EBOOKI WYDAWCY
-15%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowane opracowanie stanowi próbę interdyscyplinarnego ujęcia elementów teorii i mechanizmów funkcjonowania współczesnego państwa oraz jego organów w kontekście nowo powstałej dyscypliny naukowej, jaką są nauki o polityce publicznej. Próbuje się ją określać jako dziedzinę systemowych i uporządkowanych działań instytucji publicznych ukierunkowanych na realizację podstawowych funkcji państwa oraz rozwiązywanie kluczowych problemów zbiorowych. Narastające w ostatnich dziesięcioleciach kryzysy gospodarcze połączone z pogarszającą się sytuacją w sferze finansów publicznych, kryzysy zaufania do instytucji finansowych połączone w wielu państwach z kryzysami zaufania do państwa, skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań w sferze współrządzenia instytucjami publicznymi oraz ich relacjami z otoczeniem krajowym i międzynarodowym. W okresie dominacji doktryny neoliberalnej w ekonomii i części nauk społecznych w odniesieniu do sposobu organizacji i funkcjonowania administracji publicznej dominowała koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management - NPM). Współcześnie jednak w wielu państwach koncepcję tę traktuje się jedynie jako historyczny etap w tworzeniu teoretycznych i praktycznych reguł oraz mechanizmów funkcjonowania administracji. Historycznie ta niejednorodna wiązka koncepcji określonych mianem NPM zastąpiła podejście klasycznego zarządzania publicznego, a jednocześnie posłużyła do jego odbudowy. W ramach bowiem nowego zarządzania publicznego przejściowo powrócono do koncepcji public Management, w której próbuje się kryteria, cele i narzędzia stosowane w sektorze prywatnym, a przede wszystkim w przedsiębiorstwach, adaptować, a niekiedy wręcz przenosić do sektora publicznego.
Liczba stron | 351 |
---|---|
Wydawca | Szkoła Główna Handlowa |
ISBN-13 | 978-83-8030-105-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie - Joachim Osiński, Izabela Zawiślińska | |
Anatomia sfery publicznej i przestrzeni publicznej a kształtowanie polityki publicznej w państwie - Joachim Osiński | |
1. Wstęp | |
2. Sfera publiczna i jej wyznaczniki teoretyczne | |
3. Sfera publiczna - próby współczesnych opisów i definicji | |
4. Współczesny kształt sfery publicznej i jej zagrożenia | |
5. Współczesna przestrzeń publiczna (szczególnie miast) i jej zagrożenia | |
6. Zakończenie | |
Analiza polityki publicznej z wykorzystaniem modelu cyklu działań publicznych jako narzędzia podnoszenia jakości działań we współczesnym państwie - Marcin Sakowicz | |
1. Wstęp | |
2. Polityka publiczna w ujęciu procesowym | |
3. Cykl działań publicznych | |
3.1. Diagnoza problemu - ustalenie agendy | |
3.2. Propozycje rozwiązań - formułowanie polityki | |
3.3. Wybór rozwiązania - podejmowanie decyzji | |
3.4. Wdrażanie rozwiązania - implementacja polityki | |
3.5. Monitorowanie rezultatów - ewaluacja polityki | |
3.6. Krytyka procesowego ujęcia działań publicznych podzielonego na etapy | |
4. Studium przypadku - Zwalczanie dopalaczy w Polsce w latach 2011-2013 | |
4.1. Ustalenie agendy - walka z dopalaczami | |
4.2. Formułowanie polityki | |
4.3. Wybór rozwiązania - podejmowanie decyzji | |
4.4. Implementacja polityki | |
4.5. Ewaluacja polityki | |
5. Zakończenie | |
Polityka prawodawcza w obszarze gospodarki w kontekście zasad społecznej gospodarki rynkowej i wolności gospodarczej. Uwagi z zakresu polityki prawa - Anna Kociołek-Pęksa | |
1. Wstęp | |
2. Koncepcja społecznej gospodarki rynkowej - analiza krytyczna | |
3. Liberalizm gospodarczy jako limitator ekspansywnej polityki prawodawczej państwa w gospodarce | |
4. Model kontraktowy G . Breueggemeiera | |
5. Ekonomizacja i jurydyzacja wolności gospodarczej w polityce prawodawczo-gospodarczej | |
6. Więcej wolności ograniczeń prawnych w gospodarce? Przewaga czy dominacja prawa? | |
7. Zakończenie | |
Państwo wobec rynków niszowych - Andrzej Zybała | |
1. Wstęp | |
2. Problemy z urynkowieniem | |
3. Metody urynkowienia usług publicznych | |
4. Rodzaje ryzyka związanego z urynkowieniem | |
5. "Miękkie" bodźce rynkowe | |
6. Siła samoregulacji | |
7. Ryzyko systemowe | |
8. Zakończenie | |
Istota i znaczenie budżetu partycypacyjnego we współczesnej Europie - Bogusław Pytlik | |
1. Wstęp | |
2. Pojęcie budżetu partycypacyjnego | |
3. Geneza instytucji budżetu partycypacyjnego | |
4. Budżet partycypacyjny w Porto Alegre a próby jego wdrażania w wybranych miastach europejskich | |
4.1. Porto Alegre, Brazylia | |
4.2. Kordoba, Hiszpania | |
4.3. Sopot, Polska | |
5. Główne modele budżetu partycypacyjnego praktykowane w Europie | |
6. Zakończenie | |
Dobry model tworzenia prawa jako wsparcie jakości polityki publicznej - Jerzy Oniszczuk | |
1. Wstęp | |
2. Forma tworzenia prawa | |
3. Ustawa, kodyfikacja, konsolidacja i inkorporacja prawa | |
4. Polityka i proces stanowienia prawa - model racjonalny | |
4.1. Polityka stanowienia prawa | |
4.2. Decyzyjny proces stanowienia prawa | |
4.3. Racjonalny model tworzenia prawa | |
4.4. Pojęcie racjonalnego prawodawcy. Wymagania dotyczące tekstu prawotwórczego | |
4.5. Proceduralne ujęcie decyzyjnego instrumentalnego tworzenia prawa | |
4.6. Swoboda ustawodawcy. Nakaz przestrzegania konstytucyjnych standardów demokratycznego państwa prawnego. Zasada lojalności państwa | |
4.7. Zasada poprawnej legislacji | |
5. Problem kryteriów tworzenia prawa (kryteria formalne i materialne tworzenia prawa) - katalog | |
6. Akt prawotwórczy - wyrażanie woli prawodawcy. Sens uzasadnienia | |
6.1. Akt prawotwórczy - znaczenie sposobu wyrażania woli prawodawcy | |
6.2. Sens uzasadnienia aktu prawotwórczego | |
7. Technika budowy tekstu prawnego. Rodzaje przepisów prawnych | |
7.1. Rodzaje przepisów prawnych i inne elementy tekstu | |
7.2. Definicje legalne | |
7.3. Dyrektywy budowania tekstu prawnego | |
7.4. Konstruowanie aktu prawnego i redakcja jego przepisów | |
7.5. Jednostki redakcyjne aktu normatywnego | |
7.6. Warunki ustawowe tworzenia regulacji wykonawczych i innych aktów normatywnych | |
7.7. Zmiana (nowelizacja) aktu ogólnego | |
7.8. Ujednolicanie tekstu aktu ogólnego. Sprostowanie błędu. Obwieszczenie | |
7.9. Uelastycznianie tekstu aktu normatywnego. Swoboda rozstrzygania. Niedookreśloność. Klauzule generalne. Odesłania | |
Realizacja norm Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji jako wyznacznik jakości i efektywności procesu stosowania prawa. Dobre praktyki w administracji publicznej - Anna Kociołek-Pęksa | |
1. Wstęp | |
2. Sposób badania realizacji prawa do dobrej administracji - co determinuje jakość praktyk w administracji publicznej | |
3. Realizacja norm EKDA | |
4. Przykładowe akty stosowania prawa odwołujące się do prawa do dobrej administracji | |
5. Dobre i złe praktyki w polityce legislacyjnej - wybrane przykłady | |
6. Dobre praktyki w administracji publicznej w obszarze dialogu społecznego, będące zaprzeczeniem istoty dobrych praktyk | |
7. Zakończenie | |
Jakość administracji publicznej jako jeden z priorytetów Narodowego Programu Jakości Republiki Słowackiej na lata 2013-2016 - Bogusław Pytlik | |
1. Wstęp | |
2. Zasadnicze cele Narodowego Programu Jakości Republiki Słowackiej na lata 2013-2016 | |
3. Planowane przedsięwzięcia na rzecz poprawy jakości działania administracji publicznej | |
4. Zakończenie | |
Dobre praktyki w polityce imigracyjnej i integracyjnej Francji na wybranych przykładach - Marta Pachocka | |
1. Wstęp | |
2. Pojęcie dobrych praktyk | |
3. Europejska Sieć Migracyjna jako przykład rozwijania dobrych praktyk na szczeblu Unii Europejskiej | |
4. Dobre praktyki w polityce imigracyjnej Francji w świetle badania ESM | |
5. Dobre praktyki w polityce integracyjnej Francji w świetle badania ESM | |
6. Zakończenie | |
Brytyjska polityka imigracyjna jako przykład polityki publicznej - Jan Misiuna | |
1. Wstęp | |
2. Źródła powojennej polityki imigracyjnej | |
3. Współczesna polityka imigracyjna | |
4. Zakończenie | |
Inicjatywa Partnerstwa Otwartego Rządu - analiza wybranych przypadków - Izabela Zawiślińska | |
1. Wstęp | |
2. Geneza i istota koncepcji otwartego rządu | |
3. Cele, zasady i kryteria członkostwa w OGP | |
4. Struktura organizacyjna i instrumenty | |
5. Rezultaty i strategiczne wyzwania | |
6. Partnerstwo Otwartego Rządu - wybrane przypadki | |
6.1. Kanada w Partnerstwie Otwartego Rządu | |
6.2 . Szwecja w inicjatywie OGP | |
7. Zakończenie | |
Bibliografia | |