Rola geografii w edukacji szkolnej

Studium porównawcze wybranych krajów europejskich

1 opinia

Format:

ibuk

W ostatnich latach szkolnictwo w krajach europejskich przechodzi bardzo intensywną ewolucję. Zmiany obejmują organizację oświaty, ale sięgają także głębiej – do koncepcji, założeń i celów procesu kształcenia. W tym kontekście istotny okazuje się problem pozycji, jaką zajmuje, ale przede wszystkim roli, jaką odgrywa szkolna geografia. Pozytywny wkład tego przedmiotu w kształcenie młodego człowieka jest bezsprzeczny. Niestety, obserwuje się coraz częstsze przypadki kontestowania statusu geografii jako obowiązkowego, niezależnego i wartościowego przedmiotu nauczania.
Niniejsza książka stanowi wielowymiarowe studium porównawcze pozycji i zadań stawianych szkolnej geografii w Polsce, Anglii, we Francji i w Niemczech. Pojawienie się opracowań osadzonych w szerszym, międzynarodowym kontekście z pewnością przyczyni się do wymiany doświadczeń i skorzystania z istniejących wzorców dobrej praktyki edukacyjnej, co przyniesie pozytywne skutki przede wszystkim w przypadku młodych ludzi opuszczających mury szkolne.


Liczba stron162
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-502-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     8
  
  1. Przegląd literatury i założenia metodologiczne badań     10
  1.1. Badania porównawcze o zasięgu międzynarodowym w dydaktyce geografii     10
  1.2. Poglądy na temat roli geografii w kształceniu     16
  1.3. Cele podjętych badań     24
  1.4. Materiały źródłowe i metody badawcze     27
  
  2. Pozycja przedmiotu szkolnego geografia w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech     38
  
  3. Koncepcje kształcenia geograficznego w badanych krajach     49
  3.1. Ogólna charakterystyka założeń programowych geografii     49
  3.2. Wkład geografii w kształcenie określony explicite w podstawach programowych     54
  3.3. Zakładane cele kształcenia geograficznego     59
  
  4. Rola geografii wyrażona poprzez treści podręczników     75
  4.1. Dobór i układ treści     75
  4.2. Zasięg omawianych obszarów     91
  4.3. Kontekstualizacja wybranych krajów i regionów     98
  4.4. Umiejętności kształcone za pomocą podręcznika     112
  4.5. Kształcenie przekonań i postaw     122
  
  5. Wnioski końcowe oraz implikacje praktyczne     139
  
  Literatura     151
  Załącznik 1     163
  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia