Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji

Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

14,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji wpisuje się w dyskusję na temat roli edukacji w społeczeństwie, która posiada swoją długą tradycję i wyraźnie zaznaczone tendencje, zarówno na płaszczyźnie akademickiej, w dyskursie prasowym a także na poziomie potocznej świadomości. Niekiedy postrzega się edukację jako potencjalne panaceum na wszystkie problemy społeczne, innym razem widzi się w niej przyczynę problemów i kryzysów. Zwykle przy tym występuje w tych dyskusjach pewien paradoks: oto uznaje się zawsze, że edukacja stanowi integralną część życia społecznego, jednakże często też idealistyczne rozpatruje się jej funkcjonowanie tak, jakby istniała poza społeczeństwem, stanowiła jakąś enklawę. Nie można jednak wynieść edukacji poza społeczeństwo, oderwać ją od innych sfer życia społecznego. Edukacja jest i zawsze była przedmiotem oddziaływania politycznego i ideologicznego, płaszczyzną na której praktykowana jest władza. Autonomia sfery edukacyjnej jest iluzją, przynajmniej na poziomie makrospołecznym, chociaż oczywiście w mikro-interakcjach może znaleźć ona swoje urzeczywistnienie.
Relacje między edukacją a innymi sferami życia społecznego mają charakter socjopedagicznych konstrukcji, których charakter zmienia się, jest dynamiczny w czasie i przestrzeni. Celem książki jest przedstawienie wybranych kontekstów tych relacji, w różnych odsłonach i perspektywach. Autorzy poszczególnych tekstów podejmują zagadnienia ważne, chociaż niekiedy związane z bardzo szczególnymi edukacyjnymi fenomenami, ale przecież nawet mikrozjawiska zasługują na uwagę, ponieważ są ważne i bardzo realne dla ich uczestników. Jednocześnie w tomie przedstawiono próby tworzenia pewnych względnie całościowych wizerunków – i to na poziomie makrospołecznym. Dlatego zebrane teksty, w swojej całości potwierdzają interdyscyplinarny charakter nauk pedagogicznych, wpisując się w dyskusje na temat roli edukacji w społeczeństwie.


Liczba stron270
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3424-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Agnieszka Gromkowska-Melosik, Emilia Grzesiak, Jarema Drozdowicz, Marcin Gierczyk)     7
  Agnieszka Gromkowska-Melosik Edukacja, (nie)równość i rywalizacja. Teoretyczne interpretacje     9
  Renata Nowakowska-Siuta Lehr – und Lernfreiheit współcześnie. Uniwersytet neoliberalny… w konfrontacji ze społecznym zamówieniem     37
  Ewa Bielska Trauma społeczno-kulturowa – strategie i ambiwalencje rekonstrukcji pamięci poprzez narracje     53
  Marek Walancik Losy historyczne, cechy kulturowe, symbole Zagłębia Dąbrowskiego… w działaniach edukacyjnych i oświatowych     65
  Emilia Grzesiak Aktywność kobiet w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)… – między selekcją a socjalizacją     85
  Beata A. Orłowska Młode pokolenie Łemków – definicja czy redefinicja tożsamości?    99
  Andrzej Boczkowski Społeczne funkcje edukacji – priorytety i zaniechania     111
  Jarema Drozdowicz Wielokulturowe symulakrum. Czy w edukacji nadal jest miejsce na różnorodność?     127
  Marcin Gierczyk Segregacja uczniów w perspektywie uzdolnień     139
  Piotr Bauć Rekonstrukcja funkcjonalnych dynamizmów aktualnej edukacji. Poręczność i użyteczność     151
  Piotr Długosz Walka klas w społeczeństwie posttransformacyjnym na przykładzie zjawiska korepetycji… w Polsce i na Ukrainie    161
  Hubert Kotarski Społeczno-kulturowe uwarunkowania korzystania z korepetycji… – na przykładzie studentów uniwersytetu     177
  Damian Labiak Rola szkoły muzycznej w kształtowaniu uczestnictwa w kulturze młodych ludzi     191
  Kinga Lisowska Rytuały w niższych diecezjalnych seminariach duchownych w Polsce w XX i XXI w. – droga ku wspólnocie alumnów    201
  Michał Borda Papieski model wychowania w Amoris laetitia     215
  Marzena Walaszek Kryteria rekrutacji do szkół jako narzędzie selekcji uczniów. Przykład szkół podstawowych w Poznaniu     229
  Anna Sobczak Rekonstrukcje tożsamości młodzieży współczesnej – studium przypadku… na przykładzie pokolenia Y     243
  Jakub A. Adamczewski Edukacja muzyczna w klasach I–III. Dobre praktyki edukacyjne w fińskich szkołach… podstawowych     257
  Noty o autorach     269
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia