Centrum - Peryferia - Naród

Uwarunkowania w Polsce i w Niemczech w XIX i na początku XX wieku

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jaki wizerunek regionu peryferyjnego (Podlasia i Dolnych Łużyc) kreowano w obszarach centralnych, odpowiednio w dyskursach niemieckim i polskim, w XIX i na początku XX wieku? Jak kształtował się wpływ centrum na peryferia? W jakich momentach region peryferyjny stawał się istotny dla środowisk zewnętrznych? Jakie wątki historyczne, kulturowe i polityczne, wykorzystywano w regionach centralnych do ukazania jedności centrum i peryferii?


Monografia prezentuje strategię i wskazuje uwarunkowania budowania świadomości narodowej w Polsce i w Niemczech w odniesieniu do postrzegania regionu peryferyjnego przez środowiska zewnętrzne i przyjmowania elementów nowego obrazu skonstruowanego na obszarach centralnych przez społeczność terenów peryferyjnych. Przyjmuje hipotezę, że wizerunek regionów peryferyjnych tworzony w regionach centralnych w dyskursie kulturowo-społecznym nabierał cech narodowych, budując spójny i jednolity obraz państwa, zarówno z perspektywy ogólnopolskiej, jak i ogólnoniemieckiej.


The monograph presents the strategy and the determinants of building national awareness in Poland and Germany concerning peripheries with regard to their perception by outer environments, which, in turn, adopt a new view constructed in central regions by periphery communities. It formulates a hypothesis that the image of peripheries, created in the socio-cultural discourse in central regions, displays national traits, which create a coherent and consistent image of the state, both from the Polish and German perspective.


Rok wydania2020
Liczba stron392
KategoriaNowożytność
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4335-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Wprowadzenie teoretyczne    16
  
  I. Kreacja wizerunku regionu peryferyjnego przez środowiska zewnętrzne
  1. Podlasie i Dolne Łużyce – położenie i nazwa    23
  2. Twórcy obrazu Podlasia i Dolnych Łużyc    35
  
  II. Znaczenie peryferii dla ośrodków i „aktorów” centralnych
  1. Uwarunkowania kulturowe i społeczne    43
  1.1. Podlasie i jego mieszkańcy w perspektywie centrum    43
  1.2. Dolne Łużyce i ich mieszkańcy w perspektywie centrum    69
  2. Uwarunkowania polityczne i wydarzenia historyczne    85
  2.1. Uwłaszczenie chłopów a wizerunek Podlasia    85
  2.2. Powstanie styczniowe a wizerunek Podlasia    92
  2.3. Przyłączenie Dolnych Łużyc do Prus a wizerunek Dolnych Łużyc    102
  2.4. Ruchy rewolucyjne, starcia wojenne i manifestacje a wizerunek Dolnych Łużyc    106
  3. Uwarunkowania religijne i językowe    111
  3.1. Likwidacja Kościoła unickiego – rys historyczny    111
  3.2. Likwidacja Kościoła unickiego w powieści i literaturze historycznej jako motyw konstytuujący wizerunek Podlasia    115
  3.3. Praktyki religijne i nauczanie w języku ojczystym – konflikty i ich wpływ na wizerunek regionu peryferyjnego    137
   3.3.1. Podlasie    138
   3.3.2. Dolne Łużyce    148
  4. Uwarunkowania oświatowe i socjalne    161
  4.1. Rozwój oświaty i placówek edukacyjno-socjalnych a obraz regionu Podlasia    162
  4.2. Rozwój oświaty i placówek edukacyjno-socjalnych a obraz regionu Dolnych Łużyc    201
  5. Uwarunkowania komunikacyjne, przemysłowe i modernizacyjne    217
  5.1. Modernizacja na Podlasiu    217
  5.2. Uprzemysłowienie na Podlasiu    230
  5.3. Podlasie regionem tranzytowym    239
  5.4. Modernizacja w Dolnych Łużycach    243
  5.5. Uprzemysłowienie Dolnych Łużyc    249
  5.6. Dolne Łużyce regionem tranzytowym    259
  6. Uwarunkowania turystyczne    263
  6.1. Podlasie regionem turystycznym    263
  6.2. Dolne Łużyce regionem turystycznym    278
  
  III. Wnioski
  1. Uwarunkowania polityczne, społeczne, religijne, kulturowe, turystyczne i ekonomiczne a wizerunek regionów peryferyjnych    301
  2. Uwarunkowania polityczne, społeczne, religijne, kulturowe, turystyczne i ekonomiczne a unifikacja regionów centralnych i peryferyjnych    307
  3. Zestawienie wniosków    311
  
  Aneks    313
  Załączniki    341
  Bibliografia    361
  Indeks osobowy    382
RozwińZwiń