Myślenie pytajne

Teoria i kształcenie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,47  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


13,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja dla nauczycieli różnych przedmiotów, pedagogów różnych specjalności, trenerów twórczości, psychologów szkolnych i trenerów grupowych, animatorów kultury – dla wszystkich tych, którym bliskie jest odkrywanie świata wraz z wychowankami. Zawiera oryginalną i pierwszą tak rozwiniętą w polskiej pedagogice teoretyczną koncepcję myślenia pytajnego jako twórczej kompetencji poznawczej, którą warto rozwijać u uczniów we wszystkich kategoriach wieku.
W części metodycznej czytelnik znajdzie modele lekcji twórczego myślenia pytajnego oraz Dydaktyczny Kodeks Nauczyciela Stymulującego Myślenie Pytajne Uczniów, będący rejestrem zasad pomocy uczniom w rozwoju myślenia pytajnego, nie tylko w klasie szkolnej. Zamieszczono tu także czterdzieści wybranych ćwiczeń (dla wszystkich poziomów kształcenia) wraz ze zwięzłymi zasadami prowadzenia tego typu zajęć. Na końcu autorzy proponują Inwentarz Klasy Przyjaznej Myśleniu Pytajnemu Uczniów.
*
Rozwijanie myślenia w szkole jest zaniedbane. Publikacja pozwoli zbudować fundament dla modelu edukacji konstruktywistycznej, prorozwojowej, w której język (w szczególności pytania stawiane przez uczniów i nauczycieli) pełni funkcję pośrednika pomiędzy uczeniem się a rozwojem. Dostarcza ona teoretycznego wsparcia nauczycielom i pedagogom zainteresowanym problemem, a także pokazuje drogowskazy, możliwości rozwiązań poprzez prezentację m.in. treningu myślenia pytajnego. Otwiera nauczycielom przestrzeń dla podejmowania innowacyjnych rozwiązań, dostarczając im narzędzi.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Filipiak


W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej


Rok wydania2020
Liczba stron290
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-098-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie – Dlaczego myślenie pytajne?    7
  
  Część pierwsza. Podstawy teoretyczne myślenia pytajnego    15
  1. Pojęcie myślenia pytajnego    17
  2. Myślenie pytajne a twórczość     25
  3. Myślenie pytajne a mądrość    37
  4. Pytanie – istota, teorie, typologie    57
  4.1. Co to jest pytanie?    57
  4.2. Filozoficzne teorie pytań    59
  4.3. Struktura pytania    69
  4.4. Rodzaje pytań    73
  4.5. Pytania dydaktyczne    85
  4.6. Pytania twórcze    87
  4.7. Źródła pytań    92
  5. Pytanie jako „rusztowanie dla poznania”, czyli o znaczeniu pytań w rozwoju poznawczym    105
  6. Rozwój myślenia pytajnego w życiu człowieka    115
  6.1. Pytania dzieci i warunki ich rozwoju     116
  6.2. Zmiany w myśleniu pytajnym w okresie adolescencji i dorosłości    122
  6.3. Inhibitory rozwoju myślenia pytajnego    129
  7. Zdolności i poziomy myślenia pytajnego    141
  
  Część druga. Kształcenie twórczego myślenia pytajnego     147
  8. Szkoła jako przestrzeń dla pytań nauczycieli i uczniów    149
  8.1. Pytania nauczycieli    150
  8.2. Pytania uczniów    164
  8.3. Lekcja myślenia pytajnego – modele i procedury    174
  8.3.1. Model lekcji myślenia pytajnego Alane Jordan Starko    175
  8.3.2. Model lekcji myślenia pytajnego Roberta Fishera    185
  8.3.3. Inne strategie rozwijania myślenia pytajnego    193
  8.3.4. Zasady rozwijania myślenia pytajnego    200
  
  Część trzecia. Trening twórczego myślenia pytajnego    203
  Założenia, cele i struktura ćwiczeń    205
  1. Naprawdę?! Zdolność dziwienia się i dostrzegania oraz odkrywania problemów    211
  2. Co jest czym czego? Zdolność formułowania i redefiniowania pytań i problemów    227
  3. A gdyby tak…? Ćwiczenia stymulujące zdolność twórczego spekulowania i hipotetyzowania    239
  4. Zasady prowadzenia treningu     249
  
  Zamiast zakończenia – Inwentarz Klasy Przyjaznej Myśleniu Pytajnemu Uczniów    253
  
  Bibliografia    255
  
  Aneks. Lista pytań twórczych    271
  
  Indeks osobowy     275
  
  Indeks rzeczowy    281
  
  O Autorach    287
RozwińZwiń