INNE EBOOKI AUTORA
-38%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Odrodzenie myśli teologicznej, które dokonało się w kręgu emigracji rosyjskiej w połowie XX w., sprawiło, że rosyjska – i prawosławna w ogóle – refleksja religijna zaczęła się rozwijać zgodnie z hasłem G. Fłorowskiego – „powrotu do Ojców Kościoła”. Ten ruch w stronę ortodoksyjnej, bizantyjskiej myśli filozoficzno-teologicznej umożliwił prawosławnym myślicielom współczesną recepcję ich bizantyjskich źródeł i odnowienie dyskursu wschodniochrześcijańskiego w jego czystej formie. Wybitnymi reprezentantami tego nurtu są Siergiej Chorużyj i Władimir Bibichin. Pierwszy stworzył – i do dziś rozwija – koncepcję „antropologii synergicznej”. Drugi, konsekwentnie wracając „do źródeł”, uznał, że myślenie odzyska autentyczny kształt tylko wtedy, gdy do myśli współczesnej wróci starożytność.
Łukasz Leonkiewicz – doktor filozofii, absolwent Instytutu Filozofii UW oraz Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, filozof i teolog prawosławny. Od 2010 roku wykładowca w Prawosławnym Seminarium Duchownym, nauczyciel filozofii i etyki, od 2015 roku pracownik nieetatowy Instytutu Filozofii UW, diakon w cerkwi św. Jana Klimaka w Warszawie. Autor licznych artykułów i tłumaczeń w czasopismach naukowych i popularnych, dotyczących filozofii rosyjskiej i teologii prawosławnej. Tłumacz z języka rosyjskiego Imperium peryferii B. Kagarlickiego oraz albumu Ikony rosyjskie.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-55-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
Część I | |
Ciągłość tradycji | |
Tradycja bizantyjska w myśli rosyjskiej | |
Rozdział I. Myśl prawosławna a rosyjska filozofia religijna | 19 |
1. Prawosławny charakter myśli rosyjskiej | 22 |
2. Synteza neopatrystyczna | 33 |
3. Dyskurs wschodniochrześcijański | 46 |
Rozdział II. Raczej Zachód niż Wschód – filozoficzny charakter myśli rosyjskiej | 60 |
1. Neoplatonizm | 62 |
2. (Neo)platoński charakter myśli prawosławnej? | 67 |
Rozdział III. Postrenesans | 73 |
Część II | |
Między neoplatonizmem a palamizmem | |
Rozdział I. Neoplatonizm a chrześcijaństwo w aspekcie praktycznym | 84 |
1. Plotyn i jego następcy | 88 |
2. Julian Apostata | 91 |
3. Pseudo-Dionizy | 93 |
4. „Anatematyzowanie filozofii” | 96 |
Rozdział II. Plotyn i Palamas | 112 |
1. Bog Plotyna i Bog Palamasa | 113 |
Rozdział III. Neoplatonizm Fłorienskiego i Bułgakowa a teologia hezychastyczna | 150 |
1. Bog w kulcie | 151 |
2. Sofia czy energie? | 155 |
3. Pożegnanie z neoplatonizmem | 160 |
Rozdział IV. Co, jeśli nie neoplatonizm? | 164 |
1. Zwrot w stronę arystotelizmu | 164 |
2. Od marzeń do myślenia | 168 |
Rozdział V. Filozofia i teologia ortodoksyjna | 172 |
Część III | |
Postrenesans rosyjski | |
Rozdział I. Filozofia rosyjska czy filozofia w ogóle? | 183 |
1. Stosunek do filozofii Srebrnego Wieku | 185 |
Rozdział II. Filozofia Siergieja Chorużyja w perspektywie teologicznej | 189 |
1. Rosyjski Diogenes | 190 |
2. Antropologia synergiczna | 205 |
Rozdział III. Władimir Bibichin i rosyjski postheideggeryzm | 218 |
1. Świat Bibichina | 222 |
2. Srogość filozofii | 225 |
3. Arystoteles – Rozanow | 226 |
4. Świat | 228 |
5. Obecność i wydarzenie | 231 |
6. Własność | 232 |
7. Energia | 235 |
Zakończenie | 249 |
Dodatki | |
Siergiej Chorużyj, Dość niespodziewane pokrewieństwo: praktyka duchowa | |
i analityka egzystencjalna | 255 |
Siergiej Chorużyj, Antropologia transformacyjna oczami antropologii | |
synergicznej (ku kwestii Postczłowieka) | 271 |
Władimir Bibichin, Heidegger | 288 |
Bibliografia | 301 |
Indeks osób | 311 |