POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja Marty Połeć Artyści uliczni polskich miast jest nie tylko niezwykle interesującą i zajmującą opowieścią o ulicznych artystach Polski, lecz także ważnym głosem nauk organizacji i zarządzania, podnoszącym tematykę sztuki popularnej, organizowania, twórczości i ekonomicznego radzenia sobie ludzi z obrzeży głównych nurtów działalności gospodarczej. Autorka ukazuje działalność kulturalną w przestrzeni miejskiej polegającą na występach ulicznych jako formę przedsiębiorczości artystycznej. Na podstawie długotrwałych i rygorystycznie przeprowadzonych badań etnograficznych przedstawia sylwetki ulicznych artystów głównie z pięciu wielkich miast Polski: Gdańska, Krakowa, Lublina, Warszawy i Wrocławia.
Książka podbudowana jest solidnie literaturą przedmiotu i stanowi istotne oraz wartościowe wypełnienie luki w naukach humanistycznych i społecznych, a szczególnie w zakresie nauk organizacji i zarządzania. Dla naukowca jest rzetelnym zapisem interesujących i dogłębnych badań, dla praktyka – cennym przewodnikiem po zjawisku występów artystycznych w przestrzeni miejskiej, a dla Czytelnika zainteresowanego tematyką artystów ulicznych może być wciągającą lekturą, zawierającą wiarygodny materiał przedstawiony w sposób przystępny (choć nie uproszczony), piękny i zachęcający do lektury.
Z recenzji prof. dr hab. Moniki Kostery,
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Linneusza, Szwecja
Marta Połeć – absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku zarządzanie oraz etnologia i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie na kierunku zarządzanie kulturą i mediami. Obecnie doktorantka na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ w dziedzinie nauk humanistycznych. Laureatka III edycji przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Diamentowego Grantu. W jego ramach od 2014 roku realizuje czteroletni projekt badawczy pod nazwą „Etnografia nieformalnej organizacji artystów ulicznych w Polsce”. Zainteresowania Autorki dotyczą przede wszystkim nauk o organizacji, etnografii, sztuki ulicznej oraz antropologii przestrzeni miejskiej.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 108 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9880-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp 13 | |
1.1. Struktura książki | 13 |
1.2. Dlaczego artyści uliczni? | 14 |
1.3 Podejście badawcze | 16 |
2. Występy uliczne | 19 |
2.1. Kim jest artysta uliczny? | 20 |
2.2. Wspólnota | 27 |
2.3. Przedsiębiorczość | 32 |
2.4. Rodzaje performatywnej sztuki ulicznej | 39 |
2.5. Występy uliczne jako interakcja | 42 |
Stan wyjątkowości | 44 |
Widoczność | 45 |
Hałas | 45 |
Charyzma | 47 |
Poczucie, że artystę trzeba wynagrodzić | 48 |
Artefakty | 50 |
Przesłanie | 52 |
2.6. Przestrzeń miejska | 53 |
Miasta występów ulicznych | 53 |
Miejsca ulicznych występów | 61 |
3. Zakończenie 69 | |
4. Album artystów ulicznych polskich miast | 73 |
4.1. Miasta | 74 |
Gdańsk | 75 |
Kraków | 76 |
Lublin | 77 |
Warszawa | 78 |
Wrocław | 79 |
4.2. Artyści | 80 |
Bijące Serce Warszawy | 81 |
Ferajna z Hoovera | 82 |
Imad Fares | 83 |
Janusz Markiewicz | 84 |
Just Edi Show | 85 |
Krwawy Leo-Lulek | 86 |
Leśny Skrzat | 87 |
Maciej Kulhawik | 88 |
Marcin Ex Styczyński | 89 |
MC Fire | 90 |
Paco Yuppie Estress | 91 |
Philip Fairweather | 92 |
Rafael Ahakira | 93 |
Shadow Mime | 94 |
Szlachcic | 95 |
Śmierć | 96 |
Warszawski Kataryniarz | 97 |
Władysław Tomczyk | 98 |
Wróżka Dzidzianna | 99 |
5. Bibliografia | 101 |