INNE EBOOKI AUTORA
Praca zbiorowa
Redakcja:
Format:
ibuk
Głównym celem niniejszej publikacji jest wprowadzenie czytelnika w obszar teorii i praktyki zarządzania publicznego, a także wskazanie na jego wielowymiarowe pojmowanie i bogactwo powiązań między przestrzenią naukową a praktyczną. Autorzy charakteryzując wybrane problemy zarządzania publicznego, starali się analizować je w odniesieniu do problemów ekonomii, zarządzania i nauk o polityce. Współczesne państwo, aby funkcjonowało właściwie, musi oprócz dbałości o przestrzeganie zasad wolnego rynku wykazywać się również troską o właściwy dobór celów społecznych, które są realizowane ze środków publicznych. Ale sam wybór celów/potrzeb, które uznane zostaną za ważne dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego państwa, nie jest jedynym istotnym kryterium oceny jego funkcjonowania jako aparatu sprawowania władzy. Ważny jest również sposób zarządzania środkami publicznymi, czyli osiągana efektywność, która jest równoznaczna z zadowoleniem interesariuszy i tym samym daje realne przesłanki do budowania społeczeństwa demokratycznego. Publikacja składa się z trzech części. W pierwszej zostały nakreślone przesłanki teoretyczne zarządzania publicznego jako dyscypliny rozważań naukowych. Druga koncentruje się na scharakteryzowaniu ogólnoustrojowych i ekonomicznych warunków, które doprowadziły w ostatnich latach do niezwykle silnego rozwoju zarówno teorii, jak i praktyki zarządzania publicznego. W ostatniej części scharakteryzowano praktyczne wykorzystanie narzędzie i instrumentów nowoczesnego zarządzania publicznego.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 401 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-458-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
I. USTALENIA PORZĄDKUJĄCE STRUKTURĘ IDEOLOGICZNĄ ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO | 17 |
1. Aldona Frączkiewicz-Wronka – Poszukiwanie istoty zarządzania publicznego | 19 |
1.1. Strukturyzacja ideologiczna koncepcji zarządzania publicznego | 19 |
1.2. Reorientacja zasad funkcjonowania państwa | 25 |
1.3. Cechy organizacji publicznej i wyróżniki zarządzania w sektorze publicznym | 31 |
1.4. Ekonomizujący nurt zarządzania publicznego – New Public Management | 42 |
1.5. Podsumowanie | 48 |
2. Teresa Kraśnicka – Przedsiębiorczość sektora publicznego i jej uwarunkowania | 54 |
2.1. Geneza przedsiębiorczości sektora publicznego | 54 |
2.2. Przedsiębiorczość publiczna – założenia teoretyczne | 58 |
2.3. Instrumenty rozwoju przedsiębiorczości publicznej | 66 |
2.4. Przesłanki i wybrane czynniki rozwoju przedsiębiorczości sektora publicznego | 71 |
2.5. Podsumowanie – perspektywy rozwoju przedsiębiorczości w sektorze publicznym i jego dylematy | 74 |
3. Mariusz Bratnicki – Pomiar efektywności organizacji świadczącej usługi publiczne | 81 |
3.1. Istota efektywności organizacyjnej i trudności jej pomiaru | 81 |
3.2. Kryteria prawidłowości zarządzania pomiarem efektywności | 84 |
3.3. W poszukiwaniu integracji - ewolucja koncepcji pomiaru efektywności organizacyjnej | 88 |
3.4. Stan aktualny koncepcji pomiaru efektywności organizacyjnej | 94 |
3.5. Perspektywy na przyszłość | 99 |
3.6. Podsumowanie | 104 |
4. Jerzy Gołuchowski – Przesłanki wykorzystania technologii wiedzy w zarządzaniu publicznym | 106 |
4.1. Ewolucja informatyzacji organizacji publicznych w kierunku zastosowań technologii wiedzy | 106 |
4.2. Wiedza i technologie wiedzy | 107 |
4.3. Ewolucja systemów zarządzania wiedzą | 117 |
4.4. Podsumowanie – kierunki doskonalenia procesów wykorzystania technologii wiedzy w zarządzaniu publicznym | 121 |
II. KIERUNKI ZMIAN KONCEPCJI ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO | 125 |
1. Aldona Frączkiewicz-Wronka, Tomasz Holecki, Agata Austen-Tynda – Władza i podejmowanie decyzji w sektorze publicznym | 127 |
1.1. Pojęcie władzy i jej znaczenie dla rozwoju koncepcji zarządzania publicznego | 127 |
1.2. Problemy zarządzania państwem | 134 |
1.3. Uwarunkowania podejmowania decyzji w organizacjach publicznych | 144 |
1.4. Podsumowanie | 151 |
2. Andrzej Barteczek – Państwo jako podmiot zarządzania publicznego | 154 |
2.1. Funkcje państwa | 154 |
2.2. Podstawowe wartości | 156 |
2.3. Tworzenie przez państwo warunków rozwoju i funkcjonowania społeczeństwa | 163 |
2.4. Niesprawności rynku | 168 |
2.5. Ingerowanie państwa w przebieg procesów gospodarczych | 174 |
2.6. Podsumowanie | 179 |
3. Wiesław Koczur – Decentralizacja jako przesłanka konieczna dla rozwoju koncepcji i praktyki zarządzania publicznego | 181 |
3.1. Decentralizacja władzy publicznej | 181 |
3.2. Decentralizacja sektora publicznego | 191 |
3.3. Podsumowanie | 198 |
4. Artur Walasik – Zarządzanie środkami publicznymi | 200 |
4.1. Pojęcie finansów publicznych | 200 |
4.2. Podmiotowy wymiar dywersyfikacji zarządzania środkami publicznymi | 204 |
4.3. Pojęcie i klasyfikacje środków publicznych | 212 |
4.4. Zasady dysponowania środkami publicznymi | 217 |
4.5. Podsumowanie | 222 |
5. Florian Kuźnik – Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym | 224 |
5.1. Konieczność nowego spojrzenia na zarządzanie sprawami publicznymi | 224 |
5.2. Zarządzanie sprawami publicznymi a zarządzanie w biznesie | 229 |
5.3. Strategiczne problemy zarządzania w sektorze publicznym | 231 |
5.4. Strategiczne problemy zarządzania rozwojem układów terytorialnych | 235 |
5.5. Podsumowanie | 239 |
6. Agata Austen-Tynda – Przywództwo w organizacjach publicznych | 243 |
6.1. Przywództwo – podstawowe pojęcia | 243 |
6.2. Przywództwo w sektorze prywatnym a publicznym – podobieństwa i różnice | 247 |
6.3. Koncepcje przywództwa w organizacjach publicznych | 251 |
6.4. Jak można zmierzyć sukces przywódców organizacji publicznych? | 257 |
6.5. Etyka w działaniach przywódców organizacji publicznych | 259 |
6.6. Doskonalenie przywództwa w organizacjach publicznych | 262 |
6.7. Podsumowanie | 265 |
7. Janusz Strużyna – Kierunki doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach publicznych | 268 |
7.1. Ogólne kierunki zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach publicznych | 268 |
7.2. Rola pracownika, pracodawcy i istota pracy w nowoczesnej organizacji publicznej | 272 |
7.3. Przyciąganie i wprowadzanie pracowników | 279 |
7.4. Zatrzymywanie i ewentualne wspomaganie kariery pracowników poza organizacją | 285 |
7.5. Analiza uwarunkowań doskonalenia ZZL w danej organizacji publicznej | 297 |
7.6. Podsumowanie | 306 |
8. Monika Kulikowska – Zmiana i organizacyjne uczenie się w organizacji publicznej | 309 |
8.1. Specyfika zmiany organizacyjnej w sektorze publicznym | 309 |
8.2. Przyczyny zmian - analiza czynników wpływających na proces zmian | 311 |
8.3. Typologia zmian | 314 |
8.4. Organizacja ucząca się | 323 |
8.5. Podsumowanie | 331 |
III. Praktyczne zastosowania nowoczesnej koncepcji zarządzania w sektorze publicznym – wybrane przykłady | 333 |
1. Sławomir Kantyka – Partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie zarządzania publicznego | 335 |
1.1. Zagadnienia definicyjne | 335 |
1.2. PPP jako instrument nowego zarządzania publicznego | 339 |
1.3. Struktury i formy PPP | 341 |
1.4. Hybrydowy model PPP | 346 |
1.5. Podsumowanie - zalety i wady PPP | 348 |
2. Marek Kasperek – Planowanie i realizacja projektu publicznego | 354 |
2.1. Konceptualizacja/dookreślenie pojęcia „projekt publiczny” | 354 |
2.2. Fazy realizacji projektu | 358 |
2.3. Zarządzanie zmianą i kontrola realizacji projektu | 376 |
2.4. Podsumowanie | 378 |
3. Celina M. Olszak, Grażyna Billewicz – Wykorzystanie narzędzi ICT w zarządzaniu publicznym (na przykładzie administracji publicznej) | 381 |
3.1. Cele społeczeństwa informacyjnego | 381 |
3.2. Założenia e-administracji | 385 |
3.3. Wybrane krajowe rejestry i systemy informatyczne | 390 |
3.4. Zintegrowana e-administracja. Zintegrowane Biblioteki Procedur podstawą interoperacyjności | 393 |
3.5. Statystyczna ocena realizacji koncepcji e-administracja | 396 |
3.6. Podsumowanie | 400 |