INNE EBOOKI AUTORA
-23%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja stanowi jedyne na polskim rynku wydawniczym kompleksowe omówienie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która zasadniczo zmieni polskie prawo autorskie.
W opracowaniu szczegółowo zaprezentowano regulacje dyrektywy, w tym zwłaszcza dotyczące:
rozszerzenia dozwolonego użytku (eksploatacja tekstów i danych, korzystanie z utworów w działalności dydaktycznej, wykonywanie kopii dla zachowania dziedzictwa kulturowego),
nowego prawa pokrewnego wydawców,
nowych zasad odpowiedzialności i jej wyłączeń dla niektórych dostawców usług udostępniania treści online,
środków ułatwiających zawieranie umów licencyjnych i szerszego dostępu do przedmiotów praw wyłącznych (przepisy dotyczące: utworów niedostępnych w handlu, rozszerzonego zbiorowego zarządu, dostępu do utworów audiowizualnych na platformach, kopii utworów znajdujących się w domenie publicznej),
zasad wynagradzania twórców.
Opracowanie przedstawia kierunek najbliższych zmian polskiego prawa autorskiego i może być użyteczne w pracach legislacyjnych oraz dla sądowej i doktrynalnej interpretacji obowiązującego prawa autorskiego w okresie między datą wejścia dyrektywy w życie (6.06.2019 r.) a datą koniecznej jej implementacji (7.06.2021 r.). Będzie także pomocne przy interpretacji prawa polskiego po upływie terminu implementacji dyrektywy – i to zarówno gdyby zrealizowano ją nowelizacją prawa polskiego, jak i wobec możliwych opóźnień.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników nauki i legislatorów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-802-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów |str. | 13 |
Wstęp |str. | 17 |
Rozdział | 1 |
Wprowadzenie |str. | 21 |
Rozdział | 2 |
Dozwolony użytek |str. | 31 |
2.1. Wprowadzenie (art. 7) |str. | 31 |
2.1.1. Uwagi ogólne |str. | 31 |
2.1.2. Obligatoryjny charakter |str. | 32 |
2.1.3. Stosowanie testu trójstopniowego (art. 7 ust. 2) |str. | 32 |
2.1.4. Ochrona środków technologicznych (art. 7 ust. 2) |str. | 33 |
2.1.5. Bezskuteczność umów ograniczających dozwolony użytek (art. 7 ust. 1) |str. | 35 |
2.1.6. Relacja z wyjątkami i ograniczeniami określonymiw innych dyrektywach (art. 25) |str. | 37 |
2.1.7. Modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku w innych dyrektywach (art. 24) |str. | 39 |
2.2. Eksploracja tekstów i danych (art. 3 i 4) |str. | 40 |
2.2.1. Wprowadzenie |str. | 40 |
2.2.2. Specyfika |str. | 43 |
2.2.3. Użytek badawczy TDM |str. | 48 |
2.2.3.1. Treść i warunki licencji (zasady ogólne) |str. | 48 |
2.2.3.2. Jednostka badawcza i instytucje dziedzictwa kulturowego |str. | 48 |
2.2.3.3. Teksty i dane |str. | 51 |
2.2.3.4. Eksploracja tekstów i danych |str. | 52 |
2.2.3.5. Dostęp zgodny z prawem |str. | 52 |
2.2.3.6. Bezpieczeństwo przechowywanych utworów |str. | 55 |
2.2.3.7. Obligatoryjność badawczego użytku TDM i relacja z postaciami dozwolonego użytku w innych dyrektywach |str. | 58 |
2.2.4. Użytek komercyjny TDM |str. | 61 |
2.2.5. Inne „równoległe” licencje ustawowe |str. | 65 |
2.3. Dozwolony użytek ze względu na nauczanie (art. 5) |str. | 68 |
2.3.1. Uwagi ogólne |str. | 68 |
2.3.2. Elastyczne zasady implementacji art. 5 |str. | 74 |
2.3.2.1. Uwagi ogólne |str. | 74 |
2.3.2.2. Odpłatność licencji |str. | 74 |
2.3.2.3. Pierwszeństwo odpowiednich licencji |str. | 76 |
2.3.2.4. Autorskie prawa osobiste |str. | 78 |
2.3.3. Problemy szczególne |str. | 79 |
2.3.3.1. Co to znaczy „w celu zilustrowania”? |str. | 79 |
2.3.3.2. Legalny użytkownik |str. | 81 |
2.3.3.3. Implementacja do prawa polskiego |str. | 82 |
2.4. Zachowanie dziedzictwa kulturowego (art. 6) |str. | 84 |
Rozdział | 3 |
Przedmioty praw wyłącznych niedostępne w obrocie handlowym (art. 8–11) |str. | 88 |
3.1. Uwagi ogólne |str. | 88 |
3.2. Podstawowe zasady regulacji z art. 8–11 |str. | 90 |
3.2.1. Zakres przedmiotowy |str. | 90 |
3.2.2. Instytucja dziedzictwa kulturowego |str. | 93 |
3.2.3. Podstawa uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. | 93 |
3.2.4. Treść uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. | 96 |
3.2.4.1. Umowa licencyjna i jej warunki |str. | 96 |
3.2.4.2. Dozwolony użytek |str. | 98 |
3.2.5. Obowiązki informacyjne |str. | 100 |
3.2.6. Możliwość „sprzeciwu” uprawnionego podmiotu i jego skutki |str. | 101 |
3.2.7. Diagram Paula Kellera |str. | 103 |
3.3. Zagadnienia szczegółowe |str. | 104 |
3.3.1. Weryfikacja przesłanki „niedostępności” |str. | 104 |
3.3.2. Utwory spoza UE |str. | 105 |
3.3.3. Ochrona dóbr osobistych |str. | 107 |
3.3.4. Utwory niedostępne w handlu a prawo do pierwszego wydania |str. | 107 |
Rozdział | 4 |
Udzielanie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem (art. 12) |str. | 109 |
4.1. Wprowadzenie |str. | 109 |
4.2. Licencje zbiorowe z rozszerzonym skutkiem zgodne z art. 12 ust. 4 |str. | 112 |
4.3. Reprezentatywność OZZ |str. | 114 |
4.4. Ograniczenie zakresu dopuszczalnych licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. | 117 |
4.5. Zabezpieczenie interesów podmiotów, które nie powierzyły OZZ administrowania swymi prawami |str. | 118 |
4.6. Postacie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. | 120 |
Rozdział | 5 |
Mechanizm negocjacyjny w sprawie dostępu do utworów audiowizualnych na platformach wideo na żądanie oraz dostępności tych utworów (art. 13) |str. | 128 |
Rozdział | 6 |
Fotografie obiektów muzealnych (art. 14) |str. | 130 |
Rozdział | 7 |
Prawo pokrewne wydawców prasy (art. 15) |str. | 137 |
7.1. Uwagi ogólne |str. | 137 |
7.2. Przepisy dyrektywy |str. | 138 |
7.3. Problemy szczególne |str. | 149 |
7.3.1. Celowość ustanowienia nowego prawa pokrewnego |str. | 149 |
7.3.2. Publikacja prasowa a przedmiot praw wyłącznych |str. | 154 |
7.3.3. Znaczenie prawa do zwielokrotnienia |str. | 155 |
7.3.4. Bardzo krótkie fragmenty |str. | 159 |
7.3.5. Implementacja wymogu odpowiedniego stosowania do prawa pokrewnego przepisów dotyczących dozwolonego użytku |str. | 164 |
7.3.6. Dozwolony użytek jako podstawa ograniczania prawa wydawców (przeglądy prasy i cytat) |str. | 168 |
7.3.7. Link, hyperlink i embedowanie |str. | 173 |
7.3.8. Partycypowanie przez twórców w przychodach z prawa pokrewnego wydawców |str. | 177 |
7.3.9. Prawo pokrewne wydawców a inne regulacje przyjęte w dyrektywie |str. | 179 |
7.4. Zagadnienia konstrukcyjne |str. | 181 |
7.5. Implementacja dyrektywy |str. | 186 |
7.6. Wnioski |str. | 192 |
Rozdział | 8 |
Prawo wydawcy do partycypowania w godziwej rekompensacie z tytułu dozwolonego użytku (art. 16) |str. | 195 |
Rozdział | 9 |
Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online (art. 17) |str. | 201 |
9.1. Wprowadzenie |str. | 201 |
9.2. Treść dyrektywy |str. | 206 |
9.2.1. Definicja „dostawcy usług udostępniania treści online” |str. | 206 |
9.2.2. Kwalifikacja prawna hostingu z art. 17 |str. | 213 |
9.2.3. Obowiązek uzyskania zezwolenia na korzystanie z utworów przez DUUTO od podmiotów uprawnionych |str. | 216 |
9.2.4. Dozwolony użytek |str. | 229 |
9.2.5. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO |str. | 236 |
9.2.5.1. Zasady generalne |str. | 236 |
9.2.5.2. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO – regulacje szczególne |str. | 240 |
9.2.5.3. Artykuł 17 w ujęciu Eleonory Rosati |str. | 241 |
9.3. Zagadnienia szczególne |str. | 242 |
9.3.1. Celowość uchwalenia art. 17 |str. | 242 |
9.3.2. Obowiązek filtrowania treści przez DUUTO |str. | 246 |
9.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów |str. | 254 |
9.3.3.1. Uwagi ogólne |str. | 254 |
9.3.3.2. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów a skargi dostawców treści |str. | 255 |
9.3.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów przez DUUTO a dozwolony użytek |str. | 257 |
9.3.3.3.1. Uwagi ogólne |str. | 257 |
9.3.3.3.2. Proponowane sposoby implementacji dyrektywy nakierowane na ograniczenie nadmiernego blokowania dostępu do rozpowszechnianych utworów |str. | 260 |
9.3.3.3.3. Propozycja sposobu implementacji art. 17 ze względu na zapewnienie dozwolonego użytku w słusznym zakresie |str. | 272 |
9.3.4. Zasada terytorialności i prawo właściwe |str. | 278 |
9.3.5. Artykuł 17 i „monetyzacja” |str. | 280 |
9.4. Relacja art. 17 z regulacjami z innych dyrektyw |str. | 282 |
9.4.1. Uwagi ogólne |str. | 282 |
9.4.2. Naruszenie prawa do publicznego udostępniania na gruncie art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 dyrektywy 2001/29 |str. | 284 |
9.4.3. Relacja art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29 |str. | 287 |
9.4.4. Relacja art. 17 ust. 3 dyrektywy 2019/790 i art. 14 ust. 1 dyrektywy o handlu elektronicznym (2000/31) |str. | 296 |
9.4.5. Uwaga końcowa |str. | 301 |
9.5. Udostępnianie treści online – podmioty naruszające prawa wyłączne |str. | 304 |
9.6. Wnioski |str. | 307 |
Rozdział | 10 |
Umowy (art. 18–23) |str. | 311 |
10.1. Wprowadzenie |str. | 311 |
10.2. Odpowiednie i proporcjonalne wynagrodzenie (art. 18) |str. | 322 |
10.2.1. Uwagi ogólne |str. | 322 |
10.2.2. Problemy i wątpliwości |str. | 326 |
10.3. Klauzula bestsellerowa (art. 20) |str. | 333 |
10.3.1. Uwagi ogólne |str. | 333 |
10.3.2. Problemy i wątpliwości |str. | 335 |
10.4. „Prawo do odwołania” (art. 22) |str. | 338 |
10.4.1. Uwagi ogólne |str. | 338 |
10.4.2. Problemy i wątpliwości |str. | 340 |
10.5. Obowiązek przejrzystości (art. 19) |str. | 343 |
10.5.1. Uwagi ogólne |str. | 343 |
10.5.2. Problemy i wątpliwości |str. | 346 |
10.6. Alternatywna procedura rozstrzygania sporów (art. 21) |str. | 349 |
Rozdział | 11 |
Inne dyrektywy – wzmianka |str. | 351 |
11.1. Wprowadzenie |str. | 351 |
11.2. Dyrektywa 2019/789 |str. | 351 |
11.2.1. Uwagi ogólne |str. | 351 |
11.2.2. Zasada państwa pochodzenia dla dodatkowych usług online świadczonych przez organizacje radiowe i telewizyjne |str. | 353 |
11.2.3. Reemisja programów telewizyjnych i radiowych |str. | 355 |
11.2.4. Transmisja programów w drodze wprowadzania bezpośredniego |str. | 356 |
11.3. Dyrektywa 2019/770 |str. | 357 |
11.4. Dyrektywa 2019/1024 |str. | 359 |
Rozdział | 12 |
Wnioski końcowe w sprawie implementacji dyrektywy 2019/790 do prawa polskiego |str. | 362 |
Bibliografia |str. | 367 |
Strony internetowe |str. | 385 |