski | |
uwagi końcowe i kierunki na przyszłość | 231 |
Załącznik a: Przykład sesji interwencji opartej na zabawie grupowej | 233 |
Załącznik b: Rekomendowane strony internetowe na temat terapii zabawą | 238 |
Bibliografia | 239 |
Indeks rzeczowy | 251 |
O autorce | 255 |