Grzeczność w komunikacji językowej

Grzeczność w komunikacji językowej

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praktyczny podręcznik poświęcony grzeczności językowej w komunikacji interpersonalnej, publicznej i masowej.

Książka:

- ujmuje grzeczność w aspekcie opisowym oraz normatywnym,
- charakteryzuje zmiany, jakie zaszły w polskiej etykiecie językowej po 1989 roku,
- odwołuje się do przykładów autentycznych wypowiedzi,
- uczy, jak nie popełnić faux pas
Publikacja polecana studentom kierunków filologicznych, dziennikarstwa, zarządzania i marketingu oraz kulturoznawstwa, a także wszystkim osobom, które dbają o grzeczność w kontaktach zawodowych i prywatnych.


Rok wydania2008
Liczba stron168
KategoriaKultura języka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14981-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  I. Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne    11
    1. Etykieta (grzeczność) językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro — piękno — prawda    11
    2. Grzeczność językowa, grzeczność niejęzykowa. Zasada stosowności pragmatycznej w zachowaniach grzecznościowych    13
    3. Grzeczność jako zasada współpracy konwersacyjnej. Grzeczność jako gra — strategie grzeczności. Grzeczność jako przejaw kompetencji komunikacyjnej (kulturowej)    19
    4. Polskie normy grzecznościowe na tle innych kultur    22
    5. Zmiany w polskiej grzeczności po roku 1989    26
  II. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym (w bezpośrednich rozmowach)    35
    1. Relacje na ty    36
    2. Relacje na pan, pani    44
    3. Próby tworzenia relacji pośrednich między ty a pan, pani    47
    4. Formuły powitań i pożegnań jako próby tworzenia relacji pośrednich    51
  III. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalno-medialnym (przy użyciu telefonu, domofonu, internetu, listu)    55
    1. Rozmowy telefoniczne    56
    2. Rozmowy przez domofon    66
    3. Komunikowanie za pomocą SMS-ów    68
    4. Korespondencja elektroniczna (e-mailowa)    70
    5. Rozmowy w sieci. Na przykładzie komunikatorów i czatów    76
    6. Korespondencja tradycyjna — listy, kartki pocztowe    82
  IV. Grzeczność w komunikowaniu publicznym i komunikowaniu publicznym zapośredniczonym publiczno-masowym (w wystąpieniach publicznych na żywo oraz utrwalonych i odtwarzanych przez media)    91
    1. Przemówienia    93
    2. Wykłady    98
    3. Referaty    101
    4. Pogadanki, prelekcje, odczyty    104
    5. Dyskusje, spory    106
  V. Grzeczność w komunikowaniu masowym    114
    1. Radio, telewizja    115
      Formy kontaktu z odbiorcą    115
      Gość w studio    128
      Programy telewizyjne typu talk-show    139
    2. Prasa    145
    3. Książki    152
  VI. Podsumowanie. Obraz grzeczności przełomu wieków    156
  Wykaz przytaczanej literatury przedmiotu    161
RozwińZwiń