Filozofia sztuki albo estetyka

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,25  59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

44,2559,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W latach dwudziestych XIX wieku Hegel osiada w Berlinie, gdzie wykłada swoją teorię sztuki. Wykłady szybko nabierają rozgłosu, a w dłuższej perspektywie przedstawione w nich idee uczynią z Hegla fundatora nowoczesnej estetyki filozoficznej. Znakomita transkrypcja Friedricha von Kehlera utrwala oryginalny wykład ontologii trzech form sztuki jako całościowych historycznych koncepcji świata – symbolicznej, klasycznej i romantycznej – zwieńczonych sztuką najwyższą, dramatem. Według Hegla, architektura i rzeźba, malarstwo i muzyka osiągają kulminację w poezji i „postaciach w działaniu”.


Liczba stron370
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieMarcin Pańków
ISBN-13978-83-01-21611-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa do wydania polskiego (Marcin Pańków) IX
  FILOZOFIA SZTUKI ALBO ESTETYKA    1
  Wprowadzenie    1
  a. Trudności napotykane przez filozofię sztuki     6
  1. Wielorakość piękna     6
  2. O tym, że piękno nie może jakoby w ogóle stać się przedmiotem filozofii     8
  b. Rozmaite poglądy na temat [ostatecznego celu] sztuki     11
  1. Naśladowanie natury     11
  2. Wzbudzanie namiętności    15
  3. Cel moralny    16
  4. Uwagi dotyczące epoki najnowszej    22
  c.Podział     33
  1. Część ogólna    33
  2. Część szczegółowa     37
  1. CZĘŚĆ OGÓLNA     41
  A. Dział pierwszy     41
  1. Punkt widzenia sztuki w jej odróżnianiu się od religii i filozofii     41
  2. Idea w ogóle i ideał     44
  3. Bliższe określenie piękna w sztuce     51
  A. Piękno w sztuce w jego obiektywności     51
  1. Pojęcie     52
  a. Jedność    52
  b. Prostota    55
  2. Działanie    55
  a. Piękno artystyczne w jego samoistności    55
  b. Sytuacja    63
  1. Pierwsza sytuacja. Kolizja fizyczna    65
  2. Kolizja naturalna wyższego rodzaju     65
  3. Znaturalizowane bezprawie    67
  4. Kolizja w wyniku ludzkiego czynu     69
  c. Reakcja na sytuację    71
  3. Charakter    73
  4. Określoność zewnętrzna     76
  B. Dzieło sztuki w jego subiektywności    81
  1. Podmiotowość artysty    81
  2. Maniera     85
  B. Dział drugi    88
  I. Symboliczna forma sztuki    90
  0. Natura i formy symbolu    95
  1. Substancjalna jedność tego, co wewnętrzne, z naturalną formą; światopogląd Parsów     97
  2. Pierwsze próby nadawania czemuś naturalnemu duchowej formy. Postać indyjska    101
  a. Postać podmiotowa    102
  b. Personifikacja naturalnych żywiołów     104
  c. Ucieleśnienie myśli w obrazie     106
  d. Wystąpienie czystej myśli     107
  3. Symboliczność właściwa. Postać egipska     110
  4. Uwalnianie się momentu duchowego i zmysłowego     115
  1. Degradacja zjawiska. Światopogląd żydowski     116
  2. Afirmatywny stosunek jedynego do skończoności: nowszy orientalny panteizm     119
  3. Spełniona emancypacja formy duchowej i zmysłowej     123
  a. Stosunek pierwszy. Zjawisko nadaje sobie znaczenie     124
  1. Bajka ezopowa     125
  2. Przypowieść     128
  3. Apolog     130
  b. Stosunek drugi. Wychodząc od znaczenia szuka się zjawiska]     131
  1. Zagadka     132
  2. Alegoria     132
  3. Przenośnia i porównanie]    134
  a. Metafora    135
  b. Obraz     137
  c. Porównanie     139
  Dodatek : Całkiem zewnętrzne odniesienie wyizolowanego znaczenia i wyizolowanej postaci    147
  a. Poemat dydaktyczny    148
  b. Wiersz opisowy     148
  c. Opis natury     149
  d. Epigram    149
  II. Klasyczna forma sztuki     151
  III. Romantyczna forma sztuki    175
  a. Wewnętrzność ducha dla siebie: religijność jako taka     176
  1. Historia Chrystusa    176
  2. Ból i pojednanie (Madonna)     177
  3. Wspólnota religijna, męczennicy, cuda, legendy     179
  b. Afirmatywne odzwierciedlenie tej wewnętrzności, ducha w podmiotach     181
  1. Realizacja boskości w świecie (męczennicy itd.)     182
  2. Podmiot, który ma się poświęcić miłości, wierności     184
  3. Honor     186
  4. Swoista odwaga     187
  c. Uwalnianie się materii, naturalnej bezpośredniości]     187
  1. Charakter    187
  2. Działanie    192
  3. Prozaiczność i podmiotowość     195
  2. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA     199
  I. Architektura     202
  1. Architektura symboliczna     205
  2. Architektura klasyczna albo właściwa     213
  3. Architektura romantyczna     217
  II. Rzeźba     220
  1. Okrycie     223
  2. Idealność i indywidualność     225
  3. Grecki profil    227
  III. Malarstwo     231
  1. Treść malarstwa     233
  2. Kompozycja    238
  3. Barwa     239
  IV. Muzyka     242
  1. Takt     244
  2. Tonacja     245
  3. Instrument    247
  4. Melodia     247
  V. Poezja    252
  1. Pierwotny język poetycki     254
  2. Refleksyjny język poetycki     255
  3. Metrum w ogóle     256
  4. Podział poezji    261
  a. Epos     262
  b. Poezja liryczna     276
  c. Poezja dramatyczna    281
  Tragedia. Dramat. Komedia     290
  1. Tragedia antyczna     290
  2. Tragedia nowoczesna dramat     297
  3. Komedia     299
  Indeks nazwisk    303
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia