INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
„Czy Kaliope, która opisuje życie miłosne swoich afrodyt i persefon – non stop zajmuje się ich seksem – jest świadoma tego, że stale przegrywa?”. Dlaczego autorki prozy skupionej na relacjach intymnych kobiety współczesnej tylko w drodze wyjątku od reguły kreują świat szczęsnych doznań i dlaczego tak rzadko czynią to w sposób kunsztowny?
Eros i narracja, czyli wątek i osnowa w refleksji nad literackimi obrazami kobiecości: studium erotyki jako sfery doświadczeń kobiety spotyka się w tych szkicach z analizą sposobów opowiadania w powieściach autorek z krajów języka niemieckiego i z Polski, od Elfriede Jelinek i Juli Zeh po Joannę Bator i Manuelę Gretkowską.
Zamysłowi eseistycznemu patronuje Kaliope, która dowiodła mądrości życiowej, rozstrzygając spór Afrodyty i Persefony o mężczyznę. A jednocześnie jako muza poezji epickiej niezmiennie imponuje znawstwem literackim. Proza, o której tu mowa, to dobry powód, żeby zajrzeć Kaliope przez ramię: co tam wypisała rylcem na tabliczce.
Andrzej Kopacki (1959) – filolog. Pracuje na Uniwersytecie Warszawskim i w redakcji „Literatury na Świecie”. Pisze głównie eseje i wiersze. Jest autorem wielu przekładów z literatury niemieckojęzycznej.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 238 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Oficyna Naukowa |
ISBN-13 | 978-83-66056-66-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Trzy siostry / | 9 |
Ta cudowna nienawiść. O powieści Elfriede Jelinek Pianistka / | 13 |
Kompozycja a seksualność. Minimundus z klocków lego – 15; Ironizacja, czyli wymiana płynów – 23; Gwałt na języku. Nienawiść – | 29 |
Glosa I / | 34 |
O co Holofernes gra z Judytą? O powieści Juli Zeh Instynkt gry / | 35 |
Ich troje – 35; Język gry – 38; Tricksterka narracja. Między życiem a dziełem – 40; Musil. Funkcje intertekstualności w systemie narracji – 45; Erotyka a strategia gry. Paradoks podwójnej implikacji – 49; Procedury. Cel gry – 51; Od pornografii do przeżycia. Zmiana w ciągu iteracyjnym – 54; Lekkomyślne solo – | 58 |
Żółte światło na mankiecie. O powieści Juli Zeh Czas zerowy / | 60 |
Nowe stosunki sił – 60; Seks na plaży. Sprawco-ofiary – 62; Życie jako powieść kryminalna – 65; Bystra prawniczka – | 67 |
Glosa II / | 69 |
Wszyscy mężczyźni Marianny. O powieści Sabine Gruber Uzurpacja / | 72 |
Paradoks elokwencji. Doskonała symetria – 72; „Znowu podłączą mnie do życia” – | 80 |
Atropos, Wielka Krawcowa. O powieści Sabine Gruber Przez noc / | 84 |
Nie oparzyć sobie nawet palców – 84; Lekkie drżenie, coraz silniejsza wibracja – 87; My, przerobione istoty – | 91 |
Glosa III / | 93 |
Opowieść błękitnego notatnika. O powieści Laury Freudenthaler Historia o duchach / | 95 |
Anna i inni. Faktura opowieści (1) – 95; Erotyka. W aliansie z widmem kochanki – 97; Rozchwianie świata. Fikcja A i B – 100; Zaploty. Faktura opowieści (2) – | 104 |
„Carter” – cytat bęcwała. O powieści Ally Klein Carter / | 107 |
N. i inni. Historia intymna, niekoniecznie spolegliwa – 107; Voyeuryzm. Referencje komplementarne – 111; Warunkiem jest śmierć – | 116 |
Glosa IV / | 120 |
Gdyby Jezus był kobietą, czyli nauka chodzenia. O powieści Monique Schwitter Jedno w drugim / | 122 |
Świecka ewangelia i matrioszka – 122; Wzór z fizyki ciała erotycznego – 124; Apostolskie role – 129; Odejścia i przyjścia. Ondynowe ślady – 132; Jedno w drugim – | 143 |
Dafne, żywa litera. O powieści Dagmar Leupold Eden Plaza / | 146 |
Gwarancja szczęścia erotycznego – 146; Harmonie – 150; Coś w rodzaju prapisma. Rozkosz w języku (1) – 153; Enigma prawdziwości. Rozkosz w języku (2) – 156; Kamienny amulet. Dafne w drzewie laurowym – | 161 |
Glosa V / | 164 |
Sekwoje, klasztor, barbecue. O powieści Antje Rávic Strubel W serdecznych kniejach / | 167 |
Topographia cum figuris – 167; Mężczyźni – 169; Miłość, seks, związek – 171; Narratologia. Sekwoje – 174; Narratologia. Klasztor – | 176 |
Bat w jej ręku. O powieści Joanny Bator Kobieta / | 181 |
Jak w porządnej historii – 181; W sieci teorematów. Pojednania nie będzie – 183; Zabawy w nieńki. Beznadziejne wszystko jedno – 186; Łatwy znak – | 194 |
Uogólniona w parametrach. O powieści Grażyny Plebanek Bokserka / | 196 |
Los guzika. Role narracyjne – 197; Parametry konstrukcji – 200; Obżarstwo seksualne – 202; „Boksować. Szukać czegoś prawdziwego” – 206; Liczman miłość – 207; Like a rolling stone – | 213 |
„Zjem grzecznie mój tampon, żeby z krwi usechł strup dziewictwa” O powieści Manueli Gretkowskiej Kobieta i mężczyźni / | 215 |
Leki w moczu, czyli seks jako narzędzie diagnostyczne – 216; Miłość: robacze szczęście – 221; Wszystko gotowe – | 225 |
Glosa VII (komparatystyczna) / | 226 |
Glosa VIII (ostatnia) / | 233 |
234 Indeks osób | |
237 Nota bibliograficzna | |