INNE EBOOKI AUTORA
-26%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W pracy podjęto problem weryfikacji gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Potrzeba rozwiązania tego problemu naukowego wynika z rozbieżności poziomów utrzymywanych systemów jakości, co skutkuje kryzysem zaufania do skuteczności systemów zarządzania ja-kością. Drugim powodem jest także konieczność określenia warunków, które powinni spełnić przedsiębiorcy, aby wdrożenie systemu było skuteczne. Pozwoli to na wskazanie ewentualnych trudności i barier dla tego procesu. Aby sprecyzować determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, przeprowadzono badania diagnostyczne, w których skupiono się na ocenie wdrożeń w małych i średnich przedsię-biorstwach oraz przyczyn zaistniałych niepowodzeń. Badania wyjaśniające z wykorzystaniem metody eksperckiej i dowodzenia nie wprost doprowadziły do zidentyfikowania piętnastu warunków brzegowych wdrożenia systemu zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej. Szczegółowe studia literaturowe potwierdziły wpływ tych czynników na powodzenie i skuteczność wdrożenia.
Kryteria brzegowe poddano kwantyfikacji, a następnie utworzono z nich model oceny przedwdrożeniowej przedsiębiorstw. Model jest przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, którą pojmuje się jako jeden z czterech rodzajów działalności: producenci części i podzespołów samochodowych, przedsiębiorstwa serwisu i napraw samochodów, przedsiębiorstwa trans-portu drogowego, dystrybutorzy części i punkty sprzedaży pojazdów.
Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej objęła w pierwszej kolejności potwierdzenie skuteczności modelu, po drugie weryfikację czytelności kwestionariusza samooceny przedwdrożeniowej i po trzecie walidację adekwatności modelu do specyfiki przedsiębiorstw motoryzacyjnych. Zastosowanie modelu w praktyce pozwala potwierdzić, czy przedsiębiorstwo motoryzacyjne jest gotowe do skutecznego wdrożenia systemu zarządzania jakością albo ostrzec o przewidywanych trudnościach lub barierach grożących fiaskiem wdrażania.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 191 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-390-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
1. Wstęp | 9 |
2. Tendencje branży motoryzacyjnej – wybrane aspekty | 13 |
2.1. Ogólna charakterystyka branży motoryzacyjnej | 13 |
2.2. Przegląd współczesnych modeli zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej | 16 |
2.3. Przygotowanie przedsiębiorstwa do wdrożenia systemu zarządzania jakością | 21 |
2.4. Problemy we wdrażaniu systemu zarządzania jakością | 24 |
3. Determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania jakością – badania diagnostyczne i wyjaśniające | 27 |
3.1. Założenia badań | 27 |
3.2. Dowody apagogiczne – badania zaprzeczeń czynników determinujących sukces | 28 |
3.3. Analiza wyników badań diagnostycznych | 28 |
4. Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej | 39 |
4.1. Wprowadzenie | 39 |
4.2. Charakterystyka wewnętrznych kryteriów brzegowych w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych | 41 |
4.2.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów wewnętrznych | 41 |
4.2.2. Stan infrastruktury i poziom zaawansowania utrzymania ruchu | 41 |
4.2.3. Poziom technologii i stopień zaawansowania usług | 49 |
4.2.4. Zakres systemu, miejsce w łańcuchu dostaw | 55 |
4.2.5. Stopień skomplikowania procesów głównych | 65 |
4.2.6. Ład techniczny i organizacyjny | 69 |
4.2.7. Poziom przetwarzania i analizy danych | 71 |
4.2.8. Innowacyjność technologiczna | 77 |
4.2.9. Sytuacja finansowa | 80 |
4.2.10. Etyka w biznesie | 84 |
4.2.11. Przywództwo i system wartości | 86 |
4.2.12. Zaangażowanie pracowników | 89 |
4.3. Charakterystyka zewnętrznych kryteriów brzegowych w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych | 93 |
4.3.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów zewnętrznych | 93 |
4.3.2. Stopień normalizacji technologii | 93 |
4.3.3. Poziom wsparcia branżowego | 95 |
4.3.4. Poziom współpracy gospodarczej | 106 |
4.3.5. Otoczenie i społeczna odpowiedzialność | 109 |
5. Koncepcja oceny gotowości przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej do implementacji systemu zarządzania jakością | 115 |
5.1. Kwantyfikacja kryteriów brzegowych | 115 |
5.1.1. Poziomy ważności kryteriów brzegowych | 115 |
5.1.2. Matryca ocen dla poszczególnych kryteriów brzegowych | 116 |
5.2. Model oceny przedwdrożeniowej z uwzględnieniem kryteriów brzegowych | 139 |
5.2.1. Założenia oceny przedwdrożeniowej | 139 |
5.2.2. Zakres zastosowania kryteriów brzegowych | 140 |
5.2.3. Algorytm oceny przedwdrożeniowej | 140 |
5.2.4. Poziomy gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością | 145 |
6. Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej | 149 |
6.1. Walidacja skuteczności i celowości modelu przedwdrożeniowej oceny przedsiębiorstw | 149 |
6.1.1. Założenia badań | 149 |
6.1.2. Wyniki oceny przedwdrożeniowej a efekty wdrożenia systemu | 150 |
6.2. Weryfikacja czytelności i walidacja adekwatności modelu przedwdrożeniowej oceny przedsiębiorstw | 154 |
6.2.1. Założenia badań empirycznych | 154 |
6.2.2. Zebranie danych na potrzeby oceny w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych | 154 |
6.2.3. Analiza wyników badań walidacyjnych | 162 |
7. Zakończenie | 171 |
Bibliografia | 175 |
Summary | 191 |