INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autorka monografii przybliża codzienność pracy nauczyciela widzianą oczami przedstawicieli tego zawodu. Oddaje głos nauczycielom i omawia realia ich pracy. Pokazuje trudności, z jakimi muszą się mierzyć, a które często są niezauważalne dla uczniów i ich rodziców oraz opinii publicznej. Opisuje pracę nauczyciela w kilku aspektach, na które składają się m.in.: czas pracy, system awansu zawodowego, system motywowania, w tym wynagrodzenie za pracę, system oceny pracy, a także kwalifikacje nauczycieli, wieloetatowość i nauczanie wielu przedmiotów oraz emocja dumy jako istotna w budowaniu motywacji wewnętrznej pracowników oświaty. W każdym rozdziale czytelnik znajdzie odniesienie do pewnego mitu dotyczącego pracy nauczyciela, a funkcjonującego w opinii publicznej i dyskursie społecznym. Książka stanowi głos w dyskusji praktyków i polityków edukacyjnych. Zachęca i inspiruje do dalszych eksploracji, poszukiwań i analiz. Dedykowana jest zarówno badaczom różnych dyscyplin nauki, jak i przedstawicielom środowisk pedagogicznych, nauczycielom, studentom kierunków społecznych i humanistycznych oraz reprezentantom organów prowadzących i nadzorujących pracę nauczycieli, politykom władz centralnych i lokalnych.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 158 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-186-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Metodologia badań | 17 |
1.1. Cel badań | 17 |
1.2. Dostęp do obserwowanej przestrzeni | 17 |
1.3. Etnografia jako strategia badawcza | 20 |
1.4. Techniki gromadzenia danych | 22 |
1.5. Refleksje badacza | 25 |
Rozdział 2. Praca i zawód – próba definicji | 27 |
2.1. Praca w ujęciu socjologicznym | 27 |
2.2. Zawód w ujęciu socjologicznym | 30 |
2.3. Specyfika pracy nauczyciela | 32 |
Rozdział 3. Mit pierwszy – feminizacja zawodu nauczyciela | 35 |
Rozdział 4. Mit drugi – mobilność nauczycieli | 39 |
Rozdział 5. Mit trzeci – czas pracy nauczyciela | 41 |
5.1. Czas pracy nauczyciela w raportach OECD | 41 |
5.2. Czas pracy nauczyciela w Polsce | 47 |
Rozdział 6. Mit czwarty – system awansu zawodowego oraz kwalifikacje nauczycieli | 63 |
6.1. System awansu zawodowego | 63 |
6.2. Podnoszenie kwalifikacji | 67 |
Rozdział 7. Mit piąty – ocena pracy nauczyciela | 73 |
Rozdział 8. Mit szósty – system motywowania | 83 |
8.1. Wynagrodzenie nauczycieli | 85 |
8.1.1. Wynagrodzenie polskich nauczycieli w odniesieniu do krajów OECD | 86 |
8.1.2. Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce | 96 |
8.2. Duma jako motywator | 101 |
8.2.1. Duma – rozważania definicyjne | 102 |
8.2.2. Przyczyny pojawiania się dumy w pracy nauczyciela | 106 |
8.2.2.1. Duma jako wynik prestiżu | 106 |
8.2.2.2. Duma jako wynik uznania | 107 |
8.2.2.3. Duma jako wynik relacji nauczyciel – uczeń | 109 |
8.3. Motywy podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela | 116 |
8.4. Pozostałe elementy systemu motywowania nauczycieli | 120 |
Rozdział 9. Mit siódmy – rola nauczyciela. Edukacja vs wychowanie | 127 |
Zakończenie | 139 |
Bibliografia | 147 |