W stronę interpretacji

Dwie odmienne propozycje dydaktyczne dla nauczycieli młodzieży szkolnej i akademickiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,47  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

13,4722,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed nauczycielem języka polskiego na każdym poziomie nauczania, a także przed nauczycielem przedmiotów literaturoznawczych w szkole wyższej, jest przygotowanie ucznia lub studenta do samodzielnego, kompetentnego i wiarygodnego interpretowania tekstów literackich. Tymczasem współczesna szkoła ma wciąż na sumieniu rozmaite grzechy uniemożliwiające realizację tego celu. Jest wśród nich między innymi wciąż pokutujące, choć tyle razy wyśmiewane założenie, że uczeń powinien odgadnąć, „co autor miał na myśli”. Nowszym grzechem jest ukierunkowanie lekcji języka polskiego na nauczanie przede wszystkim wypełniania testów zamiast czytania tekstów. Zdajemy sobie sprawę, że wynika to ze szczególnego, „testowego” zorientowania procesu edukacji, ale nie można usprawiedliwiać wymuszonych w ten sposób działań do tego stopnia, by przestać uczyć rozumienia tekstu.
Ze Wstępu
Małgorzata Kaczmarek wyrywa szkolny utwór z marazmu powtarzalnych odczytań. Przedstawia bardzo ciekawą propozycję metodyczną skierowaną nie tylko do świata akademickiego, kształtującego kadry, lecz także do praktykujących nauczycieli. Znajdziemy tu bowiem interesujące propozycje lektur komparatystycznych i nieszablonowe nawiązania ikonografie, które mogą zainspirować doświadczonych nauczycieli. Co warte podkreślenia, autorka pokazuje przebieg procesu tworzenia interpretacji. […] Maciej Szargot odnosi się wpierw do samej metody, wyjaśniając zasady postępowania, a następnie pokazuje na kilku wybranych przykładach jej użycie. Jako specjalista od literatury romantycznej buduje eksplikacje w sposób interesujący, błyskotliwy, pełny. Czyta się je z niezwykłą satysfakcją.
Z recenzji prof. dr. hab. Adama Regiewicza


Liczba stron228
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-039-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Maciej Szargot, Małgorzata Kaczmarek)    7
  
  Część I. Małgorzata Kaczmarek: Obraz a twórcza interpretacja tekstów literackich    11
  1. Wprowadzenie    13
  2. Opis metody    19
  2.1. Kategorie obrazów    19
  2.2. Bazy obrazów    22
  2.3. Techniki pracy z obrazem i tekstem literackim    23
  2.3.1. Grupa technik tradycyjnych    23
  2.3.2. Grupa technik innowacyjnych    26
  2.3.3. Geneza i charakterystyka technik katalizacyjnych    35
  2.3.4. Formy i etapy pracy dla technik innowacyjnych    39
  2.4. Wybrane zadania dydaktyczne    40
  2.5. Interpretacje powstałe w technikach innowacyjnych. Przykłady i komentarze    45
  2.5.1. Interpretacja powstała w technice własnej ikonografii (wariant B)    45
  2.5.2. Interpretacje powstałe w technice własnej ikonografii (wariant N)    49
  2.5.3. Interpretacje powstałe w technice prowokacji obrazem bliskim podobnym    72
  2.5.4. Interpretacje powstałe w technice prowokacji obrazem oddalonym    81
  2.5.5. Interpretacje powstałe w technice wizualizacyjnej typu I    87
  2.5.6. Interpretacje powstałe w technice profanacyjnej typu ON     100
  2.5.7. Interpretacja powstała w technice profanacyjnej typu OW    114
  2.6. Rola i zadania animatora zajęć    116
  3. Podsumowanie    119
  4. Aneks    123
  
  Część II. Maciej Szargot: Eksplikacje    145
  1. Metoda i jej niniejsze zastosowanie    147
  2. Antoni Edward Odyniec, Lunatyk    153
  3. Aleksander Chodźko, Maliny    165
  4. Adam Gorczyński, Pani matka. Powiastka    175
  5. Roman Zmorski, Dziwy. Improwizacja    185
  6. Władysław Syrokomla, Kruk. Piosnka litewska    195
  7. Galeria portretów z Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego    203
  
  Bibliografia    221
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia