Profile refleksyjności i typy karier

Perspektywa poradoznawcza

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,86 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka opisuje wzajemne związki między profilami refleksyjności a typami karier osób, które profesjonalnie wspierają ludzi w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej. Bada pojęcia refleksji i refleksyjności oraz, analizując wyniki badań jakościowych, konstruuje typologię karier badanych osób. Wyłania pięć typów karier: kumulatywne, zrównoważone, urynkowione, adaptacyjne i familijne. Na podstawie rekonstruowanych przebiegów biografii tworzy kategorię pojęciową „profil refleksyjności”, wyodrębnia jej cechy konstytutywne oraz wyróżnia profile refleksyjności: egzystencjalnej, intrapersonalnej, antycypacyjnej, racjonalnej i interpersonalnej. Następnie zastanawia się nad znaczeniem określonych profili refleksyjności dla przebiegu karier profesjonalnych doradców.


Publikacja zainteresuje poradoznawców, andragogów, psychologów i socjologów oraz studentów przygotowujących się do pracy doradców oraz praktyków zajmujących się poradnictwem zawodowym lub pracą socjalną.


The author describes the reciprocal interconnections between reflexivity profiles and career types of those who professionally support people in their choice of education and work. She examines the notion of reflexivity and, analysing the results of qualitative research, constructs the typology of careers. Five career types emerge from the research: cumulative, balanced, market, adaptive and family. Using the reconstructed biographies, the author creates the category of “reflexivity profile”, shows its constitutive elements and divides it into existential, intrapersonal, anticipatory, rational and interpersonal. She then reflects on the importance of reflexivity profiles for careers of professional career advisers.


Rok wydania2020
Liczba stron372
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4609-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. O różnych ujęciach refleksyjności i refleksji    25
  1.1. Refleksja jako cecha biegu życia człowieka    27
  1.2. Refleksyjność jako styl poznawczy    31
  1.3. Refleksja jako kompetencja    41
  1.4. Refleksja a refleksyjność – rozróżnienie pojęć    47
  
  2. O refleksji i refleksyjności we współczesnym
  poradoznawstwie    50
  2.1. O całożyciowym poradnictwie i jego aplikacjach    51
  2.1.1. Założenia i cele poradnictwa całożyciowego    52
  2.1.2. Głosy krytyczne wobec całożyciowego poradnictwa    70
  2.1.3. Znaczenie refleksji i refleksyjności w poradnictwie całożyciowym    73
  2.2. O orientacji krytycznej w poradnictwie    77
  2.2.1. Krytyczna refleksja nad pracą doradcy w kontekście uwarunkowań systemowych    79
  2.2.2. Obszary władzy doradcy w kontekście indywidualnym    84
  2.3. O orientacji konstruktywistycznej w poradoznawstwie
  w perspektywie analizy poradnictwa kariery    95
  2.3.1. Pragmatyczne wykorzystanie podejścia
  konstruktywistycznego    99
  2.3.2. Refleksyjność w poradnictwie zorientowanym
  konstruktywistycznie    105
  2.3.3. Krytyczny namysł nad orientacją konstruktywistyczną w poradnictwie    120
  
  3. Kariera i różne jej odsłony    123
  3.1. Rozumienie pojęcia „kariera”    124
  3.2. Wybrane modele, wzory i typy karier    131
  3.2.1. Typologie karier homogenicznych    132
  3.2.2. Typologie karier heterogenicznych    138
  
  4. Założenia metodologiczne badań nad refleksyjnością
  doradców zawodowych w konstruowaniu swojej kariery    163
  4.1. Przyjęta strategia badawcza    164
  4.2. Przedmiot badań, cele badań i pytania badawcze    170
  4.3. Metoda doboru próby badanych    172
  4.4. Procedura prowadzenia badań    176
  4.5. Etyczne aspekty prowadzenia badań    180
  
  5. Refleksyjność w karierach badanych doradców    184
  5.1. Opowiedziane historie życia    195
  1. Joanna – Chcę [...] wzbogacać mój koszyk kompetencji    197
  2. Wanda – Różne szkolenia są domknięciem i ukojeniem
  na rynku    200
  3. Katarzyna – Przygotowując się do pracy, brałam udział w całej formule warsztatów, bloków, terapii i studiów
  podyplomowych    204
  4. Aleksandra – Tak naprawdę myślę o własnym rozwoju,
  o nadawaniu życiu sensu    208
  5. Olga – Cieszę się, że mogę pracować i z młodzieżą, i z osobami dorosłymi. [...] robię, co lubię    212
  6. Zuzanna – Na razie niczego nie chcę zmieniać    214
  7. Teresa – Od zawsze chciałam pracować w przewidywalnym
  środowisku    215
  8. Wiktoria – Jeśli wiem, że mogę coś zmienić, to zastanawiam się, jak do tego podejść, ale nie forsuję    218
  9. Renata – Nadal chciałabym się tym zajmować, czym się
  zajmuję    220
  10. Nina – Wybrałam odpowiednią ścieżkę, która korelowała z tym, co ja chcę    223
  11. Jagoda – Jestem ekspertem [...] praca, którą dostaję właściwie zawsze, to praca z bezrobotnymi    225
  12. Anna – Myślę, że już jestem prawie u szczytu    227
  13. Alicja – Pomyślałam, że warto byłoby mieć doświadczenie zawodowe w kontekście poszukiwania pracy    231
  14. Sylwia – Chcę uczyć i bardzo dobrze mi wychodzi
  przekazywanie wiedzy    232
  15. Krzysztof – Moja pozycja na rynku to kwestia zdobytych doświadczeń    235
  16. Marta – Potrzebny doradca zawodowy, więc skończyłam studia podyplomowe z doradztwa    237
  17. Paulina – Mam dużą świadomość siebie i podążam za swoją intuicją    239
  18. Piotr – Moja droga zawodowa to zbiór przypadków, które staram się wykorzystać na swoje potrzeby    242
  19. Iwona – Moje życie zawodowe było zawsze związane
  ze szkołą    246
  20. Aniela – Miałam już wtedy dwoje dzieci [...], teraz cały czas się rozwijam    248
  21. Łucja – Mąż dostał ofertę [...] samego go nie puszczę, rodzina to rodzina    250
  22. Tamara – Jak się pojawiały dzieci [...], to moje plany też troszkę się zmieniały    253
  23. Urszula – Mój mąż wtedy pływał [...] chcę mieć dla niego więcej czasu    256
  5.2. Typologia karier osób biorących udział w badaniach    261
  5.2.1. Kariery kumulatywne    262
  5.2.2. Kariery zrównoważone    264
  5.2.3. Kariery urynkowione    267
  5.2.4. Kariery adaptacyjne    269
  5.2.5. Kariery familijne    271
  5.3. Profile refleksyjności osób biorących udział w badaniach    275
  5.3.1. Profil refleksyjności egzystencjalnej    275
  5.3.2. Profil refleksyjności intrapersonalnej    284
  5.3.3. Profil refleksyjności antycypacyjnej    290
  5.3.4. Profil refleksyjności racjonalnej    297
  5.3.5. Profil refleksyjności interpersonalnej    302
  5.4. Znaczenie profili refleksyjności dla przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych    310
  
  6. Podsumowanie wyników badań oraz propozycje kolejnych
  eksploracji    315
  
  Bibliografia    329
  Netografia    354
  Aneks: Charakterystyki badanych osób    357
  Spis tabel i schematów    363
  Abstract: Reflexivity Profiles and Career Types. The Counseling Perspective    364
  Abstrakt: Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza    364
  Indeks nazwisk    365
RozwińZwiń