INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Grecki okres archaiczny traktowany jest jako szczególnie znaczący dla rozwoju niezwykle wyrafinowanej kultury. Badania nad archaicznymi czasami historycznymi, rekonstrukcja obrazów ówczesnych praktyk, rozwoju relacji społecznych, ludzkich wartości i wreszcie "ewoluujące" ogólne wizje filozoficzne spowodowały, że starożytna Grecja kojarzy się z wysoką kulturą i sztuką, filozofią i nauką, z konstrukcją polis, demokracją i kodeksami prawa. Co ważne, owa epoka dostarczyła wielu podstawowych pojęć używanych do dzisiaj, takich jak demokracja, tyrania, polityka, wolność, równość, samorządność czy sprawiedliwość. Wyszła zaś od postawienia wielkich pytań o zasady rządzące kosmosem i prawa kierujące ludźmi. To wówczas położono fundamenty europejskiej filozofii, mistyki i co istotne - nauki. Zainteresowano się kwestią reguł rządzących wszelkim ładem. Te rozważania, które budowały kulturę grecką po tzw. wiekach ciemnych, zaproponowały ostatecznie interpretacje, pojęcia i idee ważne dla kultury europejskiej. Bez nich nie byłoby najpierw greckiej tradycji klasycznej i zapewne inaczej wyglądałaby historia i współczesność społeczeństw - nie tylko europejskich - ich kultury, nauki, a zwłaszcza ustrojów państw i prawa. Mądrość najstarszych przemyśleń, także dla współczesnej refleksji i praktyki, ma niezwykłą wartość. Początki filozoficznej refleksji nad losem i naturą człowieka, nad światem i polis, nad prawem, które rządzi kosmosem i ludzką rzeczywistością zawarte są w epoce archaicznej, a ich korzenie wyrastają z kwestii poruszanych w epopejach Homera.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 625 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Szkoła Główna Handlowa |
ISBN-13 | 978-83-8030-273-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | |
Wykształcanie mądrości filozoficznej - poszukiwanie zasady objaśniającej | |
1. Wstęp | |
2. Problem rekonstrukcji początków filozofii | |
3. Warunki wykształcania filozofii. Racjonalizowanie, wolność i odwaga inności | |
4. Znaczenie mitu i literatury dla filozofii | |
5. Pojmowanie filozofii. Namysł filozofa | |
Część II | |
Filozofia antyczna. Epoka archaiczna | |
1. Pojawienie się filozofii antycznej i jej podział | |
2. Systematyka filozofii przyrody (kosmogonii filozoficznej). Spojrzenie na myśl archaiczną przez filozofię Platona i Arystotelesa | |
Część III | |
Filozofowie jońscy. Odejście od zasady olimpijskiej. Swoboda objaśniania | |
1. Wstęp | |
2. Zakres zagadnień filozofii archaicznej. Mądrość sophoi. Niezależność idei i krytyczna racjonalność. Novum zasady rzeczywistości | |
3. Tales z Miletu. Przechodzenie od myślenia mądrościowego do filozoficznego. Zmysłowo-rozumowe dowodzenie zasady wody | |
4. Anaksymander i zasada apeiron. Rozdzielanie przeciwieństw z zasady | |
5. Anaksymenes z Miletu i zasada aer. Dynamiczna przyczyna rzeczy | |
6. Ksenofanes z Kolofonu. Boski wymiar zasady i człowiek poznający. Projekt | |
racjonalnej teologii | |
7. Znaczenie dorobku Milezyjczyków | |
Część IV | |
Poszukiwania pitagorejskie. Duchowy sens życia | |
Użyteczność wiedzy, władzy, państwa i prawa | |
1. Wstęp. Szkoła pitagorejska | |
2. Pitagorejska zasada-liczba określająca rzeczywistość; harmonia i równowaga; rozumność zasady; ilościowe ujęcie fenomenów jakościowych | |
3. Struktura wszechświata - polis i człowiek jako części kosmosu | |
4. Fundamentalne znaczenie prawa w państwie; naśladowanie sprawiedliwości natury; uwzględnianie zmienności; człowiek jako miara prawa i ?możliwość" wszechświata | |
5. Właściwe sprawowanie władzy; cechy władcy; panowanie ?na mocy prawa"; instytucja władzy; wychowanie dla spraw publicznych | |
6. Pitagorejska koncepcja dzielności. Wychowanie na podstawie wiedzy. Harmonijne współdziałanie ludzkiej wiedzy, siły i woli. Sens sprawiedliwości | |
7. Pitagorejski sens życia człowieka; znaczenie nauki i poznawania | |
8. Filolaos z Krotonu | |
9. Znaczenie dorobku pitagorejczyków | |
Część V | |
Heraklit z Efezu. Problem dążenia do prawdy. Wieczna sprawiedliwość zmienności wszystkiego i stawania się | |
1. Wstęp. Problem milezyjskości Heraklita | |
2. Podmiotowe poznanie. Wiedza i poglądy prywatne. Samoświadomość. Droga do Logos | |
3. Dynamiczna interpretacja świata. Zmienność w wiecznym ścieraniu się przeciwieństw. Zasada ognia. Wszechświat bez początku i końca | |
4. Rozumność zasady (logos). Dochodzenie człowieka do prawa natury | |
5. Jedność strony społeczno-etycznej z wizją przyrody i jej prawa. Rola dzielności- ważność umysłowej zalety. Mądrość jako zrozumienie | |
6. Dusza i etyka. Poznawcza i sprawcza funkcja duszy | |
7. Rzeczywistość społeczna i prawo. Zmienność stosunków i instytucji społecznych dążących do rozumności. Byt naturalny i społeczny. Polityczna refleksja | |
8. Znaczenie poszukiwań Heraklita | |
Część VI | |
Filozofia eleatów. Prawda i opinia. Myślenie i byt | |
1. Wstęp. Przedmiot poszukiwań eleackich | |
2. Parmenides z Elei. Prawda i mniemania. Konwencjonalność języka | |
3. Zenon z Elei. Dialektyczna polemika. Dowodzenie absurdalności tez | |
4. Melissos z Samos. Uporządkowanie wizji eleackiej | |
Część VII | |
Myśl neojońska. Filozofowie pluraliści | |
1. Wstęp. Myśl pluralistyczna | |
2. Empedokles z Akragas. Wieczność zasad i sił. Odkupienie sensem życia, nauki i filozofii | |
3. Anaksagoras z Kladzomen. Sprawczość umysłu. Rozwój filozofii ateńskiej | |
Część VIII | |
Projekt atomistyczny. Leucyp i Demokryt z Abdery | |
1. Wstęp | |
2. Dwie zasady rzeczywistości - atom i próżnia | |
3. Wieczny ruch atomów. Zasada koniecznej przyczynowości | |
4. Związki | |
5. Kosmogonia i kosmologia | |
6. Mikrokosmos. Człowiek i dusza | |
7. Uczucia i myśl. Wiedza zmysłowa i rozumowa | |
8. Bogowie | |
9. Etyka i sens życia | |
10. Praktyczny i konwnencjonalny sens języka | |
11. Społeczeństwo, państwo i prawo. Umowny charakter prawa | |
12. Podsumowanie | |
Część IX | |
Eklektyczni filozofowie przyrody | |
1. Wstęp | |
2. Diogenes z Apollonii | |
3. Archelaos z Aten (i Sokrates) | |
Część X | |
Osiągnięcia filozofii archaicznej (przedsofistycznej). Inspiracje | |
1. Wstęp | |
2. Osiągnięcia w objaśnianiu natury | |
3. Boskość w ujęciu filozofii najstarszej | |
4. Możliwość poznania. Krytyczne wątpienie. Zmysły i władza myślenia | |
5. Przyrodnicza rzeczywistość wczesnych filozofów | |
6. Zasada i dusza (psuche). Śmiertelność i nieśmiertelność. Natura i intelekt | |
7. Zmienność natury i współzależność jej elementów. Reguła równowagi | |
8. Samodzielność decydowania o życiu. Uniwersalny porządek i polis. Sprawiedliwość | |
9. Sensowność zmian | |
10. Rewolucyjność filozofii archaicznej | |
Część XI | |
Archaiczne objaśnienia państwa i prawa w ujęciu prafilozofa Solona | |
Część XII | |
Sofiści. Problem naturalnej moralności. Na granicy epoki archaicznej i klasycznej | |
1. Niesofistyczne poszukiwania etyczne w epoce archaicznej | |
2. Ogólna charakterystyka filozofii sofistycznej. Zasada natury człowieka u podstaw filozofii moralnej. Wpływ doświadczenia polis. Retoryka cechą sofistyki | |
3. Koncepcje sofistyczne | |
4. Mistrzowie pierwszego pokolenia sofistów. Wynalazek umowy społecznej. Techniczny i moralny wymiar wiedzy. Nauczanie dzielności | |
5. Naturalistyczna sofistyka (Hippiasz z Elidy i Antyfon) | |
6. Eryści i sofiści-politycy (Krytiasz, Trazymach z Chalcedonu, Kallikles). Prawo silniejszego | |
7. Relacjaphysis - nomos. Problem charakteru państwa i prawa | |
8. Epilog. Ku nowej filozofii | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |