Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki

Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki

1 opinia

Praca zbiorowa

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,25

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem niniejszej publikacji jest wprowadzenie czytelnika w obszar teorii i praktyki zarządzania publicznego, a także wskazanie na jego wielowymiarowe pojmowanie i bogactwo powiązań między przestrzenią naukową a praktyczną. Autorzy charakteryzując wybrane problemy zarządzania publicznego, starali się analizować je w odniesieniu do problemów ekonomii, zarządzania i nauk o polityce. Współczesne państwo, aby funkcjonowało właściwie, musi oprócz dbałości o przestrzeganie zasad wolnego rynku wykazywać się również troską o właściwy dobór celów społecznych, które są realizowane ze środków publicznych. Ale sam wybór celów/potrzeb, które uznane zostaną za ważne dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego państwa, nie jest jedynym istotnym kryterium oceny jego funkcjonowania jako aparatu sprawowania władzy. Ważny jest również sposób zarządzania środkami publicznymi, czyli osiągana efektywność, która jest równoznaczna z zadowoleniem interesariuszy i tym samym daje realne przesłanki do budowania społeczeństwa demokratycznego. Publikacja składa się z trzech części. W pierwszej zostały nakreślone przesłanki teoretyczne zarządzania publicznego jako dyscypliny rozważań naukowych. Druga koncentruje się na scharakteryzowaniu ogólnoustrojowych i ekonomicznych warunków, które doprowadziły w ostatnich latach do niezwykle silnego rozwoju zarówno teorii, jak i praktyki zarządzania publicznego. W ostatniej części scharakteryzowano praktyczne wykorzystanie narzędzie i instrumentów nowoczesnego zarządzania publicznego.


Liczba stron401
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-458-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  I. USTALENIA PORZĄDKUJĄCE STRUKTURĘ IDEOLOGICZNĄ ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO    17
    1. Aldona Frączkiewicz-Wronka – Poszukiwanie istoty zarządzania publicznego    19
      1.1. Strukturyzacja ideologiczna koncepcji zarządzania publicznego    19
      1.2. Reorientacja zasad funkcjonowania państwa    25
      1.3. Cechy organizacji publicznej i wyróżniki zarządzania w sektorze publicznym    31
      1.4. Ekonomizujący nurt zarządzania publicznego – New Public Management    42
      1.5. Podsumowanie    48
    2. Teresa Kraśnicka – Przedsiębiorczość sektora publicznego i jej uwarunkowania    54
      2.1. Geneza przedsiębiorczości sektora publicznego    54
      2.2. Przedsiębiorczość publiczna – założenia teoretyczne    58
      2.3. Instrumenty rozwoju przedsiębiorczości publicznej    66
      2.4. Przesłanki i wybrane czynniki rozwoju przedsiębiorczości sektora publicznego    71
      2.5. Podsumowanie – perspektywy rozwoju przedsiębiorczości w sektorze publicznym i jego dylematy    74
    3. Mariusz Bratnicki – Pomiar efektywności organizacji świadczącej usługi publiczne    81
      3.1. Istota efektywności organizacyjnej i trudności jej pomiaru    81
      3.2. Kryteria prawidłowości zarządzania pomiarem efektywności    84
      3.3. W poszukiwaniu integracji - ewolucja koncepcji pomiaru efektywności organizacyjnej    88
      3.4. Stan aktualny koncepcji pomiaru efektywności organizacyjnej    94
      3.5. Perspektywy na przyszłość    99
      3.6. Podsumowanie    104
    4. Jerzy Gołuchowski – Przesłanki wykorzystania technologii wiedzy w zarządzaniu publicznym    106
      4.1. Ewolucja informatyzacji organizacji publicznych w kierunku zastosowań technologii wiedzy    106
      4.2. Wiedza i technologie wiedzy    107
      4.3. Ewolucja systemów zarządzania wiedzą    117
      4.4. Podsumowanie – kierunki doskonalenia procesów wykorzystania technologii wiedzy w zarządzaniu publicznym    121
  II. KIERUNKI ZMIAN KONCEPCJI ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO    125
    1. Aldona Frączkiewicz-Wronka, Tomasz Holecki, Agata Austen-Tynda – Władza i podejmowanie decyzji w sektorze publicznym    127
      1.1. Pojęcie władzy i jej znaczenie dla rozwoju koncepcji zarządzania publicznego    127
      1.2. Problemy zarządzania państwem    134
      1.3. Uwarunkowania podejmowania decyzji w organizacjach publicznych    144
      1.4. Podsumowanie    151
    2. Andrzej Barteczek – Państwo jako podmiot zarządzania publicznego    154
      2.1. Funkcje państwa    154
      2.2. Podstawowe wartości    156
      2.3. Tworzenie przez państwo warunków rozwoju i funkcjonowania społeczeństwa    163
      2.4. Niesprawności rynku    168
      2.5. Ingerowanie państwa w przebieg procesów gospodarczych    174
      2.6. Podsumowanie    179
    3. Wiesław Koczur – Decentralizacja jako przesłanka konieczna dla rozwoju koncepcji i praktyki zarządzania publicznego    181
      3.1. Decentralizacja władzy publicznej    181
      3.2. Decentralizacja sektora publicznego    191
      3.3. Podsumowanie    198
    4. Artur Walasik – Zarządzanie środkami publicznymi    200
      4.1. Pojęcie finansów publicznych    200
      4.2. Podmiotowy wymiar dywersyfikacji zarządzania środkami publicznymi    204
      4.3. Pojęcie i klasyfikacje środków publicznych    212
      4.4. Zasady dysponowania środkami publicznymi    217
      4.5. Podsumowanie    222
    5. Florian Kuźnik – Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym    224
      5.1. Konieczność nowego spojrzenia na zarządzanie sprawami publicznymi    224
      5.2. Zarządzanie sprawami publicznymi a zarządzanie w biznesie    229
      5.3. Strategiczne problemy zarządzania w sektorze publicznym    231
      5.4. Strategiczne problemy zarządzania rozwojem układów terytorialnych    235
      5.5. Podsumowanie    239
    6. Agata Austen-Tynda – Przywództwo w organizacjach publicznych    243
      6.1. Przywództwo – podstawowe pojęcia    243
      6.2. Przywództwo w sektorze prywatnym a publicznym – podobieństwa i różnice    247
      6.3. Koncepcje przywództwa w organizacjach publicznych    251
      6.4. Jak można zmierzyć sukces przywódców organizacji publicznych?    257
      6.5. Etyka w działaniach przywódców organizacji publicznych    259
      6.6. Doskonalenie przywództwa w organizacjach publicznych    262
      6.7. Podsumowanie    265
    7. Janusz Strużyna – Kierunki doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach publicznych    268
      7.1. Ogólne kierunki zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach publicznych    268
      7.2. Rola pracownika, pracodawcy i istota pracy w nowoczesnej organizacji publicznej    272
      7.3. Przyciąganie i wprowadzanie pracowników    279
      7.4. Zatrzymywanie i ewentualne wspomaganie kariery pracowników poza organizacją    285
      7.5. Analiza uwarunkowań doskonalenia ZZL w danej organizacji publicznej    297
      7.6. Podsumowanie    306
    8. Monika Kulikowska – Zmiana i organizacyjne uczenie się w organizacji publicznej    309
      8.1. Specyfika zmiany organizacyjnej w sektorze publicznym    309
      8.2. Przyczyny zmian - analiza czynników wpływających na proces zmian    311
      8.3. Typologia zmian    314
      8.4. Organizacja ucząca się    323
      8.5. Podsumowanie    331
  III. Praktyczne zastosowania nowoczesnej koncepcji zarządzania w sektorze publicznym – wybrane przykłady    333
    1. Sławomir Kantyka – Partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie zarządzania publicznego    335
      1.1. Zagadnienia definicyjne    335
      1.2. PPP jako instrument nowego zarządzania publicznego    339
      1.3. Struktury i formy PPP    341
      1.4. Hybrydowy model PPP    346
      1.5. Podsumowanie - zalety i wady PPP    348
    2. Marek Kasperek – Planowanie i realizacja projektu publicznego    354
      2.1. Konceptualizacja/dookreślenie pojęcia „projekt publiczny”    354
      2.2. Fazy realizacji projektu    358
      2.3. Zarządzanie zmianą i kontrola realizacji projektu    376
      2.4. Podsumowanie    378
    3. Celina M. Olszak, Grażyna Billewicz – Wykorzystanie narzędzi ICT w zarządzaniu publicznym (na przykładzie administracji publicznej)    381
      3.1. Cele społeczeństwa informacyjnego    381
      3.2. Założenia e-administracji    385
      3.3. Wybrane krajowe rejestry i systemy informatyczne    390
      3.4. Zintegrowana e-administracja. Zintegrowane Biblioteki Procedur podstawą interoperacyjności    393
      3.5. Statystyczna ocena realizacji koncepcji e-administracja    396
      3.6. Podsumowanie    400
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia