INNE EBOOKI AUTORA
-26%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W książce zawarto rozważania, których celem jest poszukiwanie zasad oraz umiejętności zapewniających naukowy charakter poznania właściwego ergonomii. Dokonano tego poprzez analizę odniesień metodologicznych, a następnie wybór spośród nich zasad właściwych określonej koncepcji metodologicznej oraz rodzajów nauk, którym powinien odpowiadać omawiany proces poznania. W pracy szeroko omówiono ogólne i szczegółowe odniesienia metodologiczne ergonomii
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-417-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp | 5 |
1.1. Sformułowanie problemu badawczego | 5 |
1.1.1. Poznanie naukowe jako szczególny przypadek poznania | 5 |
1.1.2. Poznanie właściwe ergonomii jako szczególny przypadek poznania naukowego | 9 |
1.2. Metoda rozwiązania problemu | 11 |
2. Odniesienia metodologiczne ergonomii – ogólne | 15 |
2.1. Sposób pojmowania płaszczyzny odniesienia | 15 |
2.2. Warunki adaptacji poznania właściwego ergonomii do wymagań racjonalizmu krytycznego | 29 |
2.2.1. Warunki ogólne | 29 |
2.2.2. Warunki szczegółowe | 40 |
2.3. Warunki adaptacji poznania właściwego ergonomii do wymagań relatywizmu epistemicznego | 46 |
2.3.1. Wprowadzenie | 46 |
2.3.2. Wymagania zapewniające rozwiązanie węzłowych problemów metodologicznych | 47 |
2.4. Warunki adaptacji poznania właściwego ergonomii do wymagań instrumentalizmu Johna Deweya | 63 |
2.4.1. Warunki ogólne | 63 |
2.4.2. Warunki szczegółowe | 80 |
2.5. Warunki adaptacji poznania właściwego ergonomii do wymagań historyzmu paradygmatycznego | 85 |
2.5.1. Wprowadzenie | 85 |
2.5.2. Warunek prowadzenia badań w ramach wspólnoty naukowej | 85 |
2.5.3. Warunek funkcjonowania paradygmatu jako kategorii łączącej grupy rozproszonych uczonych we wspólnotę naukową | 90 |
2.5.4. Warunek uszczegóławiania zjawisk i teorii dostarczanych przez paradygmat za pomocą nauki instytucjonalnej | 94 |
2.6. Podsumowanie | 105 |
3. Odniesienia metodologiczne ergonomii – szczegółowe | 108 |
3.1. Sposób pojmowania płaszczyzny odniesienia | 108 |
3.2. Odniesienia przyrodnicze czy humanistyczne | 109 |
3.2.1. Uzasadnienie wyboru oraz kryteria przynależności procesów poznawczych do wybranych rodzajów nauk | 109 |
3.2.2. Stopień przystosowania poznania właściwego ergonomii do ustalonych kryteriów | 113 |
3.3. Odniesienia interdyscyplinarne | 122 |
3.3.1. Interdyscyplinarność nauki a interdyscyplinarność nauki ergonomii | 128 |
3.3.2. Procesy wyodrębniania interdyscyplinarnych obszarów badawczych w nauce a mechanizm kształtowania interdyscyplinarnej natury ergonomii | 134 |
3.3.3. Miejsce ergonomii w systemach klasyfikacji nauk interdyscyplinarnych | 141 |
3.4. Odniesienia nomotetyczne czy idiograficzne | 145 |
3.4.1. Uzasadnienie wyboru oraz kryteria przynależności procesów poznawczych do wybranych rodzajów nauk | 145 |
3.4.2. Stopień przystosowania poznania właściwego ergonomii do wybranych rodzajów nauk | 148 |
3.5. Odniesienia aprioryczne czy empiryczne | 161 |
3.5.1. Sposób pojmowania apriorycznych i empirycznych odniesień poznania właściwego ergonomii | 161 |
3.5.2. Przyczyny wykluczenia odniesień apriorycznych | 166 |
3.6. Odniesienia teoretyczne i praktyczne | 174 |
3.7. Podsumowanie | 180 |
Zakończenie | 183 |
Bibliografia | 188 |