Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej

-22%

Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,64  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,56 zł  


29,64

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy producenci leków wymyślają nowe choroby?
Czy nauka może działać dla zysku?
Co odróżnia konflikty interesów od korupcji?


Autorka przedstawia te i inne kontrowersyjne praktyki w branży farmaceutycznej. Pisze o nagannych formach komercjalizacji wiedzy, lobbingu firm farmaceutycznych oraz marketingu produktów zdrowotnych. Równolegle analizuje biopolityczne aspekty tych praktyk i poddaje je pogłębionej ocenie etycznej.


Autorka odważnie formułuje problemy moralne, społeczne i polityczne związane z działalnością przemysłu farmaceutycznego, co w kontekście siły korporacji farmaceutycznych i wielkości analizowanej branży zasługuje na najwyższe uznanie.


dr hab. Aleksandra Derra


Podjęte zagadnienia są przedstawione kompetentnie, świadczą o bardzo dobrym warsztacie badawczym, orientacji w ogromnym materiale źródłowym i wiedzy z zakresu socjologii, filozofii politycznej, etyki. (…) Ocena działalności firm farmaceutycznych jest wyważona, poparta analizą bogatego materiału faktograficznego i znajomością obszernej literatury naukowej.


dr hab. Danuta Ślęczek-Czakon


Emilia Kaczmarek – doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, asystent w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Centrum Bioetyki i Bioprawa UW, autorka książki Co to właściwie jest ten dżender? I inne felietony (2017) – zbioru esejów o tematyce bioetycznej, publicystka „Kultury Liberalnej”. W latach 2016-2018 realizowała grant Narodowego Centrum Nauki poświęcony etycznym aspektom działalności przemysłu farmaceutycznego.


Rok wydania2020
Liczba stron310
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-48-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wykaz skrótów     9
  Wprowadzenie     11
  1. Po co powstała ta książka?     11
  2. Struktura książki i opis metody     13
  1. Nowa biopolityka     19
  1.1. Pojęcie biopolityki     19
  1.2. Nikolas Rose i nowa biopolityka     24
  1.2.1. Odejście od nazistowskiej eugeniki     25
  1.2.2. Urynkowienie biopolityki     33
  1.2.3. Bios staje się zoe     39
  2. Komercjalizacja wiedzy w sektorze lekowym     47
  2.1. Komercjalizacja wiedzy – praktyki     47
  2.1.1. Czym jest komercjalizacja?     47
  2.1.2. Patentowanie leków     49
  2.1.3. Ochrona własności intelektualnej a ceny leków     55
  2.1.4. Ochrona własności intelektualnej a choroby zaniedbane    60
  2.1.5. Ochrona własności intelektualnej a (nie)publikowanie
  wyników badań klinicznych     62
  2.2. Komercjalizacja wiedzy – analiza     68
  2.2.1. „Biopolityka staje się bioekonomią”     68
  2.2.2. Wiedza i życie jako biowartość     71
  2.2.3. Biogospodarka w dobie globalnych nierówności     76
  2.3. Komercjalizacja wiedzy – ocena     79
  2.3.1. Komercjalizacja wiedzy – konsekwencje     79
  2.3.2. Komercjalizacja wiedzy a etos nauki     85
  3. Lobbing przemysłu farmaceutycznego     103
  3.1. Lobbing – praktyki     103
  3.1.1. Czym jest lobbing?     103
  3.1.2. Typologia lobbingu     105
  3.1.3. Lobbing przemysłu farmaceutycznego – metody, cele i koszty     108
  3.2. Lobbing – analiza     112
  3.2.1. Decentralizacja biopolityki     112
  3.2.2. Biologiczni obywatele     115
  3.3. Lobbing − ocena     119
  3.3.1. Ocena moralna lobbingu – argumenty z konsekwencji     120
  3.3.2. Lobbing a modele dochodzenia do dobra wspólnego w demokracji     125
  4. Marketing w sektorze lekowym     133
  4.1. Marketing – praktyki     133
  4.1.1. Czym jest marketing farmaceutyczny?     133
  4.1.2. Reklama kierowana do publicznej wiadomości     134
  4.1.3. Działalność przedstawicieli medycznych     139
  4.1.4. Marketing treści i inne formy ukrytej reklamy     148
  4.2. Marketing – analiza     154
  4.2.1. Promowanie leków a zjawisko medykalizacji i kultu zdrowia     154
  4.2.2. Dyskurs ochrony zdrowia – molekularyzacja     160
  4.2.3. Dyskurs ochrony zdrowia – biologiczna odpowiedzialność     163
  4.3. Marketing – ocena     166
  4.3.1. Konflikty interesów w strategiach marketingowych     167
  4.3.1.1. Konflikty interesów – argumenty z konsekwencji     168
  4.3.1.2. Konflikty interesów a rola bezstronności
  w medycynie     179
  4.3.2. Etyka wobec medykalizacji i kultu zdrowia     188
  4.3.2.1. Ocena skutków medykalizacji i definicje zdrowia     188
  4.3.2.2. Kult zdrowia a granice odpowiedzialności za własne zdrowie     207
  5. Zapobieganie nadużyciom w sektorze farmaceutycznym.
  Proponowane zmiany instytucjonalne i prawne     215
  5.1. Przeprowadzenie badań nad efektywnością alternatywnych
  wobec systemu patentowego rozwiązań stymulujących medyczne
  innowacje. Przykład: nagrody zamiast patentów     217
  5.2. Zmiana prawa regulującego lobbing w Polsce,
  w tym stworzenie obowiązkowego rejestru wszystkich lobbystów.
  Przykład: obowiązkowy europejski rejestr służący przejrzystości
  (w trakcie negocjacji)     219
  5.3. Stosowanie wysokich kar finansowych za łamanie obowiązujących
  przepisów regulujących różne formy marketingu.
  Przykład: nałożenie przez UOKiK kary w wysokości niemal
  26 milionów złotych za reklamę wprowadzającą w błąd     222
  5.4. Stworzenie ogólnoeuropejskiej, publicznie dostępnej internetowej bazy
  danych w celu ujawniania konfliktów interesów w sektorze ochrony
  zdrowia. Przykład: amerykańska baza Open Payments website     223
  5.5. Tworzenie bezstronnych źródeł wiedzy o lekach i umożliwianie
  przedstawicielom zawodów medycznych oraz pacjentom dostępu
  do tych źródeł. Przykład: Cochrane Library     228
  Aneks I. Studium przypadku. Relacje między firmami farmaceutycznymi
  a organizacjami pacjentów w Polsce – szansa czy zagrożenie?     231
  Aneks II. Studium przypadku. Zespół niespokojnych nóg a zjawisko
  promowania chorób jako złożona strategia marketingowa     250
  Bibliografia     261
  Indeks nazwisk     301
RozwińZwiń