EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
ibuk
Rozprawa jest – w najlepszym rozumieniu tego słowa – pracą demaskatorską. Potrzeba zastosowania takiego właśnie terminu wynika z faktu, iż powyższa charakterystyka obejmuje dwie, istotne płaszczyzny (…). Po pierwsze myślę tu o płaszczyźnie poznawczej, ponieważ (...) pokazuje nam „bezmiar” stabuizowania w społecznej świadomości tej sfery życia, która jest związana z seksualnością, zachowaniami prokreacyjnymi, planowaniem rodziny, antykoncepcją. Druga płaszczyzna – ściśle związana z poprzednią – jest równie ważna, choć ma „tylko” walor metodologiczny. Dzieje się tak dzięki szczerości, uczciwości, wiarygodności badawczej Autorki, która pokazuje nam wszystkie ograniczenia metodologii i metod socjologicznych, wówczas, gdy przedmiotem naszego zainteresowania są intensywnie uwikłane w normy kulturowe bardzo osobiste/personalne sfery funkcjonowania członków zbiorowości. Funkcje demaskatorskie są działaniami odkrywczymi. (…)
Jestem głęboko przekonana, iż rzetelność opisu i komentarze Autorki dotyczące sposobów dochodzenia do uzyskania materiału empirycznego na temat „aborcji” są samym w sobie badaniem poświęconym „społecznemu postrzeganiu aborcji”. (…)
Rozprawa, dzięki determinacji i włożonej pracy, dużej świadomości badawczej Autorki, w sposób niesłychanie dobitny demaskuje fakt, że sfera życia Polaków związana z seksualnością, prokreacją, reprodukcyjnymi prawami kobiet jest zdominowana przez politykę, kulturę patriarchalną i ich swoistą abnegację.
(fragmenty recenzji prof. dr hab. Anny Titkow)
Liczba stron | 232 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-538-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Cel i przedmiot pracy, hipotezy | 7 |
2. Charakterystyka przyjętej strategii badawczej | 9 |
2.1. Respondenci potencjalnie bez doświadczeń aborcji | 10 |
2.2. Respondenci mający doświadczenia aborcyjne | 12 |
3. Etyczne aspekty i problemy pracy socjologa | 15 |
Część I. MACIERZYŃSTWO JAKO NORMA SPOŁECZNO-KULTUROWA IDEOLOGIA I POLITYKA A PRAKTYKI SPOŁECZNE | 21 |
I. Społeczne role kobiety: dziedzictwo historii i tradycji kulturowej | 21 |
1. „Gorsza płeć” w świecie starożytnym i chrześcijańskim | 21 |
2. Rola i pozycja kobiety w Polsce | 32 |
3. Miłość macierzyńska jako instynkt, mit, wzór kulturowy | 41 |
4. Podsumowanie | 53 |
II. „Kontrola urodzeń” w Polsce – ideologia i polityka a praktyki społeczne | 56 |
1. Sto lat oświaty seksualnej w Polsce | 56 |
2. Dzieje polskich ustaw aborcyjnych | 75 |
3. Statystyka przerwań ciąży w Polsce | 81 |
4. Ruchy pro-life i pro-choice | 88 |
5. Poglądy Polaków na temat aborcji | 95 |
6. Podsumowanie | 99 |
Część II. OPINIE O ABORCJI A DOŚWIADCZENIE ABORCJI | 103 |
III. Postawy studentów wobec wybranych problemów życia seksualnego | 103 |
1. Cel i organizacja badania wśród studentów | 103 |
2. Charakterystyka badanej zbiorowości | 104 |
3. Edukacja seksualna i antykoncepcja | 108 |
3.1. Opinie na temat edukacji seksualnej | 108 |
3.2. Doświadczenia seksualne | 110 |
3.3. Antykoncepcja – teoria a praktyka | 111 |
4. Znajomość ustawy antyaborcyjnej i stosunek do aborcji | 117 |
5. Podsumowanie | 124 |
IV. Doświadczanie aborcji – problem kobiet | 128 |
1. Cel i organizacja badań wśród osób z doświadczeniem aborcji | 128 |
2. Charakterystyka badanych | 129 |
3. Świat kobiet | 132 |
3.1. Od dzieciństwa do dorosłości | 132 |
3.2. Zabieg – okoliczności, warunki, konsekwencje | 134 |
3.3. Aborcja – poczucie winy czy ulgi? | 138 |
4. Podsumowanie | 141 |
V. Aborcja on-line | 144 |
1. Przestrzeń internetowa – nowy obszar badań socjologicznych | 144 |
2. Techniki i reguły prowadzenia badań własnych w sieci | 148 |
3. Analiza „ukrytego forum” internetowego | 150 |
3.1. Od grupy dyskusyjnej do sieciowej grupy wsparcia | 150 |
3.2. Doświadczenia, postawy i opinie kobiet | 151 |
3.3. „Wystarczy być”, czyli terapia przez Internet | 166 |
4. Podsumowanie | 168 |
Zakończenie | 172 |
Bibliografia | 183 |
Aneksy | 193 |