Ład akademicki w uniwersytecie korporacyjnym

Teorie, instytucje, efektywność

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,96  34,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

27,9634,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Reformy systemów szkolnictwa wyższego w Polsce i innych krajach zmieniają logikę funkcjonowania instytucji akademickich. Można wskazać trzy filary tych zmian, upodabniających w powszechnym odczuciu uniwersytety do korporacji. Są to: profesjonalizacja procesów zarządzania uczelniami, rosnące znaczenie trzeciej misji uniwersytetu oraz menedżerskie struktury władzy.
W monografii podjęta została próba konfrontacji struktur zarządzania i nadzoru nad korporacjami, stosowanych od wielu lat w świecie biznesu i sprawdzonych w praktyce, z nowymi rozwiązaniami wprowadzanymi do akademickiego środowiska instytucjonalnego. Wielowątkowe rozważania stały się podstawą do sformułowania konkluzji, że możliwa jest koegzystencja dwóch pozornie sprzecznych idei kryjących się pod pojęciami „uniwersytetu Humboldta” i „uniwersytetu korporacyjnego” – jeżeli zastosować złagodzoną wersję menedżeryzmu, w jej zhumanizowanej, neokolegialnej formie. Taki kierunek zmian w instytucjach szkolnictwa wyższego wymaga zredefiniowania struktur władzy i metod zarządzania uniwersytetem, przy jednoczesnym utrzymaniu tradycyjnych norm i wartości akademickich. Zreformowany uniwersytet powinien być organizacją, która będzie skuteczna i efektywna, ale jednocześnie utrzyma równowagę między odpowiedzialnością kierownictwa a współuczestnictwem akademickim. Uniwersytet, zachowując walor „racjonalności instytucjonalnej”, pozostanie dla tych na zewnątrz i dla tych wewnątrz legitymizowaną wersją instytucji akademickiej.


Liczba stron470
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-123-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział 1. Governance w uniwersytecie    23
  1.1. Wprowadzenie    23
  1.2. Czym jest governance?    24
  1.3. Academic governance jako ład akademicki    30
  1.4. Zewnętrzny i wewnętrzny ład akademicki    33
  1.5. Typologie ładu akademickiego    42
  1.5.1. Typologia Baldridge’a    42
  1.5.2. Model Clarka    45
  1.5.3. Typologia Brauna-Merriena    50
  1.5.4. Typologia McNaya    53
  1.5.5. Typologia Olsena    56
  1.5.6. Typologia Dobbinsa, Knilla, Vögtle    60
  1.5.7. Typologia Capano    65
  1.5.8. Typologia Whitleya    68
  1.6. Ewolucja ładu akademickiego – od uniwersytetu Humboldta do uniwersytetu korporacyjnego    72
  1.7. Podsumowanie    78
  
  Rozdział 2. Ład akademicki z perspektywy nowego zarządzania publicznego    81
  2.1. Wprowadzenie    81
  2.2. „Rządzenie bez rządu” jako paradygmat zarządzania publicznego    82
  2.3. Menedżeryzm jako implementacja nowego zarządzania publicznego w sektorze szkolnictwa wyższego    88
  2.4. Prorynkowa transformacja uniwersytetu    93
  2.5. Czy uniwersytet korporacyjny może być wciąż uniwersytetem?    102
  2.6. Alternatywne koncepcje zarządzania sektorem publicznym i sterowania sektorem szkolnictwa wyższego    117
  2.6.1. Współzarządzanie publiczne    117
  2.6.2. Neoweberyzm    119
  2.7. Podsumowanie    120
  
  Rozdział 3. Teorie ładu akademickiego    123
  3.1. Wprowadzenie    123
  3.2. Teoria agencji    125
  3.2.1. Problem agencji w relacjach wewnątrzkorporacyjnych    125
  3.2.2. Problem agencji w sektorze szkolnictwa wyższego    126
  3.3. Teoria służebności    131
  3.3.1. Altruizm stewarda versus oportunizm agenta    131
  3.3.2. Uniwersytet jako „dobry steward” zasobów publicznych    132
  3.4. Teoria interesariuszy    134
  3.4.1. Organizacja jako koalicja grup interesów     134
  3.4.2. Trzecia misja uniwersytetu z perspektywy teorii interesariuszy    135
  3.5. Teoria zasobowa    139
  3.5.1. Kontrola nad zasobami jako mechanizm alokacji władzy    139
  3.5.2. Autonomia uniwersytetu a zależność od zasobów    141
  3.6. Teoria neoinstytucjonalna    145
  3.6.1. Wpływ środowiska instytucjonalnego na organizacje    145
  3.6.2. Uniwersytety jako „organizacja instytucjonalna”    152
  3.7. Teoria uwarunkowań kulturowych    156
  3.7.1. Wpływ kultury na instytucje ładu społecznego    156
  3.7.2. Kultura a tożsamość instytucjonalna uniwersytetu    159
  3.8. Teoria cybernetyczna    164
  3.8.1. Cybernetyczna koncepcja sterowania organizacjami    164
  3.8.2. Uniwersytet cybernetyczny    165
  3.9. Teoria polityczna    167
  3.9.1. Państwo jako kreator instytucji ładu publicznego    167
  3.9.2. Rola uniwersytetów w procesach kreowania publicznego ładu instytucjonalnego    168
  3.10. Teorie ładu akademickiego a teorie ładu korporacyjnego    169
  3.11. Podsumowanie    174
  
  Rozdział 4. Instytucje ładu akademickiego     175
  4.1. Wprowadzenie    175
  4.2. Organy władzy uczelni    176
  4.2.1. Organy jednoosobowe    177
  4.2.2. Organy kolegialne    179
  4.2.3. Organy nadzorczo-doradcze    184
  4.3. Kodeksy dobrych praktyk akademickich    190
  4.4. Polityka wynagradzania    199
  4.5. Transparentność uniwersytetów    215
  4.6. Rankingi akademickie    224
  4.7. Interesariusze    244
  4.8. Instytucje w narodowych systemach ładu akademickiego    251
  4.8.1. Holandia – system napoleoński     252
  4.8.2. Finlandia – system Humboldtowski    258
  4.8.3. Australia – system anglosaski    264
  4.9. Instytucje w systemach ładu akademickiego i ładu korporacyjnego    275
  4.10. Podsumowanie    278
  
  Rozdział 5. Doskonałość jako akademicki wymiar dokonań uniwersytetów    281
  5.1. Wprowadzenie    281
  5.2. Doskonałość akademicka a misje uczelni publicznych    283
  5.3. Doskonałość akademicka – jak mierzyć dokonania uniwersytetu?    285
  5.3.1. Perspektywy pomiaru dokonań uniwersytetów    285
  5.3.2. Skuteczność    289
  5.3.3. Efektywność    290
  5.3.4. Efektywność zasobowa    294
  5.3.5. Efektywność instytucjonalna    296
  5.4. Metody oceny doskonałości akademickiej    298
  5.4.1. Bibliometria w ocenie dokonań naukowych    298
  5.4.2. Uniwersytet światowej klasy z perspektywy rankingów akademickich    308
  5.4.3. Doskonałość akademicka a zarządzanie strategiczne uczelniami    324
  5.4.4. Data Envelopment Analysis    331
  5.4.5. Stochastyczna analiza graniczna    337
  5.5. Dokonania uniwersytetu w świetle teorii ładu akademickiego    342
  5.6. Podsumowanie    346
  
  Rozdział 6. Ład akademicki a reforma systemu szkolnictwa wyższego w Polsce    349
  6.1. Wprowadzenie    349
  6.2. Reformy ładu akademickiego    352
  6.3. Kierunki zmian instytucjonalnych struktur władz uniwersytetów     356
  6.3.1. „Twardy” menedżeryzm    356
  6.3.2. „Miękki” menedżeryzm    364
  6.4. Ewolucja logiki instytucjonalnej w Ustawie 2.0 – propozycje reform    371
  6.4.1. Reformy z perspektywy teorii ładu akademickiego    371
  6.4.2. Instytucje ładu akademickiego w reformowanym systemie szkolnictwa wyższego    381
  6.4.3. Doskonałość akademicka    392
  6.5. Uniwersytet w nowym środowisku instytucjonalnym – wyniki badań    395
  6.5.1. Struktury władzy w zreformowanym uniwersytecie    395
  6.5.2. Rada uczelni jako nowy organ władzy    396
  6.5.3. Wydział w strukturach władzy uczelni    398
  6.6. Podsumowanie    409
  
  Zakończenie    413
  Bibliografia    419
  Spis tabel    467
  Spis rysunków    469
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia