Postrenesans rosyjski

-38%

Postrenesans rosyjski

Kierunki i perspektywy rozwoju współczesnej filozofii rosyjskiej na przykładzie koncepcji W. Bibichina i S. Chorużyja

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,32  36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 36,00 zł (-38%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,32 zł  


22,32

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Odrodzenie myśli teologicznej, które dokonało się w kręgu emigracji rosyjskiej w połowie XX w., sprawiło, że rosyjska – i prawosławna w ogóle – refleksja religijna zaczęła się rozwijać zgodnie z hasłem G. Fłorowskiego – „powrotu do Ojców Kościoła”. Ten ruch w stronę ortodoksyjnej, bizantyjskiej myśli filozoficzno-teologicznej umożliwił prawosławnym myślicielom współczesną recepcję ich bizantyjskich źródeł i odnowienie dyskursu wschodniochrześcijańskiego w jego czystej formie. Wybitnymi reprezentantami tego nurtu są Siergiej Chorużyj i Władimir Bibichin. Pierwszy stworzył – i do dziś rozwija – koncepcję „antropologii synergicznej”. Drugi, konsekwentnie wracając „do źródeł”, uznał, że myślenie odzyska autentyczny kształt tylko wtedy, gdy do myśli współczesnej wróci starożytność.


Łukasz Leonkiewicz – doktor filozofii, absolwent Instytutu Filozofii UW oraz Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, filozof i teolog prawosławny. Od 2010 roku wykładowca w Prawosławnym Seminarium Duchownym, nauczyciel filozofii i etyki, od 2015 roku pracownik nieetatowy Instytutu Filozofii UW, diakon w cerkwi św. Jana Klimaka w Warszawie. Autor licznych artykułów i tłumaczeń w czasopismach naukowych i popularnych, dotyczących filozofii rosyjskiej i teologii prawosławnej. Tłumacz z języka rosyjskiego Imperium peryferii B. Kagarlickiego oraz albumu Ikony rosyjskie.


Rok wydania2019
Liczba stron316
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-55-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp     7
  Część I
  Ciągłość tradycji
  Tradycja bizantyjska w myśli rosyjskiej
  Rozdział I. Myśl prawosławna a rosyjska filozofia religijna     19
  1. Prawosławny charakter myśli rosyjskiej     22
  2. Synteza neopatrystyczna     33
  3. Dyskurs wschodniochrześcijański     46
  Rozdział II. Raczej Zachód niż Wschód – filozoficzny charakter myśli rosyjskiej     60
  1. Neoplatonizm     62
  2. (Neo)platoński charakter myśli prawosławnej?     67
  Rozdział III. Postrenesans     73
  Część II
  Między neoplatonizmem a palamizmem
  Rozdział I. Neoplatonizm a chrześcijaństwo w aspekcie praktycznym     84
  1. Plotyn i jego następcy    88
  2. Julian Apostata     91
  3. Pseudo-Dionizy     93
  4. „Anatematyzowanie filozofii”     96
  Rozdział II. Plotyn i Palamas     112
  1. Bog Plotyna i Bog Palamasa     113
  Rozdział III. Neoplatonizm Fłorienskiego i Bułgakowa a teologia hezychastyczna     150
  1. Bog w kulcie     151
  2. Sofia czy energie?     155
  3. Pożegnanie z neoplatonizmem     160
  Rozdział IV. Co, jeśli nie neoplatonizm?     164
  1. Zwrot w stronę arystotelizmu     164
  2. Od marzeń do myślenia     168
  Rozdział V. Filozofia i teologia ortodoksyjna     172
  Część III
  Postrenesans rosyjski
  Rozdział I. Filozofia rosyjska czy filozofia w ogóle?     183
  1. Stosunek do filozofii Srebrnego Wieku    185
  Rozdział II. Filozofia Siergieja Chorużyja w perspektywie teologicznej     189
  1. Rosyjski Diogenes     190
  2. Antropologia synergiczna     205
  Rozdział III. Władimir Bibichin i rosyjski postheideggeryzm     218
  1. Świat Bibichina     222
  2. Srogość filozofii     225
  3. Arystoteles – Rozanow     226
  4. Świat     228
  5. Obecność i wydarzenie     231
  6. Własność     232
  7. Energia     235
  Zakończenie     249
  Dodatki
  Siergiej Chorużyj, Dość niespodziewane pokrewieństwo: praktyka duchowa
  i analityka egzystencjalna     255
  Siergiej Chorużyj, Antropologia transformacyjna oczami antropologii
  synergicznej (ku kwestii Postczłowieka)     271
  Władimir Bibichin, Heidegger     288
  Bibliografia     301
  Indeks osób     311
RozwińZwiń