Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego

Mity a rzeczywistość

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,30  21,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,73 zł  


16,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka monografii przybliża codzienność pracy nauczyciela widzianą oczami przedstawicieli tego zawodu. Oddaje głos nauczycielom i omawia realia ich pracy. Pokazuje trudności, z jakimi muszą się mierzyć, a które często są niezauważalne dla uczniów i ich rodziców oraz opinii publicznej. Opisuje pracę nauczyciela w kilku aspektach, na które składają się m.in.: czas pracy, system awansu zawodowego, system motywowania, w tym wynagrodzenie za pracę, system oceny pracy, a także kwalifikacje nauczycieli, wieloetatowość i nauczanie wielu przedmiotów oraz emocja dumy jako istotna w budowaniu motywacji wewnętrznej pracowników oświaty. W każdym rozdziale czytelnik znajdzie odniesienie do pewnego mitu dotyczącego pracy nauczyciela, a funkcjonującego w opinii publicznej i dyskursie społecznym. Książka stanowi głos w dyskusji praktyków i polityków edukacyjnych. Zachęca i inspiruje do dalszych eksploracji, poszukiwań i analiz. Dedykowana jest zarówno badaczom różnych dyscyplin nauki, jak i przedstawicielom środowisk pedagogicznych, nauczycielom, studentom kierunków społecznych i humanistycznych oraz reprezentantom organów prowadzących i nadzorujących pracę nauczycieli, politykom władz centralnych i lokalnych.


Rok wydania2020
Liczba stron158
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-186-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział 1. Metodologia badań    17
  1.1. Cel badań    17
  1.2. Dostęp do obserwowanej przestrzeni    17
  1.3. Etnografia jako strategia badawcza    20
  1.4. Techniki gromadzenia danych    22
  1.5. Refleksje badacza    25
  
  Rozdział 2. Praca i zawód – próba definicji    27
  2.1. Praca w ujęciu socjologicznym    27
  2.2. Zawód w ujęciu socjologicznym    30
  2.3. Specyfika pracy nauczyciela    32
  
  Rozdział 3. Mit pierwszy – feminizacja zawodu nauczyciela    35
  
  Rozdział 4. Mit drugi – mobilność nauczycieli    39
  
  Rozdział 5. Mit trzeci – czas pracy nauczyciela    41
  5.1. Czas pracy nauczyciela w raportach OECD    41
  5.2. Czas pracy nauczyciela w Polsce    47
  
  Rozdział 6. Mit czwarty – system awansu zawodowego oraz kwalifikacje nauczycieli    63
  6.1. System awansu zawodowego    63
  6.2. Podnoszenie kwalifikacji    67
  
  Rozdział 7. Mit piąty – ocena pracy nauczyciela    73
  
  Rozdział 8. Mit szósty – system motywowania    83
  8.1. Wynagrodzenie nauczycieli    85
  8.1.1. Wynagrodzenie polskich nauczycieli w odniesieniu do krajów OECD    86
  8.1.2. Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce    96
  8.2. Duma jako motywator    101
  8.2.1. Duma – rozważania definicyjne    102
  8.2.2. Przyczyny pojawiania się dumy w pracy nauczyciela    106
  8.2.2.1. Duma jako wynik prestiżu    106
  8.2.2.2. Duma jako wynik uznania    107
  8.2.2.3. Duma jako wynik relacji nauczyciel – uczeń    109
  8.3. Motywy podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela    116
  8.4. Pozostałe elementy systemu motywowania nauczycieli    120
  
  Rozdział 9. Mit siódmy – rola nauczyciela. Edukacja vs wychowanie    127
  
  Zakończenie    139
  
  Bibliografia    147
RozwińZwiń