Od mózgu do umysłu

Jak powstaje nasz wewnętrzny świat

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,86 zł (-22%)  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Znakomite wprowadzenie do neuronauki, prezentujące aktualny stan wiedzy na temat pracy mózgu, opisujące sposób, w jaki narząd ten odbiera i przetwarza docierające do niego informacje. Lektura obowiązkowa dla studentów psychologii, biologii i medycyny.


Świetnie napisana, opatrzona licznymi ilustracjami książka ta jest doskonałym źródłem informacji również dla studentów i badaczy z innych dziedzin niż psychologia kognitywna i neurobiologia, takich jak filozofia, informatyka i teoria poznania. Porywające przedstawienie nieustannej i w większości nieuświadamianej aktywności mózgu i jego umysłowej esencji - fascynujące także dla wszystkich czytelników zainteresowanych procesami myślenia, emocji i percepcji oraz poszukujących odpowiedzi na pytanie, do jakiego stopnia świat naszego mózgu jest światem rzeczywistym.


Wewnątrz mojej głowy znajduje się niezwykłe urządzenie, które wyręcza mnie w codziennych obowiązkach. Jest jeszcze lepsze od zmywarki do naczyń czy kalkulatora, bo uwalnia mnie od żmudnej konieczności ciągłego rozpoznawania otaczających mnie przedmiotów, a nawet od potrzeby nieustannego kontrolowania własnych ruchów. To mój mózg. Dzięki niemu mogę skoncentrować się na sprawach naprawdę istotnych: nawiązywaniu nowych przyjaźni i wymianie myśli. Rzecz jasna, mózg nie tylko oszczędza mi uciążliwej pracy. Tworzy "ja", które zostaje umieszczone w świecie społecznym. Sprawia, że mogę dzielić się życiem umysłowym z przyjaciółmi, dzięki czemu razem mamy szansę stworzyć coś, do czego nie byłoby zdolne żadne z nas z osobna. Niniejsza książka wyjaśnia, jak mózg dokonuje tych magicznych sztuczek.
(Z Przedmowy)


Anna i Marek Binderowie zostali laureatami Nagrody im. Kuryłowiczów.


An excellent introduction to neuroscience, presenting the current knowledge about the brain work, describing how this organ receives and processes incoming information. The book, brilliantly written, with numerous illustrations, is compulsory reading for students and researchers in psychology, biology, medicine, philosophy, computer science and cognitive theory. It will also be fascinating for all the readers interested in mental processes, emotions and perceptions, and seeking the answers to the question about the extent to which the world of our brain is real.


Rok wydania2011
Liczba stron240
KategoriaPsychologia
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczenieAnna Binder, Marek Binder
ISBN-13978-83-235-2745-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    8
  Przedmowa    9
  Podziękowania    11
  
  Prolog. Prawdziwi naukowcy nie badają umysłu    13
  Lęk psychologa przed przyjęciami    13
  Nauka twarda i nauka miękka    15
  Nauka twarda – obiektywna, nauka miękka – subiektywna    16
  Czy wielka nauka może uratować naukę miękką?    18
  Pomiar aktywności umysłowej    21
  Jak umysłowe może wyłonić się z fizycznego?    27
  Potrafię czytać w twoich myślach    28
  Jak mózg tworzy świat    28
  
  Część I. Rozszyfrowywanie złudzeń mózgu
  1. Podpowiedzi od uszkodzonego mózgu    33
  Uzmysławianie sobie świata fizycznego    33
  Umysł a mózg    34
  Kiedy mózg nie wie    36
  Kiedy mózg wie, ale nic nie mówi    39
  Kiedy mózg kłamie    41
  W jaki sposób mózg tworzy fałszywą wiedzę    43
  Jak sprawić, by mózg cię okłamywał    46
  Sprawdzanie realności naszych doświadczeń    48
  Skąd wiemy, co jest realne?    49
  
  2. Co normalny mózg mówi nam o świecie    52
  Złudzenia świadomości    52
  Nasz skryty mózg    56
  Nasz przekłamujący mózg    59
  Nasz twórczy mózg    62
  
  3. Co mózg mówi nam o naszych ciałach    72
  Uprzywilejowany dostęp?    72
  Gdzie leży granica?    72
  Nie wiemy, co robimy    74
  Kto sprawuje kontrolę?    76
  Mój mózg może doskonale działać beze mnie    78
  Fantomy w mózgu    80
  Ze mną wszystko w porządku    84
  Kto to robi?    85
  Gdzie jest „ty”?    87
  
  Część II. Jak mózg to robi
  4. Przewidywanie przyszłości    95
  Wzorce nagrody i kary    95
  Jak mózg zakorzenia nas w świecie, a potem nas w nim ukrywa    110
  Poczucie kontroli    114
  Kiedy system zawodzi    117
  Niewidzialny protagonista w centrum świata    119
  
  5. Nasza percepcja świata to fantazja, która pokrywa się
  z rzeczywistością    121
  Dzięki pracy mózgu percepcja świata fizycznego jest łatwa    121
  Rewolucja informacyjna    122
  Co naprawdę umieją inteligentne maszyny?    126
  Problem z teorią informacji    127
  Pastor Thomas Bayes    129
  Idealny obserwator bayesowski    133
  Jak mózg bayesowski może tworzyć modele świata    134
  Czy w pokoju jest nosorożec?    135
  Skąd pochodzi wiedza wstępna?    137
  Jak działanie mówi nam coś o świecie    139
  Treścią percepcji nie jest świat, lecz stworzony przez mózg model świata    141
  Kolor jest w mózgu, nie w świecie    143
  Percepcja to fantazja, która pokrywa się z rzeczywistością    144
  Nie jesteśmy niewolnikami naszych zmysłów    144
  Skąd zatem wiemy, co jest rzeczywiste?    145
  Wyobraźnia jest okropnie nudna    146
  
  6. Jak mózgi modelują umysły    148
  Ruch biologiczny: jak poruszają się istoty żywe    149
  Jak ruch może zdradzać zamiary    150
  Naśladowanie    153
  Naśladowanie: spostrzeganie celów innych ludzi    154
  Ludzie i roboty    156
  Empatia    158
  Poczucie bycia sprawcą    160
  Problem z uprzywilejowanym dostępem    164
  Iluzje bycia sprawcą     165
  Halucynacje na temat innych sprawców    166
  
  Część III. Kultura i mózg
  7 Wspólnota umysłów – jak mózg tworzy kulturę
  Problem przekładu    171
  Znaczenia i cele    173
  Problem odwrotny    174
  Wiedza a priori a uprzedzenia    175
  Co on zrobi za chwilę?    176
  Inni ludzie są zaraźliwi    177
  Komunikacja to coś więcej niż mówienie    178
  Nauczanie to nie tylko pokazywanie wzoru do naśladowania    179
  Domykanie pętli    181
  Trzonki do wideł: Dwóch Ronniech domyka pętlę (w końcu)    182
  Pełne domknięcie pętli    183
  Wiedzą można się dzielić    183
  Wiedza to władza    185
  Prawda    187
  
  Epilog. Ja i mój mózg    192
  Chris Frith i ja    192
  Poszukiwanie woli w mózgu    193
  Gdzie jest góra w kontroli odgórnej?    194
  Homunkulus    196
  To nie jest książka o świadomości    197
  Dlaczego ludzie są tacy mili (jeżeli traktuje się ich sprawiedliwie)?    197
  Nawet złudzenie ma swoją funkcję    199
  Świadectwa    202
  Źródła ilustracji i cytatów    225
  Indeks haseł    232
  Indeks nazwisk    239
RozwińZwiń