Transport we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919–1945

Transport we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919–1945

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Transport stanowi podstawę funkcjonowania życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Warunki jego działania na danym obszarze w historycznie określonej przestrzeni i granicach politycznych ukształtowane są przez różnorakie potrzeby i modyfikowane przez przemiany gospodarcze i polityczne.
Praca ta dotyczy transportu kolejowego, drogowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i morskiej we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919–1945. Pominąłem w niej transport w miastach ze względu na jego specyfikę i konieczność rozszerzenia pracy
o problemy rozwoju miast. W zakres rozpatrywanych tu problemów transportu wchodzą zagadnienia techniczne poszczególnych gałęzi transportu, eksploatacyjne i ekonomiczne. Problematyka techniczna obejmuje infrastrukturę, a więc sieci drogową i kolejową, drogi wodne, lotniska wraz ze wszystkim, co służyło obsłudze przewozów, a także środki transportu. Zagadnienia techniczne są rozpatrywane przede wszystkim w związku
z zagadnieniami ekonomicznymi. Z problemami ekonomicznymi kosztów i dochodów wiąże się ściśle polityka transportowa dotycząca relacji między poszczególnymi gałęziami transportu, wykorzystanie transportu dla realizacji celów gospodarczych, politycznych, społecznych i militarnych.
Rok 1919 był pierwszym rokiem pokoju, kształtowania się republiki w Niemczech i ciągle płynnej sytuacji na granicach wschodnich. Obszar, o którym tu mowa, oprócz nazwy określającej jego polityczno-geograficzne położenie „na wschodzie”, był też bardzo zróżnicowany pod względem fizjograficznym, historycznym, gospodarczym i społecznym. Należałoby odpowiedzieć na pytanie o kształtowanie się powiązań transportowych między wchodzącymi w jego skład prowincjami a innymi prowincjami Rzeszy i państwami sąsiednimi.


Ze wstępu


Rok wydania2019
Liczba stron240
KategoriaHistoria gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-294-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    11
  Wstęp    13
  Koleje    19
  I. Lata19–1932    19
    1. Skutki I wojny    19
    2. Status prawny i organizacja kolei    20
    3. Sieć kolejowa    22
    4. Tabor    27
    5. Koleje na Górnym Śląsku    28
    6. Umowy dotyczące tranzytu wschodniopruskiego    29
    7. Przejścia graniczne    31
    8. Przewozy osób    32
    9. Przewozy ładunków    36
    10. Przewozy tranzytowe    43
    11. Koleje Rzeszy a transport samochodowy i lotniczy    44
  II. Lata 1933–1939    45
    1. Zarząd i organizacja    45
    2. Sieć kolejowa    46
    3. Rozbudowa sieci kolejowej    49
    4. Tabor i jego eksploatacja    50
    5. Przewozy osób    52
    6. Przewozy ładunków    54
    7. Przewozy tranzytowe    57
    8. Komunikacja sąsiedzka polsko-niemiecka    59
  III. Lata 1939–1945    60
    1. Zarząd i organizacja    60
    2. DRB w działaniach militarnych przeciw Polsce    61
    3. Dyrekcje na terenach Polski włączonych do Rzeszy    62
    4. Rozbudowa sieci kolejowej    63
    5. Przewozy osób    64
    6. Przewozy ładunków    69
    7. Transporty do obozów śmierci i koncentracyjnych    73
    8. Koleje w latach 1944–1945    76
  Transport drogowy    81
  I. Lata 1919–1932    81
    1. Drogi    81
      1.1. Sieć dróg    81
      1.2. Finansowanie budowy i utrzymania    82
    2. Środki transportu    84
    3. Rozwój ruchu drogowego    88
    4. Regulacje transportu samochodowego    89
    5. Towarzystwa samochodowe    91
    6. Przewozy ładunków    94
    7. Przewozy autobusowe    96
    8. Gęstość transportu    102
    9. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich przez terytorium Polski    103
  II. Lata 1933–1939    103
    1. Rozwój sieci drogowej    103
    2. Pojazdy drogowe    109
    3. Rozwój ruchu drogowego    110
    4. Polityka wobec transportu samochodowego    116
    5. Przewozy osób    117
    6. Przewozy samochodowe DRP i DRB    119
    7. Przewozy ładunków    121
    8. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich    127
  III. Transport drogowy w czasie II wojny    128
    1. Tabor samochodowy    128
    2. Przewozy osób    129
    3. Przewozy ładunków    131
    4. Ewakuacja    133
  Lotnictwo    135
  I. Lata 1919–1932    135
    1. Lotnictwo niemieckie na początku lat dwudziestych    135
    2. Techniczne warunki rozwoju przewozów lotniczych    136
    3. Przedsiębiorstwa lotnicze    139
    4. Regionalne towarzystwa lotnicze    140
    5. Krajowe połączenia lotnicze    143
    6. Połączenia międzynarodowe i tranzytowe    144
    7. Przewozy osób, poczty i ładunków    146
    8. Wyniki ekonomiczne, subwencje    148
  II. Lata 1933–1939    150
    1. Rozwój techniczny    150
    2. Przedsiębiorstwa lotnicze    151
    3. Linie lotnicze i przewozy    152
  III. Komunikacja lotnicza podczas II wojny światowej    154
  Żegluga śródlądowa    157
  I. Lata 1919–1932    157
    1. Postanowienia traktatów pokojowych    157
    2. Drogi wodne i porty    159
    3. Flota i warunki eksploatacji    161
    4. Szyprowie i armatorzy    163
    5. Sytuacja ekonomiczna żeglugi    166
    6. Przewozy    169
    7. Tranzyt przez terytorium Polski    171
    8. Żegluga pasażerska    172
  II. Lata 1933–1939    173
    1. Drogi wodne i porty    173
    2. Flota śródlądowa    175
    3. Warunki działania żeglugi śródlądowej    176
    4. Przewozy ładunków    178
    5. Tranzyt przez terytorium Polski    180
  III. Lata 1939–1945    181
    1. Drogi wodne    181
    2. Flota statków śródlądowych    182
    3. Żegluga pasażerska    183
    4. Przewozy ładunków    183
    5. Żegluga w latach 1944–1945    188
  Żegluga morska    191
  I. Lata9–1932    191
    1. Porty prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich    191
    2. Flota i armatorzy    193
    3. Koniunktura i dekoniunktura    197
    4. Flota i żegluga portów prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich    200
    5. Linie pasażerskie i promowe    201
    6. Seedienst Ostpreussen    201
    7. Linia promowa Sassnitz – Trelleborg    202
  II. Lata 1933–1939    202
    1. „Organiczna przebudowa gospodarki” w żegludze morskiej    202
    2. Porty handlowe    204
    3. Flota i żegluga    205
    4. Rozwój linii Seedienst Ostpreussen    206
  III. Lata 1939–1945    207
    1. Porty    207
    2. Flota i armatorzy    209
    3. Żegluga pasażerska    211
    4. Ewakuacja drogą morską    212
  Podsumowanie    213
  Źródła i literatura    219
  Transport in the Eastern provinces of Germany
  in the years 1919–1945 (Summary)    229
  Spis tabel    231
  Aneks    235
RozwińZwiń