INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W ostatnich latach szkolnictwo w krajach europejskich przechodzi bardzo intensywną ewolucję. Zmiany obejmują organizację oświaty, ale sięgają także głębiej – do koncepcji, założeń i celów procesu kształcenia. W tym kontekście istotny okazuje się problem pozycji, jaką zajmuje, ale przede wszystkim roli, jaką odgrywa szkolna geografia. Pozytywny wkład tego przedmiotu w kształcenie młodego człowieka jest bezsprzeczny. Niestety, obserwuje się coraz częstsze przypadki kontestowania statusu geografii jako obowiązkowego, niezależnego i wartościowego przedmiotu nauczania.
Niniejsza książka stanowi wielowymiarowe studium porównawcze pozycji i zadań stawianych szkolnej geografii w Polsce, Anglii, we Francji i w Niemczech. Pojawienie się opracowań osadzonych w szerszym, międzynarodowym kontekście z pewnością przyczyni się do wymiany doświadczeń i skorzystania z istniejących wzorców dobrej praktyki edukacyjnej, co przyniesie pozytywne skutki przede wszystkim w przypadku młodych ludzi opuszczających mury szkolne.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-502-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 8 |
1. Przegląd literatury i założenia metodologiczne badań | 10 |
1.1. Badania porównawcze o zasięgu międzynarodowym w dydaktyce geografii | 10 |
1.2. Poglądy na temat roli geografii w kształceniu | 16 |
1.3. Cele podjętych badań | 24 |
1.4. Materiały źródłowe i metody badawcze | 27 |
2. Pozycja przedmiotu szkolnego geografia w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech | 38 |
3. Koncepcje kształcenia geograficznego w badanych krajach | 49 |
3.1. Ogólna charakterystyka założeń programowych geografii | 49 |
3.2. Wkład geografii w kształcenie określony explicite w podstawach programowych | 54 |
3.3. Zakładane cele kształcenia geograficznego | 59 |
4. Rola geografii wyrażona poprzez treści podręczników | 75 |
4.1. Dobór i układ treści | 75 |
4.2. Zasięg omawianych obszarów | 91 |
4.3. Kontekstualizacja wybranych krajów i regionów | 98 |
4.4. Umiejętności kształcone za pomocą podręcznika | 112 |
4.5. Kształcenie przekonań i postaw | 122 |
5. Wnioski końcowe oraz implikacje praktyczne | 139 |
Literatura | 151 |
Załącznik 1 | 163 |