Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej

-20%

Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,00  40,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 40,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,80 zł  


32,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pracy podjęto problem weryfikacji gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Potrzeba rozwiązania tego problemu naukowego wynika z rozbieżności poziomów utrzymywanych systemów jakości, co skutkuje kryzysem zaufania do skuteczności systemów zarządzania ja-kością. Drugim powodem jest także konieczność określenia warunków, które powinni spełnić przedsiębiorcy, aby wdrożenie systemu było skuteczne. Pozwoli to na wskazanie ewentualnych trudności i barier dla tego procesu. Aby sprecyzować determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, przeprowadzono badania diagnostyczne, w których skupiono się na ocenie wdrożeń w małych i średnich przedsię-biorstwach oraz przyczyn zaistniałych niepowodzeń. Badania wyjaśniające z wykorzystaniem metody eksperckiej i dowodzenia nie wprost doprowadziły do zidentyfikowania piętnastu warunków brzegowych wdrożenia systemu zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej. Szczegółowe studia literaturowe potwierdziły wpływ tych czynników na powodzenie i skuteczność wdrożenia.
Kryteria brzegowe poddano kwantyfikacji, a następnie utworzono z nich model oceny przedwdrożeniowej przedsiębiorstw. Model jest przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, którą pojmuje się jako jeden z czterech rodzajów działalności: producenci części i podzespołów samochodowych, przedsiębiorstwa serwisu i napraw samochodów, przedsiębiorstwa trans-portu drogowego, dystrybutorzy części i punkty sprzedaży pojazdów.
Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej objęła w pierwszej kolejności potwierdzenie skuteczności modelu, po drugie weryfikację czytelności kwestionariusza samooceny przedwdrożeniowej i po trzecie walidację adekwatności modelu do specyfiki przedsiębiorstw motoryzacyjnych. Zastosowanie modelu w praktyce pozwala potwierdzić, czy przedsiębiorstwo motoryzacyjne jest gotowe do skutecznego wdrożenia systemu zarządzania jakością albo ostrzec o przewidywanych trudnościach lub barierach grożących fiaskiem wdrażania.


Rok wydania2015
Liczba stron191
KategoriaMotoryzacja
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-390-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie    5
  1. Wstęp    9
  2. Tendencje branży motoryzacyjnej – wybrane aspekty    13
    2.1. Ogólna charakterystyka branży motoryzacyjnej    13
    2.2. Przegląd współczesnych modeli zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej    16
    2.3. Przygotowanie przedsiębiorstwa do wdrożenia systemu zarządzania jakością    21
    2.4. Problemy we wdrażaniu systemu zarządzania jakością    24
  3. Determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania jakością – badania diagnostyczne i wyjaśniające    27
    3.1. Założenia badań    27
    3.2. Dowody apagogiczne – badania zaprzeczeń czynników determinujących sukces    28
    3.3. Analiza wyników badań diagnostycznych    28
  4. Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej    39
    4.1. Wprowadzenie    39
    4.2. Charakterystyka wewnętrznych kryteriów brzegowych w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych    41
      4.2.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów wewnętrznych    41
      4.2.2. Stan infrastruktury i poziom zaawansowania utrzymania ruchu    41
      4.2.3. Poziom technologii i stopień zaawansowania usług    49
      4.2.4. Zakres systemu, miejsce w łańcuchu dostaw    55
      4.2.5. Stopień skomplikowania procesów głównych    65
      4.2.6. Ład techniczny i organizacyjny    69
      4.2.7. Poziom przetwarzania i analizy danych    71
      4.2.8. Innowacyjność technologiczna    77
      4.2.9. Sytuacja finansowa    80
      4.2.10. Etyka w biznesie    84
      4.2.11. Przywództwo i system wartości    86
      4.2.12. Zaangażowanie pracowników    89
    4.3. Charakterystyka zewnętrznych kryteriów brzegowych w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych    93
      4.3.1. Podstawy wyodrębnienia kryteriów zewnętrznych    93
      4.3.2. Stopień normalizacji technologii    93
      4.3.3. Poziom wsparcia branżowego    95
      4.3.4. Poziom współpracy gospodarczej    106
      4.3.5. Otoczenie i społeczna odpowiedzialność    109
  5. Koncepcja oceny gotowości przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej do implementacji systemu zarządzania jakością    115
    5.1. Kwantyfikacja kryteriów brzegowych    115
      5.1.1. Poziomy ważności kryteriów brzegowych    115
      5.1.2. Matryca ocen dla poszczególnych kryteriów brzegowych    116
    5.2. Model oceny przedwdrożeniowej z uwzględnieniem kryteriów brzegowych    139
      5.2.1. Założenia oceny przedwdrożeniowej    139
      5.2.2. Zakres zastosowania kryteriów brzegowych    140
      5.2.3. Algorytm oceny przedwdrożeniowej    140
      5.2.4. Poziomy gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością    145
  6. Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej    149
    6.1. Walidacja skuteczności i celowości modelu przedwdrożeniowej oceny przedsiębiorstw    149
      6.1.1. Założenia badań    149
      6.1.2. Wyniki oceny przedwdrożeniowej a efekty wdrożenia systemu    150
    6.2. Weryfikacja czytelności i walidacja adekwatności modelu przedwdrożeniowej oceny przedsiębiorstw    154
      6.2.1. Założenia badań empirycznych    154
      6.2.2. Zebranie danych na potrzeby oceny w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych    154
      6.2.3. Analiza wyników badań walidacyjnych    162
  7. Zakończenie    171
  Bibliografia    175
  Summary    191
RozwińZwiń