POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, ibuk
Kiedy kończę pisać określony tekst, od razu powstaje w mojej głowie nowe wyzwanie: jak zachęcić do czytania, aby ożywić myśli przelane na papier? Impulsem do realizacji przedsięwzięcia badawczego była chęć wypełnienia luki, jaką dostrzegłam w opracowaniach dotyczących problematyki aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego, która najczęściej wpisana jest w obszar rozważań nad prawidłowościami rozwoju, w biologiczno-behawioralną optykę postrzegania dziecka. Posługując się w życiu zawodowym i prywatnym fotografią, dostrzegłam, że zdjęcia dziecka, które pokazują prawdę utrwalonej danej chwili dzieciństwa, często ukazują je ruchu. Album dziecka zawiera zatrzymane w kadrze gest, mimikę, a przede wszystkim bycie w ruchu, gdzie z perspektywy czasu dziecko samo odkrywa dokonujące się za sprawą ruchu zmiany. Wspomnienia z dzieciństwa niejednokrotnie wiążą się z poczuciem sprawstwa, wolności, niezależności oraz radością, jaką dają bieganie, wspinanie się, pływanie, odbijanie piłki, jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach, łyżwach czy też – jak przekonuje Michał Rusinek – huśtanie.[...]
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-8095-810-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie, czyli o dostępie i wspólnym przemierzaniu intrygującego świata dziecka przedszkolnego | |
Rozdział | 1 |
(Z)rozumieć świat dziecka przedszkolnego | |
1.1. Dzieciństwo jako kategoria pedagogiczna | |
1.2. Potrzeby i możliwości dziecka wieku przedszkolnego | |
1.3. Dziecko sześcioletnie w szkole | |
Rozdział | 2 |
Bycie w ruchu – doświadczanie świata przez dziecko w wieku przedszkolnym | |
2.1. Rozwój aktywności motorycznej dziecka przedszkolnego | |
2.2. Aktywność fizyczna w kategorii dobra rozwojowego | |
2.3. Warunki i okazje do ruchowej aktywności dziecka | |
Rozdział | 3 |
Sygnatury zdrowia w funkcjonowaniu społeczności przedszkolnej | |
3.1. O epistemologii Przedszkola Promującego Zdrowie | |
3.2. Jakość edukacji fizycznej w przedszkolu – formowanie nawyków zdrowego dzieciństwa | |
3.3. Istota języka w reprezentacji doświadczeń ruchowych dziecka przedszkolnego | |
Rozdział | 4 |
Doświadczenia ruchowe dziecka przedszkolnego w autorskich założeniach badawczych | |
4.1. Określenie zadania badawczego | |
4.2. Wybór wstępnych kategorii badawczych | |
4.2.1. Językowy obraz świata | |
4.2.2. Kompetencja narracyjna | |
4.2.3. Kultura dziecięca | |
4.3. Metodologia kognitywna – możliwości badawcze w ujmowaniu ruchowych doświadczeń biograficznych dziecka przedszkolnego | |
4.3.1. Składniki wyjściowe analiz kognitywnych | |
4.3.2. Metoda wywiadu w rekonstruowaniu obrazów „bycia-w-ruchu” dziecka przedszkolnego | |
4.4. Zasady pozyskiwania danych oraz uczestników do badań | |
Rozdział 5 | |
„Moim światem jest ruch” – narracyjne obrazy aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego | |
5.1. Dziecko trzyletnie, czyli oswajanie świata w ruchu | |
5.1.1. Razem... a jednak osobno | |
5.1.2. Sprawność małych i... dużych | |
5.2. Dziecko czteroletnie, czyli działanie w ruchu | |
5.2.1. Zajętość jako ustawiczne bycie w ruchu | |
5.2.2. Świat, który stawia opór memu ciału | |
5.3. Dziecko pięcioletnie, czyli tropienie świata w ruchu | |
5.3.1. Ciekawość i reagowanie ruchem | |
5.3.2. Biegam i śmieję się... więc jestem | |
5.4. Dziecko sześcioletnie, czyli doskonalenie siebie w ruchu | |
5.4.1. Testowanie swoich możliwości ruchowych | |
5.4.2. Odkrywanie i oswajanie swojego zdrowia | |
Podsumowanie. (U)gruntowanie indywidualnych doświadczeń ruchowych badanych dzieci wieku przedszkolnego oraz próba nadania im znaczenia | |
Bibliografia | |
Aneks | |