POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja dla nauczycieli różnych przedmiotów, pedagogów różnych specjalności, trenerów twórczości, psychologów szkolnych i trenerów grupowych, animatorów kultury – dla wszystkich tych, którym bliskie jest odkrywanie świata wraz z wychowankami. Zawiera oryginalną i pierwszą tak rozwiniętą w polskiej pedagogice teoretyczną koncepcję myślenia pytajnego jako twórczej kompetencji poznawczej, którą warto rozwijać u uczniów we wszystkich kategoriach wieku.
W części metodycznej czytelnik znajdzie modele lekcji twórczego myślenia pytajnego oraz Dydaktyczny Kodeks Nauczyciela Stymulującego Myślenie Pytajne Uczniów, będący rejestrem zasad pomocy uczniom w rozwoju myślenia pytajnego, nie tylko w klasie szkolnej. Zamieszczono tu także czterdzieści wybranych ćwiczeń (dla wszystkich poziomów kształcenia) wraz ze zwięzłymi zasadami prowadzenia tego typu zajęć. Na końcu autorzy proponują Inwentarz Klasy Przyjaznej Myśleniu Pytajnemu Uczniów.
*
Rozwijanie myślenia w szkole jest zaniedbane. Publikacja pozwoli zbudować fundament dla modelu edukacji konstruktywistycznej, prorozwojowej, w której język (w szczególności pytania stawiane przez uczniów i nauczycieli) pełni funkcję pośrednika pomiędzy uczeniem się a rozwojem. Dostarcza ona teoretycznego wsparcia nauczycielom i pedagogom zainteresowanym problemem, a także pokazuje drogowskazy, możliwości rozwiązań poprzez prezentację m.in. treningu myślenia pytajnego. Otwiera nauczycielom przestrzeń dla podejmowania innowacyjnych rozwiązań, dostarczając im narzędzi.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Filipiak
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-098-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie – Dlaczego myślenie pytajne? | 7 |
Część pierwsza. Podstawy teoretyczne myślenia pytajnego | 15 |
1. Pojęcie myślenia pytajnego | 17 |
2. Myślenie pytajne a twórczość | 25 |
3. Myślenie pytajne a mądrość | 37 |
4. Pytanie – istota, teorie, typologie | 57 |
4.1. Co to jest pytanie? | 57 |
4.2. Filozoficzne teorie pytań | 59 |
4.3. Struktura pytania | 69 |
4.4. Rodzaje pytań | 73 |
4.5. Pytania dydaktyczne | 85 |
4.6. Pytania twórcze | 87 |
4.7. Źródła pytań | 92 |
5. Pytanie jako „rusztowanie dla poznania”, czyli o znaczeniu pytań w rozwoju poznawczym | 105 |
6. Rozwój myślenia pytajnego w życiu człowieka | 115 |
6.1. Pytania dzieci i warunki ich rozwoju | 116 |
6.2. Zmiany w myśleniu pytajnym w okresie adolescencji i dorosłości | 122 |
6.3. Inhibitory rozwoju myślenia pytajnego | 129 |
7. Zdolności i poziomy myślenia pytajnego | 141 |
Część druga. Kształcenie twórczego myślenia pytajnego | 147 |
8. Szkoła jako przestrzeń dla pytań nauczycieli i uczniów | 149 |
8.1. Pytania nauczycieli | 150 |
8.2. Pytania uczniów | 164 |
8.3. Lekcja myślenia pytajnego – modele i procedury | 174 |
8.3.1. Model lekcji myślenia pytajnego Alane Jordan Starko | 175 |
8.3.2. Model lekcji myślenia pytajnego Roberta Fishera | 185 |
8.3.3. Inne strategie rozwijania myślenia pytajnego | 193 |
8.3.4. Zasady rozwijania myślenia pytajnego | 200 |
Część trzecia. Trening twórczego myślenia pytajnego | 203 |
Założenia, cele i struktura ćwiczeń | 205 |
1. Naprawdę?! Zdolność dziwienia się i dostrzegania oraz odkrywania problemów | 211 |
2. Co jest czym czego? Zdolność formułowania i redefiniowania pytań i problemów | 227 |
3. A gdyby tak…? Ćwiczenia stymulujące zdolność twórczego spekulowania i hipotetyzowania | 239 |
4. Zasady prowadzenia treningu | 249 |
Zamiast zakończenia – Inwentarz Klasy Przyjaznej Myśleniu Pytajnemu Uczniów | 253 |
Bibliografia | 255 |
Aneks. Lista pytań twórczych | 271 |
Indeks osobowy | 275 |
Indeks rzeczowy | 281 |
O Autorach | 287 |